Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2756 ggr
pyromanen
0

Butter-bell?

Någon som tillverkar såna här? Någon som testat använda en sån?  Är det nåt att ha? butterbell

Kissinger
0

En sådan pjäs är bra att ha om man är av den sorten som inte gillar att äta bredbara smör/margarin-produkter. Det funkar. Jag har en men den ser inte exakt likadan ut. Har inte tillverkat den själv.

pyromanen
0

#1 Är den praktisk? Använder du den till vardags eller är det en sån sak som står i skåpet?

Kissinger
0

Jag använder den på sommaren då jag bor i min lilla kolonistuga. Ja den är praktisk. Smöret blir liksom lagom mjukt. Ibland får jag för mig att jag ska stoppa i mig så naturliga livsmedel som möjligt och då vill jag inte ha t ex bredbar bordsmargarin.

[perlennart]1
0

Om man stoppar det i kylskåpet blir det inte lika hårt då som det blir utan denna burk? Är det inte då bättre med en sådan där lergodsbehållare som har smörinsatsen av stengods, den håller ju en bra temperatur genom avdunstningen av vatten och så behöver man inte att ha den i kylskåpet? Undrar bara!!!!

Kissinger
0

Min grej som är i stengods, ska inte stå i kylskåpet. Vitsen är att man inte behöver ett kylskåp.

[perlennart]1
0

Hur håller den sig kall då?

Kissinger
0

Kallt vatten liksom. Man får byta vattnet. Och så ska den ju inte stå i värsta solskenet.

[perlennart]1
0

då är väl den andra typen som avdunstar bättre! låter besvärligt att skulle byta vatten, då får man ju springa upp om natten och byta vatten.

pyromanen
0

Hur ser "den andra typen" ut. Hänger inte riktigt med Glad

[perlennart]1
0

Jag önskar att man kunde teckna här, men kort sagt så är det bara en burk/dosa i lergods, burken har en fals och på den falsen vilar så en mindre stengodsdosa som innehåller smöret. I lergodsdosan häller man vatten. Och på falsen ligger även locket till smöret. Så med denna typ kommer smöret inte i kontakt med vattnet som ju kanske var en bra grej med den andra typen, men med denna typ så håller det sig svalt på grund av avdunstningen av vatten genom lergodsväggen. Ni har väl sett sådana vinkylare, samma sak!

Går det att förstå vad jag menar?

Kissinger
0

Ärligt talat så är jag inte den som behöver veta hur allt fungerar. Speciellt inte när det fungerar. Det är ett tag sedan det var sommar och som jag var i stugan och som jag använde mokapären. Kommer inte ens ihåg exakt hur min ser ut.

Men som sagt. Vill man bre riktigt smör på sin macka utan att mackan går sönder så är grejen bra. Smöret håller sig lagom mjukt och det härsknar inte.

Cool

Istid
0

Jag bodde en gång ihop med en person som förvarade sitt smör på köksbänken, inlindad i aluminiumpappret som det kommer i, bara. En sån där halvkilosförpackning. Antingen tyckte han om att äta härsket smör, eller så håller det sig faktiskt ganska bra i rumstemperatur. Eller så åt han jäkligt mycket smör, så det aldrig hann bli dåligt.

L.A.E
0

Vi har tillverkat olika smör burkar men det har aldrig varit någon riktig hitt.Här i Franrike där det är mycket varmt  går det bättre att sälja.         OBS.! 18 grader varmt just nu.

[perlennart]1
0

Var i Frankrike är ni? Oj, oj skulle vilja var någonstans där nu

pyromanen
0

# 12; vårat smör ligger på bordet sådär i paketet (på sommaren i gammaldags skafferiet) Vi äter upp det fortare än det hinner smaka dåligt Skäms

Kissinger
0

Hm, En smörburk är väl ändå lite snyggare att ha på bordet. Visserligen innebär det lite arbete att föra över smöret till burken och så måste man rengöra burken när smöret är slut, innan nytt smör packas i.

pyromanen
2

Definitivt finare. Sen tänkte jag ju inte göra den till mig själv i första hand, utan funderade på om det skulle vara nåt som gick att tillverka + sälja.  Tycker det är nåt sympatiskt med lowtech-lösningar.

L.A.E
0

#14 Mellan Nice och Marseille funderar på att bygga en lite vedeldad ugn här.

Kissinger
0

Ja, det verkar som om det ligger lite i tiden nu. Många av oss vill nog prova på gamla sätt att fixa till sitt leverne på ett mer energieffektivt sätt.

Själv köpte jag en 5-liters mjölksyrningskruka i höstas för att ta hand om min skörd på gammalt beprövat sätt. Tyvärr kan jag inte göra krukan själv. För mycket lera för min kropp.

[perlennart]1
0

#18 Vad härligt, det gör jag också om jag blir miljonär på något oväntat sätt, skaffar hus med verkstad i södra frankrike menar jag.

L.A.E
1

#20 Okej ! Så här är det ingen miljonär kan lämna såna avtryck som  en keramiker   kan. Miljonären är nu och vi är för tusen år framåt som keramiker . Även om vår granne är Johny Depp.Film är film men vi består med våran keramik .  Häftigt eller hur .

[perlennart]1
0

Ja det är ju häftigt, men man skall väl vara miljonär för att kunna köpa ett hus där!

pyromanen
0

#21 ta några papparazzikort på Johnny depp, och sälja dom dyrt och bli rika!?

Istid
0

#15: det styrker mina misstankar om att smör faktiskt håller sig ett bra tag i rumstemperatur, och att han jag bodde ihop med inte alls var galen :)