Anders röda blev svart
Hej!
Jag har testat Anders röda stengodsglasyr som finns i receptsamlingen, men den blev nästan helt kolsvart. Något orange i kanterna bara. Jag trodde att den skulle bli svart där den låg tunnt, men här verkar det ju vara precis tvärtom.
Jag bränner till 1230 grader med 30 min utjämning. Min ugn klarar tyvärr inte högre temperatur. Är det någon idé att jag testar igen tror ni?
Bortsett från färgen fick den väldigt fin lyster och yta och rann inte alls, så jag skulle verkligen vilja få till det. Kanske lägga den tunnare? Placera den högst upp eller längst ner i ugnen? Laborera med utjämningstiden?
Ja.. vad tror ni? Jag är tacksam för alla tips!
Kan du tala om hur receptet ser ut och under vilka betingelser den skall brännas så kan jag hjälpa dig.
Hälsningar
Per
Tror att det dessvärre är problem att bränna den så lågt, åtminstone 1250 behövs för att den ska blomma ut, min erfarenhet.

En typ av järnröd fungerar fint upp till 1060-80 och en annan typ funkar från 1200 grader och uppåt så det måste vara den sista som det är frågan om men ett recept behövs för att kunna ge tips.
Vill minnas att det finns en del litiumkarbonat i den, kanske man kan öka på den lite försiktigt?
Hittade, inget litiumkarbonat i denna;
- kalifältspat 25
- kaolin 25
- kvarts 25
- dolomit 15
- benaska 10
- järnoxid 10
Det här är en liknande glasyr, tycker den blir fin både i oxidation och reduction;
RED-BROWN
'Dolomit 15,5
Li-carbonat 2,0
Benaska 10,3
Nef-syenit 25,8
Kaolin 20,6
Kvarts 25,8
FeO2 10,2 %
Som du skriver rolf så är det bäst med 1250 grader eller så hög temp som möjligt. Det sista receptet ser bäst ut och en tillsats av titan och tennoxid skulle göra den ännu bättre. Och så reducerande bränning med återoxidation. Glasyren skall ligga tjockt så upplöst järnoxid kan utfällas som ren hematit på ytan. Sådana glasyrer kan också brännas oxiderande.
Tack för alla svar! Receptet ser ut så här och är hämtat från receptsidan här på Keramik i fokus. Gissningsvis skall den brännas till kägla 8. ;
Anders röda
Den är snäppet blankare än sidenmatt, så den får nog ligga i receptsamlingen med matta glasyrer också. Se upp, den kan vara rinnig!
- kalifältspat 25
- kaolin 25
- kvarts 25
- dolomit 15
- benaska 10
- järnoxid 10
Rolnor - Din urna är verkligen jättevacker! Ganska mycket högre temp än vad min ugn klarar av dock..
Tack!
Om du vill få ned smältpunkten så kan du försiktigt höja litiumkarbonat, men, se upp, den kan rinna!
Tack för tipsen! Ska testa att tillsätta lite litiumkarbonat i Anders röda. Sen kan jag nog inte låta bli att prova Red-Brown och labba lite med tennoxid och titan där också. :-) Det vore så kul att få till det!
Tack ska ni ha!