Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3707 ggr
Istid
0

Färga stengodsengobe

Jag är ute efter en mörk stengodsengobe som är diskret i färgen men ändå har lite mera "swung" än det rent svarta (av min svarta lera) eller järnoxidbruna. Rent koboltblå känns också lite tråkigt. Blålila eller blågrå tror jag kan bli fint.

Jag har en bas av porslinpulver, och ska naturligtvis bränna prover, men först hade det vart bra att ha någon sorts ide om vilka färger jag kan förvänta mig, så jag undrar:

1. Vilken/vilka nyanser får man av att blanda järn och kobolt och i vilka proportioner?

2. Hur får man dragning mot lila? (helst blålila, men brunlila, rödlila och grålila också ok)

Har tänkt använda engoben på vit och beige lera.

[perlennart]1
0

Oj oj. istid det här var nog ett av dom mera komplexa frågorna. Allt beror på temp, glasyr, ugnsatmosfär. Men kortfattat så kan du blanda kobolt och järn i vilket som helst förhållande, men kobolten är ju väldigt dominant så om du vill ha någon större effekt av järnet så bör det endast vara någon % kobolt. du kunde ju också använda stains, en grå med lite koboltsilikat i kanske eller en röd stains med kobolt så får du lila. Det finns många andra sätt men testa lite så får du se vad det blir av det hela.

Istid
0

Oips, jag kanske ställer för mycket frågor…

Oxiderande med glasyrbränning på 1260 grader. Skröjbränningen kommer jag inte ihåg vad vi brukar ta på, 950 kanske. (är ju 20 personer som bränner tillsammans, så jag styr inte ugnen själv.)

Det blir antingen utan glasyr, eller en transparent blank av fältspat som jag pratade om i den andra tråden. Till att börja med i alla fall.

Tänkte prova med 2% kobolt och 2% järn, men skulle kanske hellre ta 3-4% järn och 1% kobolt då.

Jag ska kolla upp vad stains är för något, har inte hört om det förut.

LenaR
0

Stain heter färgkropp på svenska! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

Ja färgkropp skall man kanske säga. Och nej förhållandet mellan järn ock kobolt måste vara MYCKET större än vad du skriver, men i en vit engobe är det rimligt med ett par % kobolt och kanske 5 gånger mera järn eller ännu mera. Prova. Man kan ju också använda Bolus (röd bolus) den kan man använda som den är och bara komma lite oxid i t.ex. kobolt eller mangan. En bra ide i engober kan vara en kalciummatt fritta förslagsvis 2-4% i engoben så ökar man färgeffekten och kan minska mängden färgande oxider

Istid
0

Då gör jag ett prov med 1% kobolt och 5% järn, och så justerar jag mängderna ut från det resultatet sen. Jag tänker att vältigt mycket järn (mer än 10%) plus kobolt blir svart?

Röd bolus, där kom ännu ett ord som jag inte har hört förut. :)

Men är inte färgkropparna gjorda av oxider de också då?

Nå, det blev många nybörjarfrågor, tacksam för svar, men har förståelse för om det blev för mycket och ni har annat att göra :)

[perlennart]1
0

Röd bolus är en lera som bränner rött, färgkroppar är också gjorda av oxider men det blir andra resultat med dessa då det uppstår andra föreningar än om man bara stoppar oxiderna i glasyren. jo det blir svart med tillräckligt mycket kobolt och järn, men du kund ju blanda 1 del kobolt och 10 delar järn i liten mängd och så prova att tillsätta 1, 2 % o.s.v. och se hur det ser ut

Istid
0

Men blir inte röd lera ungefär detsamma som att blanda järnoxid i vit lera (tex. porslin)?

Bolus och fritta vet jag inte vart jag kan få tag på, (kan ju fråga hon som styr verkstan såklart, men har redan plågat henne också med så många frågor…) porslinpulver och oxider finns redan på verkstan.

Kanske man skulle börja med att göra göra prover med 100 porslin, 5 (röd) järnoxid och:

0.5 kobolt

1.0 kobolt

1.5 kobolt

2.0 kobolt

Ska kolla på det där med färgkroppar också, men jag tycker inte om att köpa saker som jag inte vet vad de innehåller.

[perlennart]1
0

om du har sett någon färgkropp som du tycker om så kan du ge besked så skall jag se om jag har info om den.

Istid
0

Kanske på plats med en uppdatering här.

100 porslin, 5 röd järnoxid och 0.5 koboltoxid gav en underbar, kall svartbrun nyans. Den skiftade lite mellan mörkt brunlila och mörktburgundrött. Vet inte om det är pga. dåligt blandad engobe, ojämna penseldrag eller något annat, men underbart vackert är det i alla fall.

Mer än 1.5 kobolt blev svart, och 1 kobolt blev svart på beige lera och fick den där fina svartbrunlilarödaktiga nyansen på vit lera.

Det konstiga är att med blank glasyr på blev färgtonerna grönaktiga på alla blandningar utom ren järnoxid där den ser gulaktig ut. Dessutom ser det ut som att glasyren har blandat sig eller reagerat med engoben. Jag har ingen aning om vad glasyren innehåller, jag tänker ju blanda min egen, men hade inte kommit så långt när jag gjorde provet, så tog den blanka standard-stengodsglasyren på verkstan bara för att få en liten hint om hur det blir under glasyr. Krullar ihop sig gjorde den också, sådär så det ser ut som vattendroppar med oglaserade partier mellan.

Under matt halvtransparant glasyr blev engoben mera blåaktig.