Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2985 ggr
Tosabiten
0

Glasyr problem

Jag har två stengodsglasyrer som krackelerar och faller av i små flagor  strax efter det att jag doppat keramiken i glasyren. Vad kan det bero på? Är glasyrerna för gamla? Kan man göra något åt problemet eller är det bara att kassera glasyrerna. Flytvikten är som den ska vara.

Glasyrerna är "ärvda" och jag saknar recept. En av glasyrerna innehåller zink och den andra är en askglasyr. Alla tips och råd är välkomna.

tilly
0

släng skiten, och börja om

Vanja-K
0

Läste i en katalog från Cerama (felsökning);när stengodsglasyr krakelerar, beror på olika utvidgningskoefficient föra lera och glasyr. 1. HÖJ GLASYRTEMP. 40-50%

LarsT
0

Faran med att bara läsa sig till i kataloger är att det kan leda till sådana missförstånd. Om du ska lösa problemet genom att höja glasyrtempen med 50 % innebär det en bränning till 1800 grader och jag betvivlar lätt att din ugn eller materialet klarar det. Om Vanja menar 50 grader är det också en radikal svårighet …. Det låter snarare som att du inte skröjat leran innan du glaserar. Alternativt är det glasyrer som är ämnade för råglasering som du försöker använda på skröjat gods. Glasyrer kan i princip inte bli för gamla men däremot avdunstar vattnet med tiden och de blir för tjocka och då kan dylika problem uppstå. Har du rätt tjocklek på dem ?

lotta2
0

Jag tror också att dom är för tjocka i konstistensen. Min baumeter visar ibland rätt, men ibland ör det ändå för tjockt. En glasyr är lite extra kinkig och krackelerar direkt om den är för tjock i konsistensen, så numera testdoppar jag hellre en skröjad bit än använder baumetern. Testa att späda den lite grann och prova dej fram.

Tosabiten
0

# 2 Glasyren ramlar av strax efter det att jag doppat keramiken i glasyren,  inte i bränningen.

# 3 Leran är skröjad. Glasyrerna är till skröjat gods, Jag har använt dem tidigare och då har det inte varit några problem. Glasyrena hade avdunstat en del sedan jag använde dem sist,  jag hällde i mer vatten tills de att flytviktsvärde kom på den nivån som är noterat på glsayrspännerna. Ändå vill det sig inte.

# 4 Jag ska prova med att späda glasyrerna lite till, det kan ju inte bli värre.

Tack för alla tipps och råd!

LarsT
0

Ok, om det inte hjälper med mer vatten kan du som en sista utväg blanda i tapetklister för att få dem att sitta kvar, alternativt glasyrlim. Är det bara slattar kvar, tapetklister, för det ruttnar efter ett tag, glasyrlim om du vill undvika ruttnandet.

Men du har en annan variabel som ändrat sig eftersom du inte haft problem innan. Är det samma lera och samma skröjtemp också ?

Tosabiten
0

Tackar för tipset om klister och lim. Jag får prova glasyrlim eftersom det är lite mer än skvättar kvar.

Leran och skröjtemp är samma som tidigare.

Jag provar med lite mer vatten, går inte det så får det bli glasyrlim.FlörtSkrattande

zzaga
0

Går det att blanda i ättika eller sprit i glasyr där man tillsatt tapetklister för att inte få det att ruttna? Nån som vet?

lotta2
0

När man gör egen papperslera kan man ju använda en liten del klorin eller liknande som bakteridödande medel, för att slippa mögel. Men jag har aldrig testat i glasyrer. Handske på isf…:D Fast  det kanske bara krävs en liten mängd?

abbis
0

Jag har ett glasyrproblem som kommer och går..Glasyren ramlar av till 75% och ligger i snygga mönster på sättplattorna.Jag har kommit så långt så att jag förstår att det har med lerans sammansättning  att göra för när det uppstår så är det alla föremål ur precis samma lerkump..Jag har haft samma glasyrer i så många år och  dom är superstabila.Trodde att problemet skulle försvinna i och med att jag bytte lersort nyligen..men icke..men det är svårt att komma tilrätta med problem som kommer och går*L*

Ett annat roligt fenomen som händer då och då med alla glasyrerna är att efter några minuter så smäller det till i det nydoppade föremålet och en stor bit kan lossna .Oftast hänger den kvar men lossar man på den så bildar det oftast en krater.Det händer att jag hinner sätta in dessa saker i ugnen och då ser det ut som en liten ficka..Det måste ha med ytspänningar att göra..

Lika spännande varja gång man öppnar en ugn*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Elorion
0

Har en teori… är grejjerna dammiga innan doppning?

En till.. vart tar vattnet vägen egentligen om skärven redan är genomblöt och prylen är "heldoppad" Det instängda vattnet måste ju ta vägen nånstans…. eller är jag helt ute å cyklar..? Det kan ju bli så om man dubbelglaserar ibland, att glasyren flagnar, om man inte väntar tillräckligt länge mellan doppningarna.

Det där med att glasyren hoppar av i bränningen tror jag beror på olika krympning mellan leran och glasyren, men det är ju konstigt om det är säkra glasyrer och säker lera..

Vanja-K
0

Tack Lars! Jag ska inte läsa mig till i kataloger. Du är expert, men inte alls jag.Det är nog bäst att göra som hitills fråga. Glasyrer är en hel vetenskap har jag förstått. M.v.h Vanja-K

abbis
0

jag våttorkar allt innan glasering  så dammet är inget bekymmer..Skulle jag ha nyglaserat så brukar jag köra torkning innan ugnen går för fullt…Nej …ja ..jag har nog testat allt…men visst svinn får man stå ut med..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/