Annes krack..
Hej på er, hur står det till i det regnkalla Sverige? Arbetar ni en dag som denna? Själv håller jag på med lite glasyr tester. Har provbränt Annes krack glasyr men fick den inte att smälta ut tillräckligt. Blev ganska torr men med jättefina krackeleringar. Har nån nåt förslag på hur jag kan få den att smälta ut lite tidigare. Jag kan inte räkna om molvikter odyl!!! Kanske går det att öka nefelindelen lite eller vad tror ni? Hur brukar ni som bara improviserar sänka smälttempen?
En fråga till. Nån som vet om man kan ersätta lithiumkarbonat med Spodumen. Fast kanske i lite större mängd då?
Mvh Petra
Barnkalas idag, soligt på eftermiddagen som tur var. Inte mycket lera idag alltså, doppat lite i saltengober bara.
Tyvärr kan jag alldeles för lite för att kunna svara på dina glasyrfrågor. Känner inte till den Annas krack. Öka nephelinsyenit bör ju som du är inne på få det att "rinna mer".
Man märker rätt tydligt på aktivitetsnivån här på forumet att ett helt gäng av de mest aktiva håller på med sin saltugnskurs! Hade GÄÄÄRNa varit med, men man kan ju inte vara med på allt roligt (och inte skulle jag orka åka ända till Skåne heller..)

Ja, lite avundsjuk får jag ju erkänna att jag är:)) Hade varit riktigt roligt men vi andra får väl dra igång nåt nästa gång. Liten ugnsbrännar kurs hos dig kanske?! Glasyren jag skrev om finns under blanka glasyrer förresten. Fast passar kanske inte i din ugn:) Vill med doppa i saltengober, nån gång ska här bli en saltugn med..!

Vad märkligt… här skriver ni just om Nefelin.. vad bra.. då vet jag ju att ni vet!*gnuggar händerna* Berätta, berätta!!