Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1138 ggr
solei
0

Raku

Hej alla som vet nå´t om Raku. Håller på som bäst att bygga en Raku ugn. Men har fixerat mig vid en undran: Jag ser inga märken på rakugods från tången när man lyfter ur godset, smälter glasyren ut under tången eller måste man ta där det är oglaserat…Kan vara bra att veta innan vi glaserar. Några tips??? Tack på förhand i så fall!

Ulla
0

Konstigt nog så blir det ofta inga märken, antagligen hinner glasyren stabilisera sig en del innan man tar tag i godset. De som vill ha märken efter tången brukar ibland lägga på litet extra glasyr just där man räknar med att greppa godset.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

solei
0

Tack Ulla, för svaret . Jag ser ju att man lyfter ut med tången rätt över eller mitt på, och det syns ju inga märken. Då är det bara o köra på alltså.Längtar till nästa helg då vi ska prova.

En fråga till silvernitrat är det samma som silverklorid?Glad

Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
0

silvernitrat och silverklorid är inte samma sak, men båda är lättlösliga silversalter, och vill gärna bli metalliska båda två, så för Raku bör båda funka lika bra.

Obs farlig för miljön!   När det väl reducerats och blivit metalliskt silver på godset är det lugnt, men de lättlösliga metallsalterna ska hanteras försiktigt och inte hamna ute i naturen.

solei
0

Tack då vet jagCool