Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2443 ggr
Ulla
1

Hänklar

Hänklar på en kopp kan ju se väldigt olika ut. En del är sköna att hålla i medan andra fungerar sämre. Finns det några regler för hur en hänkel ska vara utformad för att vara funktionell? Eller ska man sätta dit en som passar bra ihop med koppen och sedan hoppas att den fungerar att hålla i också?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LeWE
0

Det kan vara problem med hänklar ibland för en del vill ha stora hänklar så de får in hela handen medan andra nöjer sig med att få in ett finger. Jag drar mina hänklar för det mesta, tycker det ser snyggt ut när hänkeln "växer" ut från muggen eller kannan.

Jag har ingen hänkelpress och har aldrig provat det. Funkar det bra?

Hänkeln ska passa ihop med muggen och fungera bra att hålla i, så försöker jag tänka.

LenaR
0

#1 LeWe, tycke och smak kommer man aldrig ifrån, det går inte att göra något som alla alla blir nöjda med…

Men rent tekniskt, har lärt mig att hänkelns tänkta fortsättning in i muggen ska omsluta tyngdpunkten. Och hellre för kralliga hänklar än för små, det är ingen roligkänsla att lyfta koppen och undra om örat ska hålla eller trilla av.

För övrigt sa en klok människa sa till mig att det som ser estetiskt tilltalande ut också brukar fungera bra. Jag tror starkt på intuitionen.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LeWE
0

Håller med dig Lr, ofta fungerar det bra praktiskt om det ser bra ut och hänklarna får absolut inte vara för "tunna"..