Skönhet?
Hur viktigt är det att ett keramiskt föremål är vackert? Vad finns det för andra attribut som är viktiga? En tekanna ska ju helst inte (som dom ofta gör…) spruta ut te som en fontän då man häller upp…. För mej är nog det viktiga att man blir berörd överhuvudtaget, kanske t.o.m. att det väcker negativa känslor. En sak som kan provocera är ju att en sak är astronomiskt dyr t.ex. Jag tycker att det finns keramik som jag inte skulle kalla konsthantverk, utan enbart konst. Gränsen däremellan är väl flytande såklart. Vad tycker ni, gör ni konst eller konsthantverk (eller både och?) Är skönhet viktigast?
(Det här blev visst två inlägg i ett…)
Nu kommer vi in på svenska ord och deras betydelse. Jag har alltid reagerat på ordet konsthantverk. Har aldrig till fullo fattat vad det betyder egentligen. En vanlig mugg tillverkad av handen i materialen lera och glasyr är väl inte att betrakta som konst i samma betydelse som en målad tavla eller en skultpur oavsett material. Tavlan och skulpturen är väl tillverkad av handen…. Muggen är ett föremål avsett att brukas/användas och där är kanske funktionen det allra viktigaste även om i alla fall jag gillar att muggen har en vacker form och är vackert glaserad. Är då muggen ett hantverk? Ja. Är den konst? Nja. Om vi börjar dekorera muggen på ett avancerat konstfullt sätt blir den då konst? Konsthantverk? Den tanke som först dyker upp hos mig är att konst är inget som man dricker ur. Om jag fortsätter nu så kommer jag att trassla in mig totalt. Ibland är svenska språket särskilt svårt.
Föremålet du visar på bilden är konst för mig. En skulptur. Mycket vacker enligt min smak.
Tack!
Den är bränd i tunna, så dekoren har naturkrafterna gjort, inte jag. Det är stengods som bara skröjbränts så den är inte så tålig. Om den var ordentligt bränd så skulle man ju kunna sätta blommor i den….
För mig är konsthantverkarens fokus materialet och medans konstnärens utgångspunkt idén och uttrycket. Det ena behöver inte utesluta det andra men för mig personligen är kärleken till materialet den viktigaste drivkraften att hålla på överhuvudtaget. Resultatet av det blir att jag kallar mig konsthantverkare oavsett om jag gör vackra bruksföremål, mer skulpturala föremål med utgångspunkt i det funktionella eller rena konst föremål. Funktionen är inte lika relevant i sammanhanget tycker jag. Och självklart finns det keramik som kan katagoriseras som konst framför konsthantverk om man nu måste katagorisera. Liksom att funktionella föremål kan vara både konst och konsthantverk.
/Eva-Karin
Jag tycker att det intressant med orden, kanske är det inte så viktigt såklart, men jag kan inte låta bli att fundera ibland….på nåt sätt så tycker jag att konsthantverk handlar om att föremålen ska gå att använda, men det kanske inte är nån vettig uppdelning??
#4 ja,ord är intressant. Hur vi änvänder och tolkar dem. Svenskan har många svårtolkade ord säger de som undervisar svensk grammatik. På olika sätt genom årens lopp.Samt alla de olika betydelser ett ord kan ha och hur vårt språk förändrats från tidigare.
Jag kan ju säga att när jag började i skolan för x-antal år sedan så märks en mycket stor förändring i språket. Vi använder oss inte så exakt av ett visst ord. Utan benämner saker med andra ord som vi inte gjorde från början. Bara som ex skönhet och vackert används idag för att uttrycka samma sak om ett föremål. Nu menar jag inte orden som förändrats med slang och annat. Ibland kan ju språket bero på vilken samhällsgrupp man tillhör. Så har det alltid varit.
Men i akademins ordlista finns en klar skillnad mellan mellan ordet konst och Konsthantverk. Mycket handlar ju om i vilket material verket är gjort av.
Ditt gods är superintressant! Det du skapat är för mig konthantverk. Men det riktigt häftiga i godset är konst. Jag ser bilder i ditt gods.Tre olika. Allt som kan framkalla bilder är riktigt spännande.
Mina elever fick från början lära sig att avgränsa ett föremål med en lite ram, för att så småningom kunna se ett eller flera objekt från ett alster. Där sätt verkligen fantasin i fokus. Samt att det man ser inom en ram ter sig så klart hellt annorlunda än om det sett i den stora hela bilden. Detta är ju som de flesta konstnärer vet, ett sätt att inte påverkas av vad som finns runtom.
Måste jag säga att jag älskar ditt gods.Rökbrännt eller zaggar framställer så olika spännande mönster eller bilder: Som vanligt glasyrbrännt aldrig kan göra. Allt som gärna har från vitgrå skalan till svart är ju intressant. hela bilden av det man skapat eller som ett foto blir mycket klarare. Gamla foton som är svart vita kan hålla sin skärpa hur länge som helt. Tänk bara på när man Horse Raku. Då kan man hitta ansikten t.ex. Som man inte alls tänkt,utan det bara blev så.
Om skönhet är viktigast som en av din fråga är; Vem bestämmer vad skönhet är? Orden skönhet och vackert används ju ofta som lika betydelse i ett sammanhang. Enkelt sagt en del säger skönhet och en annan beskriver det som vackert. Det finns också olikheter i akademins ordlista Men de menar ändå samma sak. Man kan ju tycka att en skönhet sitter på väggen t.ex men som i själva verket är gräsligt fult. Om ni förstår vad jag menar.
Man behöver ju inte idag ha en korrekt uppdelning av orden. Allt är ok.
Det hänger ju på betraktaren. Mina elever inom teckning och målning med olja ochakvarell keramik fick alltid lära sig att om något ska benämnas som skönhet, vackert eller gräsligt fult, så beror det ju på betraktaren. Vilket ord den väljer. Självklart fick mina elever tycka exakt vad de vill om andras verk skapelser. Men inte alltid säga det högt. För detta klara inte barn, ibland inte vuxna heller. För det finns människor som inte försrår att vi är oliktänkande. Tur att vi tycker olika ,annars skulle all se likadant ut Hemska Tanke!
Ursäkta detta långa inlägg. Men ord är så intressant!