Lerkran/vacuum?
Funderar på att skaffa en kran, jag undrar hur viktigt det är med en vacuumpump till den, såna modeller kostar väl avsevärt mer?
Jo dom är förbannat dyra, prova att få tag på en gammal Ratcliff, en Engelsk maskin som funkar väldigt bra och jag hade en sådan tidigare. Den hade en lång skruvgång och den pressade ut luften utan vacuum, den hade också en massa knivar i stället för en lång skruv och leran blev väldigt bra knådad.

Har haft 2 engelska kvarnar utan vacuum, 75mm utlopp. Har sålt båda eftersom de sällan gav bra lera. Kvaliteten var också dålig, bl.a. skar lagret i den ena. Mitt omdöme: dåliga hobbymaskiner.
Köpte sedan en "riktig" kvarn, Vicentini från Italien. Superkvalitet i minsta detalj, ger 130mm korv (du kan ta 10 kg direkt från kvarn till drejskiva) och den är perfekt luftfri. Givetvis med en kraftig vacuumpump. Nackdelar: Stor och tung (stationär), tar tid att rengöra om du ska byta från grov chamottelera, kostar en hel del. Fördelar: en fantastiskt trevlig maskin att köra, perfekt lera, stor diameter, enorm kapacitet (kör utan vidare 5 ton/dag om det behövs). Om du använder samma lera kan den stå ett par månader utan rengöring om intag och uttag är försatta. Är man ett par som drejar mycket bruksgods är den trots priset absolut prisvärd. Min är f.n. till salu, då jag idag använder så lite lera, dvs. stor överkapacitet. lasse@stoneware.net
Köpte en sprillans ny (engelsk, utan vacuum, 7,5 cm gissningsvis samma fabrikat som #2) Haft den några år nu. För mina behov märker jag inga problem alls med lerans kvalité. Meen, det är ju lite hårt arbete när mycket lera ska kranas, t.ex. när jag kör en massa återvinningslera som ska genom kranen flera gångar då blir jag alldeles slut i armarna (är inte så biffig
). Har börjat använda min kran som "extruder" också, och med vissa profiler behöver jag hänga mig med hela min vikt i handtaget för att få ut "korven".
Så om jag stod med valet nu skulle jag välja en med vacuum. Och gärna tjockare korv också. Funderar på att byta. Vad kostar din kran #2?

Om vi skall prata på det viset så är ju vicentini heller inte den bästa!!!!! nej en gammal Ratcliff med bronceknivar räcker nog för dom flesta. Och har man en fabrik så ser det ju helt annorlunda ut.
#4 men du glömde ju komplettera informationen med pris 
Tack för svar, men den här Vicentini-maskinen ser ju enorm ut, tar halva verkstan typ… Jag har en hel del lera som stått ute i vinter som är vääääldigt jobbig att knåda, så det är därför jag vill ha en kvarn. Fler förslag?

#5: Det finns få maskiner i samma klass - då enbart industrimaskiner. Har som sagt haft Ratcliff med bronceknivar - aldrig igen.
#6: Har inte satt priset än, men du kan maila mig om du vill veta mer.
Men omkring 100k. Ny kostar säkert runt 250k med tillbehör. Vad är handleder och rygg värda? Har aldrig knådat lera sen jag köpte maskinen. Och inget tryckande av leran - den matar själv.
#7: Ja, den är stor, men ändå Vicentinis näst minsta maskin. Den kräver en arbetsyta på ca 1,5 x 5m.
Egentligen så behöver man som en normal keramiker ju inte någon lerkran, med lite varsam hantering av leran/restleran så är det ju bara att slå leran lite och så klarar man ju resten på drejskivan, det skall en stor produktion till för att försvara en sådan maskin och hur mycket lera går till spill?
Hundratusen är helt uteslutet, jag har en pott med pengar men det låter ju helt horibelt, alldeles för stor dessutom.
#9. Jo, jag behöver en lerkran. Testade ett par år utan först men fick ont. Att ta ny lera från paket går bra utan kran, men att blanda leror eller knåda igenom återvinningslera det pallade i all fall inte min kropp.
#8 tack för info. Tyvärr utanför min prisklass, Men drömma lite kan man ju göra 

#10: Jo, det är mycket pengar, och jag tror inte att det är maskinen för dig. Skulle titta på en Venco.
Men för 2-3 keramiker som jobbar med bruksgods och en lera är det väl värda pengar.
#11: Ja, var rädd om dig. Knåda är tungt, liksom yrket i övrigt. Många skaffar sig yrkesskador. Det går bra när man är ung och stark (och oförståndig), men det kommer. Har jobbat enbart med keramik de senaste 40 åren, och har trots många försiktighetsåtgärder och strikt ergonomitänkande tagit stryk i kroppen.
Jag gick länge och drömde innan jag köpte min kvarn, men ångrade aldrig det stora utlägget. 
Det är ju också så att man kan ta tillvara all spillera, våt, torr och slicker, blanda olika leror och blanda in chamotte, sand eller färg.
Jag sålde min Ratcliff samman med en 1000 liters gasugn och en 180 liters elugn samt annat som finns i en verkstad för 30. 000 Dkk 18 år sedan. Så sålde den nya ägaren kranen till en för 2000 kronor och det är ju ett pris som dom flesta kan vara med på, så jag tycker Rolnor leta motsvarande du blir inte besviken.
Kebnekaise!
Hur glada är de som köpte dina två kvarnar? Vad tog du för dem?

Den ena sålde jag för ca 20 år sedan, den andra för ca 10 år sedan. Prix runt 5000.- Ganska lite använda. Den (Ratcliff) där lagret skar fungerade 1 timme när jag fick den. Lagret byttes på garantin (det tog nästan 2 månader). Begagnade fungerade de som nya, men gav inte den kvalitet på lera jag ville ha (och inte den tjocklek på korvarna). Den sista kvarnen använde jag enbart till att extrudera provprofiler till glasyr med. De var kompletterade med nödstopp (och kontaktor) som inte fanns på tidigare modeller. Jag förmodar att de som köpte kvarnarna var nöjda - de hade kanske inte samma krav som jag hade.