Hur gör jag?
Hej Hur gör jag som bäst?Leran flyger runt mina väggar. Finns det något enkelt knep med centraliceringen. Hälp den vobblar och flyger hur jag än bär mig åt. Tack på förhand. Ni brukar alltid komma med bra saker.
mener du att du försöker centrera och hela klumpen flyger iväg? Börja med att klasKa fast klumpen på mitten innan du sätter fart på snurrandet. Sen trycker du klumpen neråt mer än du trycker på sidan. Det är lättast om man har en lagomt stor klump för sina händer. Jag tyckte ca 400-500 gram var enklast när jag skule lära mig centrera.
Om inte det funkar så gå en liten kurs eller studiecirkel där någon lärare kan hjälpa dig. Centreringen är liksom det viktigaste för att komma vidare med drejning (och om det är någon tröst så har det "vobblat" för alla i början).

Jag tror det är jättesvårt att lära sig att centrera genom en beskrivning såhär. En studiecirkel som pyromanen tipsade är perfekt, och orkar du inte vänta på det så köp en bok om grunderna i drejning. Den jag vet som finns på svenska är prismas stora keramikbok som tar upp en massa olika tekniker, bl.a. drejning. Annars finns det mängder av böcker på engelska som bara handlar om drejteknik, på amazon.com kan man se utdrag ur böckerna för att se om dom verkar bra. Adlibris är nog billigast av dom svenska bokhandlarna och har hyfsat mycket keramikböcker.
Ett annat tips är att höra med en lokal keramiker, eller någon du känner om dom har lust att ge dig några timmar privatlektion, bara så att du kommer igång. Inte för att avskräcka dig, men det kan ta både dagar och veckor och månader att lära sig !
Håller med de ovanför att det är svårt att försöka beskriva själva centreringen med ord, men jag bidrar med ett litet enkelt tips. När klösen är färdigbearbetad och ganska klotformad, rulla den något koniskt på undersidan. Den konformade sidan är den som skall kaskas mot drejskivan. Som Pyromanen skrev så ska trycket komma från ovansidan, mer än från sidan, och innan man har tagit kontrollen över den vobblande klösen så kan man även tänka på att sänka farten en aningens. Lycka till!
Kerstin_O, du kan göra länkarna klickbara genom att markera dem, klicka på länken ovanför rutan där du skriver och sedan skriva in länkadressen i fältet som kommer upp. Det är inte alls svårt.:)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
http://hem.passagen.se/ann_rehnfeldt/keramik/drejning-centrering/ram_drejning-centrering.htm
Så då!! Fick hjälp så jag kan det fortfarande inte!
Klippa och klistra däremot är ju det första man får lära sej
Filmerna på nätet är kanon för att både se och höra när nån annan t.ex. drejar.
Härom dagen ramlade jag som vanligt på nåt kul på nätet och om ni utgår från www.google.com (observera att det inte är .se)
Skriv in "six steps to throwing bliss" och tryck sedan på "video"-länken ovanför sökfältet.
Ev måste ni trycka på "search" i det nya fönster som dyker upp.
Då bör det komma upp ett flertal filmer som är bra i utbildningssyfte. Steg för steg.
Funkar så klart bäst om man har snabb uppkoppling, helst bredband.
Hojta till om det är oklart.
Lycka till med centreringen!
Tack för alla tips
# 7 Oj,oj,oj så mycket intressant film!! Tack så väldans mycket för detta tips!!

Filmerna var lysande!! Särskilt den där Andy-snubben och hans serie "Six steps…osv"
Även filmerna med asiater som drejar var intressanta och nästan meditativa… härligt!
#9 #10
Väl bekommet!
Min uppkoppling är litet för långsam så jag har inte haft tålamod att titta på mer än en av filmerna, men jag har bokmärkt tråden så att jag kan återkomma när jag inte har något annat för mig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_