Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1939 ggr
[rolnor]
0

Hård Kritik Urna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en urna som jag vill få feedback på.

Den har en blandning mellan tre olika glasyrer, bränd i reduktion till 1300 grader Celsius.

[perlennart]1
0

Fint man kan se att den är drejad och fin form ända till övergången från kropp till avslutningen/halsen eller vad man nu skall kalla det, där tycker jag den är lite odefinierad och svag. Skulle önska lite mera tydlig markering av formen där och kanske också tydligare avslutning längst upp på kanten. Fint litet lock med fin liten knopp och glasyren är kul men även här önskar jag att den skulle ge formen ett mera enhetligt intryck, uppdelningen av färgerna ödelägger lite helhetsintrycket tycker jag.

[rolnor]
0

Tack!

Jag tror att glasyren ligger väldigt tunt nedtill på urnan och därför blev den inte så täckande, jag förstår precis vad du menar att den inte blir enhetlig, men samtidigt blir den kanske lite extra unik just därför??!?

[perlennart]1
0

Jo men om det unika skall ha ett existensberättigande så skall det nog bidra med något extra till föremålet och inte tvärt om, men jag kan se möjligheterna i glasyren, om man kan styra den så att färgen skiftar något på önskade ställen kan det bli väldigt bra!

[rolnor]
0

Det jag gillar är att den ser lite "skitig", "bränd" ut nedtill och mera sofiskikerad upptill, det var en kontrast jag sökte.