Hästhår och Sockerraku?
Hej på Er! Jag undrar om det är någon som kan stilla min nyfikenhet ang Raku. Tittade på Sleipnirs fina foton och blev stormförtjust i hennes fina lilla urna som var rakubränd (titta på den, vet ja!). Den var matt vit med svarta ådringar på liksom. Skrev till henne och frågade om denna nyss. Sedan kom jag på att jag kanske skulle göra ett inlägg om detta och fråga resten av Er också. (spännande!) Så, hur är den gjord? vet att jag hört något om hästhår, är detta resultatet av något sådant? Sedan hade hon en jättefin vas där det stog sockerraku, vad är detta? Mycke intressant och fint, tack för titten Sleipnir!
TACK! maraMaria
Har du fåttt svar på dina frågor?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hej LenaR! Nä, jag har inte fått några svar än. Skulle gärna vilja veta. :)
TACK! maraMaria
Jag kikade in i Sleipnirs fotoalbum, och där fanns flera vackra tageldekorerade krukor.
Det är en teknik jag inte provat (fast jag bor granne med en 4H-gård…) men man lägger taglen mot krukan sen man tagit ut den ur ugnen. Med lite övning kan man få det så snyggt som Sleipnir.
Sockerraku är en variant på peel-off, bara det att man har socker i engoben förutom aluminium och kaolin. Det ger lite andra effekter. Om du testar, kom ihåg att slänga överbliven engobe, för sockret gör att det ruttnar…
Fast man kanske kan torka engoben istället? Då borde man kunna spara den? Inte för att det handlar om några dyrbara ämnen…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det där har jag funderat på. Finns det inget ämne som kan "konservera" engoben. Med risk för att verka helt okunnig om syltning men gör inte Atamon (stavning?) något sådant?
Jo det fungerar bra, jag brukar använda atamon till mina stamlösningar och dom håller sig i flera månader eller år
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Stötte på denna idag, kanske kan vara av intresse.
Tack Lena & Stefan! Detta ser jag fram emot att försöka med under våren. Ha det bra!
TACK! maraMaria
Själv har jag en rakuugn av leca. Fungerar fin-fint. Det som jag tyckte var bra med filmen var att få titta på teknikerna. spännande :)
TACK! maraMaria