Keramikmarknad
Jag minns inte vilken tråd vi kom inte på det (var nog en förfrågan om "Pottery Markets??). Har funderat lite på detta, det kanske skulle funka med ett partytält på Gärdet i Stockholm? Om det finns ett intresse skulle det vara tråkigt om vi inte kunde, gemensamt, fixa en liten "festival" runt keramiken, minns att Abbis var redo att ta rodret. Vad säger ni?
Vi kan ju planera in detta nästa år om vi vill, om det blir tidspress menar jag, finns såklarrt en mängd möjligheter, jag kastar bara ut en tanke.
Ja, frågan är väckt, tack för de! Mycket intressant o lite upphetsande. Det är verkligen något som fattas . Sätter man igång lite lugnt så kan nog allmänheten ganska snart upptäcka det. (att det har fattats). O då kan de ju bli både 2 o 3 partytält med tiden. Va säjer ni alla ?
Vad kul!
Då kan ju vi glada amatörer också få en chans att visa upp våra alster.
Rekomenderar att ha ett tält i början på höster ex. september.
En keramikens dag mycket spännande.
Vilken super ide Rollnor! Hakar på.
Tycker ni att Stockholm vore bra?
Superbra idé! Jag är jätteglad om det blir i Stockholm, men det vore kul var det än blir av. Både augusti och september är tror jag ganska starka turistmånader.
Man må bli ett gäng som hjälps åt
.Det krävs en hel del förarbete om det ska bli bra!Hur lång tid att förbereda har jag ingen aning om!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Stockholm är bra för mig. Jag har ingen erfarenhet att arrangera sådan marknad, men jag ställer gärna upp med det jag kan. Säg bara till så hänger jag med (tåget).
Vi får väl söka tillstånd att uppföra tält, om det blir på Gärdet eller nånannanstans, själv tycker jag att Stockholm vore bra. Nån som vet vart man ska vända séj för att söka? Kommunen nånstans? Vi kan ju sikta på 2011 så hinner vi med alla detaljer?
Jag är med! Stockholm låter bra tycker jag. Men hinner vi inte till juli augusti i år tro?

Har kollat lite efter partytält och snackade med en Jacob, han sa att det kostar runt 10000:-/dag att ha ett av deras tält på Djurgårn, sen tillkommer hyran för själva tältet, men vi behöver ju inte välja deras exklusiva tält? Här är en länk till dom;
Om vi väljer Augusti så hinner vi nog plannera eller vad tror ni?

Så spännande detta låter! Stockholm är väldigt långt bort för mig men heja heja!
Har två Partytält ena tror jag är ca. 10*4m det andra kan väl vara sisådär 4*4m. Hade det till sonens bröllop för några år sedan.
Ja, frågan är hur mycket utrymme som går åt, inte helt enkelt?
Hm, tror min bror har ett stort partytält. Ska höra med honom å det snaraste.
**Vill du arrangera ett evenemang på Kungliga Djurgårdens Förvaltnings mark?
**Är du intresserad av att hålla ditt evenemang på offentlig plats som förvaltas av KDF kontaktar du:
Ulla-Britt de Marchi
Tel: 08-402 63 63, 070-545 92 74
E-post: ulla-britt.de.marchi@royalcourt.se
Lysande, nu börjar det bli mer konkret!
Jag har alltså inte hört av mig till den här personen Ulla-Britt. Jag vet inte hur jag ska formulera mig. Kanske någon annan kan?
Jag vill minnas att Abbis var beredd att hålla i det hela i en tidigare diskussion, naturligtvis med hjälp från oss andra, kanske vore det bäst om hon ringde (ska PM-a henne)?
Min stationära dator har lagt av så jag har ingen mejl möjligheter just nu sitter med sonens lånade laptop .
Jag vill nog att vi först vet vilka som skall vara med på detta innan vi drar igång hela processen.Sen att vi genom mejl och möten strukturerar upp allting tillsammans.Det konner kosta en del så innan vi ens tittar på var vi ska var a eller hur det ska läggas upp gör en budgetering på hela kalaset och det behöver jag ha hjälp med!
Abbis
Ska vi lägga upp en ny tråd med lite info och tankar kring festivalen och sedan PM:a dig eller Rolnor, ni väljer, om man vill vara med? Vad tror ni om det? Annars blir den här tråden evighetslång och i alla fall jag tycker det är så träligt att skrolla ner o ner o ner i evighet för att komma till senaste kommentar.
Bra idè, jag har ingen erfarenhet av arrangemang av den här typen så jag föreslår att abbis får ta emot intresseanmälan. Sen om det blir just det upplägg med tält etc. det är ju helt öppet, jag gillar idèn, men om det finns billigare lösningar så får vi kanske tänka om.
Kul!
Finns det ingen med en stor tomt i Stockholmstrakten? Eller måste vi vara mitt i stan? Fast det kanske är det bästa med tanke på tillgänglighet. Annars har jag en tomt, inte jättestor typ 900 kvadrat, i Barkarby, Järfälla strax utanför Stockholm. Man kan ju börja smått för att se hur det faller ut. Och det håller ju ner kostnaderna betydligt.
En tanke bara.
Djurgårn är väl ganska välbesökt på sommaren, en fin dag i Augusti skulle kunna dra mycket folk tror jag. Men jag förstår din tanke, den som står för ekonomin tar ju en risk.
Det är klart. Vill vi ha sjysst pådrag så är Djurgården helt klart en bra plats att vara på 
Min första tanke som slår mig är att om det inte finns någon som kan ta på sig mycket ansvar på den ort där det ska äga rum så blir det problem med logistiken.
Jag har anordnat ett antal hantverksmarknader i Nora.Men då har man lättare med logistiken och övervakningen.
Här i Nora har vi Noradagar i dagarna 4 i mitten på Juli vår bästa turistmånad som drar otroligt mycket folk och där man kan åka snålskjuts på andras marknadsföring(vi behöver även annonsera).Vi har även en marknad i slutet på augusti som drar 30 000 besökande på 2 dagar.Vi har även en kulturslinga som kallas Ljustråk första helgen i september ,lite mindre besökande och inga turister!
Det jag vill säga med detta är att jag har en jättetomt mitt i smeten i Nora som är möjlig att använda.Man kan "låna" marknadsbord av kommunen om man kan lägga ner lite eget jobb att montera upp dom och hämta dom. Det finns så att man kan sätta presseningar på dessa bord.Det går att köra Raku för det finns gott om yta som är plattbelagt.Vi skulle lätt kunna få plats med ett 25 tal bord.
El finns lätt tillgänglig och är gratis hos mig*L*.
Som sagt allt är lättare med logistiken om personer finns på plats för att hålla i det!
För mig blir Stockholm svårare ,visst jag kan vara med i planeringar men kan inte hjälpa till på plats så mycket förren det är dags.
Är det någon som är beredd att ta på sig det ansvaret om sthlm blir alternativet?
Starta gärna en intresse tråd i ämnet så vi ser om det finn tillräckligt med deltagare!
Stockholm skulle passa mej bäst, men jag har för lite vana att arrangera sådant här, jag kan hjälpa till naturligtvis men vill inte stå som ensam arrangör. En viktig sak är ju den ekonomiska biten, göra en kalkyl etc. sen marknadsföring, vore ju suveränt med en liten artikel i DN På Stan t.ex. sen får man väl annonsera också.
Jag tror att det finns en efterfrågan här och det skulle kunna bli riktigt kul!
(#21 Evaleva, om du klickar på "Första olästa" i blå bandet över inlägg #0 så kommer du till första olästa kommentaren. Så du behöver inte alls scrolla!
)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Vi arrangerande en höstmarknad i Vävra i september. Trots en helg med storm o regn på tvären så blev vi välbesökta men tälten blåste sönder o det var mkt jobb men när allt funkade denna helg (trots vädret) så gick jag mest omkring och njöt! Vi hade tre partytält i olika storlekar som vi hyrde o lånade. Om Vävra funkar som plats så kan jag vara med och arangera igen. I höstas hade vi dels kafétält men även gästande utställare som betalade 600 kr per man för tältplats o del av annonsering. Fast klart att Gärdet Stockholm e bättre. En länk med bilder. http://vavrakeramik.blogg.se/2009/october/hostmarknad-bilder.html
Har även snart en ny butik med tillgång till mysig innergård i Göteborg (vallgatan mitt emot Designtorget) där man skulle kunna höra med fastighetsägaren om det vore möjligt med en keramikmarknad. Denna gård är dock ganska liten o rymmer begränsat antal keramiker. Länk till bild på gården http://vavrakeramik.blogg.se/2010/march/forberedelser-for-vallgatan.html
Vet dock ej hur mkt tid jag har att lägga på att arrangera, måste vara ett gäng i så fall som hjälps åt.
Ja det kan ju bli lite grann av detta*L*
Som sagt har jag ingen erfarenhet av detta. Så att vara i Nora där du Abbis kan vara spindeln i nätet vore bra. Samtidigt så kan jag inte hjälpa dig så mycket p.g.a det långa avståndet från STHLM.
Djurgården är så fint på sommaren. Om det finns några som har erfarenheter att arrangera och hålla i trådarna i STHLM så är jag gärna med.
Det verkar lite som om det finns en tendens att detta rinner ut i sanden om ingen tar tag i det. Jag undrar hur många som skulle vara intresserade av ett arrangemang på Djurgården, ni kan väl PM-a mej om detta. Det skulle naturligtvis inte vara bindande på något vis och jag kan heller inte garantera att det verkligen blir av.
Puttar upp
Jovisst Stockholm vore bra om nån kan höra sej för lite. Där finns ju också Rosendal ute på Djurgårn. O sen har vi Nora o Vävra som också nog skulle funka. Tänk på alla festivaler runtom i landet.De viktigaste är nog att några börjar höra sej för "där dom står".O inte bara snackar (som jag här)
Va´tyst de blev, förlåt att jag sa sådär, fortsätt o spåna. Eller håller ni alla på o hör er för där ni står . Berätta hur de går !
Jag tror inte det var du som fick tyst på tråden, Marang!
De har nog gått över till pm-kontakt för att planera, skulle jag tro.
Jag fick bara ett PM, så intresset är nog för svalt, desvärre. Men nu är det VÅR i alla fall!!!
Va synd! Tänk om några nätkompisar dragit igång nästa stora hantverksmarknad?
Själv är jag varken ekonomiskt sinnad eller lagd åt det planerande och strukturerande hållet, så jag kände att jag inte skulle lägga mig i. Jag skulle hyra plats om det blir av, men jag skulle inte vilja vara med och hålla i tyglarna.
Någon som vet hur det gick?
Bidde ingenting….
Det borde finnas en marknad i Stockholm, I Berlin finns det flera som är varje vecka, ex. Winterfeldtplatz, Schöneberg, Berlin. och där säljer man bra.
Frågan är lite vilken publik man tänker sej, jag jämför då med dom så besöker "Kaolin" eller "Blåsochknåda" i Stockholm, där kostar det åtskilligt???
En marknad är en marknad. Alltså inga riktigt höga priser. Folk ska under sin söndagspromenad kunna gå förbi marknaden och titta. Kanske köpa ett fat eller en kopp… Varför inte gå ihop några stycken och ha ett stående bord på den enda "helgmarknaden" i innerstaden, Hötorget? Man får ju styla lite så det inte ser ut som en loppis. Med tiden blir den mer och mer etablerad, när folk vet att den ingår där i det utbud som finns på helger. Det viktiga är nog att den finns över lång tid. Därför borde det vara ganska många med om bordet. Då kan man binda upp sig att stå där tillsammans med en till kanske var 8:e söndag. Sedan får man hjälpas åt att köra dit keramik, så att det alltid finns ett utbud… Jag kan inte tänka mig att det är dyrt att hyra bord där, när man tänker på vad en del säljer. Man skulle kunna köra igång efter sommaren efter att ha planerat det hela noggrant. Då kan man långsamt bygga upp ett rykte och sedan sälja järnet till nästa jul!

# 41, hej Perlennart har du varit där, i Berlin alltså, på den marknaden,,är det bara konsthantverk eller annat oxå?
Ja jag bodde i Berlin och hade verkstad så jag hade folk som sålde på marknaderna. Och nej det finns allt möjligt att köpa på en del av marknaderna och det gör det relevant för många människor att besöka dom. Det blir inte bara en konstruktion för att man vill sälja keramik utan en normal del av vardagen att man har torghandel och det är helt säkert också bra för keramiken.