Verktyg
Hej! Jag måste fråga… Krumpassare, vad har man den till? Och en avlyftare, är det nåt som är bra att använda sig av? Har aldrig använt nån sån själv.
Använder inget av dom…det går bra med linjal och två händer *L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Krumpassare använder jag till att mäta hål i tex burkar med för att sedan göra passande lock.

Jag tycker avlyftare gör så fula märken på botten och det blir mycket jobbigare att beskicka så därför använder jag det väldigt sällan.

Jag har avlyftare som används mycket på mina kurser. Själv drejar jag på plattor. De fula märkena beskickar man bort.

Använder mest händer och ett skjutmått för mätning. Lyfter av med händer och drejar på plattor när det är "svåravlyft".
Krumpassare använder jag jämt som sagt för att mäta lock eller vissa andra mått. Avlyftare har jag en som jag aldrig använt, den följde med när jag köpte en drejskiva. Testade den en gång men jag gillade inte den alls. Men på kurser brukar den vara populär, det verkar som om många tycker det känns tryggare att lyfta av godset än att ta det med händerna?
Jag har nog fel teknik när jag lyfter av för jag lyckas alltid skeva till mina grejer. Hur lyfter ni av med händerna utan att det blir snett?

Jag använder också krumpassaren offta, just till lock och sånt.
Avlyftaren använde jag innan jag började Dreja på plattor. Det blir alltid snett med avlytfare:( Även om man rättar till formen i blött tillstånd så slår sig leran sen igen när den torkar, inte så snyggt.
7
Man drejar på plattor istället:D
#8 Dags att börja med det då!

9
Det är super:) Man kan ju göra järvare former om man slipper tänka på att man måste få bort dom ifrån drejskivan.

Jag har ännu inte fattat det där med att Dreja på plattor. Är det någon god själ som kan förklara det en gång till, ingående från platt-tillverkning till fastsättning på drejskiva och lossande från densamma… gärna också hur och när man tar bort godset från plattan???
Det låter ju som den ultimata tekniken… så jag vill så gärna lära mig…

Tack alla ni för era svar om krumpassaren… då vet jag att jag kommer att kunna använda den, när jag skall dreja/tillverka lock till ev framtida urnor/kannor.
Jag lyfter aldrig av grejorna från drejskivan. När jag drejat färdigt, skär jag en gång och sen på med vatten och skär en gång till, då är det bara att köra vattenplaning, putta av och fånga upp under botten inga märken alls.
Jag körde också vattenplaningen innan jag börjde Dreja på plattor.
här har du en jättebra artikel om att dreja på plattor
http://keramik.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=32a7695e-e200-4867-8ef9-d12b0e967737

Bra artikel, men jag fattar inte varför man ska dra ett kryss över ringarna. Själva poängen med ringarna är ju att vakumet som blir när du slår fast plattan ska hålla den kvar. Om man dra ett kryss så kan ju luften slippa ur, dvs inget vakum och större risk att plattan lossnar.
Äh, jag kryssar heller aldrig. Fattar inte heller grejen med det?

solei… jösses! Och inga "verk" som planade ut över kanten och ner i golvet? Det där låter vanskligt… tror inte att jag skulle fixa det!
Tack pluppan, för artikeln! Den skall jag läsa med stort intresse!
på verk upp till 1 kg är inga problem med diameter på cirka 1 dm.Större grejor gör jag också på platta, men muggar o sån´t är smidigt med "vattenplaning". Testa det är enklare än det låter.
jag drejar i stort sett allt på skivor eftersom jag är så dålig på att lyfta av med händerna. visst tar det lite extra plats på torkhyllorna men jag har inte så stor produktion. jag brukar inte heller kryssa drejringarna.

Så… då får man sätta mannen sin att såga skivor!!*s* Åh, vad jag längtar efter att komma igång! Just nu förbannar jag mitt heltidsjobb!! Jag vill ju BARA dreja och skulptera!!*s*
Vilket bra ord "vattenplaning".*L*
Kära Gullebo Keramik!Gå och testa "vattenplaning nu, så behöver du inte vänta på mannens sågade skivor. !!!!!Och du sparar tid o plats och slipper krångla med skivor som slår sig.OK, hoppas få höra……

Jaa… vattenplaning det är toppen sen skulle jag rekommendera att lägga en bit tidningspapper över munnen på det drejade så att den fastnar ( på mindre saker tar jag gamla telefonkatalog sidor…toppen ) med de undviker man att öppningen skevar till sig oh hålle formen även i torkningen ( tar bort den först när det är dax att beskicka) och till mått duger linjal lika bra

Kör också vattenplaning med tidningspapper för formens skull. Funkar jättebra. Har försökt med plattor men trots alla goda råd i trådarna tidigare får jag inte dem att fästa ordentligt - fattar inte vad jag gör för fel …
Det där med gammal telekatalog (silkespapper funkar också)är toppen. jag klipper till runda bitar, får ligga kvar, jämnare torkning dessutom.Se´n finns det ett bra trix till för större grejor:skär loss och trixa in hårt papper under , först "vattenplana, till nästan halva skålen, sen drar man av och möter upp med en platta. fortsätter dra tills hela skålen är på plattan, helt oskadd.(skriver jag så det blir begripligt?)
Måste tillägga att man viker pappersarket nedåt framåt så när man dragit papprert ut till kanten viker man under resten av arket…( fattar någon vad jag försöker förklara, tänk om man kunde visa istället,) lerjobbet blir så mycket enklare med små knep.
Det finns en drejskiva som heter Millacron, som har en insats att byta ut drejtallriken med ,till en ram och utbytbara färdiga plattor i specialträ så man slipper att dom slår sig (Norsk tror jag) Jag är lycklig ägare av en sån, köpt på Uterm
#24 jag rekommenderade papper till att hålla formen på ifocus men fick höra att det var krångligt o i stort sett omöjligt …Va kul att det är flera som klarar av detta och tycker att det är en suverän teknik att behålla formen på.
# 26 Jag kör oxå med silkespapper då det inte finns så stora dagstidningar längre..dock lät trixandet med papper under grejerna komplicerat*L*
Jag har drejat mattallrikar på oglaserade kakelplattor nu men tycker det är svårt när plattan som sitter i skivan är 4 kantig.Man slår i när man centrerar samt när man ska dra upp från botten.Man kan göra sig rejält illa alt fastna så man deformerar fatet.Runda kakelplattor finns väl inte*L*

Men! En sån där form till plattor har jag ju fått med i bland all bråten?!! Men var är plattorna?? Det där med papper på öppningen, det minns jag faktiskt nu… att vi gjorde på skolan… bra att bli påmind… tack!!
Vilken tur att ni finns!
Kul att läsa alla olika tips och tekniker…!!! Själv skär jag loss med tunn ståltråd, sen doppar jag en platt, tunn, rostfri stekspade i vatten, lyfter lite i kanten på drejgrejen, petar in spaden under, har ett telefonkatalogspapper i vänster hand redo och växlar från spade till papper och sen lyfter jag grejen (och pappret) med spaden till bänken och "tippar" av den. (Riktigt stora saker drejar jag på skivor). Hälsningar Agneta.
A.M.L

A.M.L. #30… det DÄR skulle jag vilja se!*s* Det jag ser inför min inre blick, ser väldans "bökigt" ut… så säkert har jag inte förstått hur du menar.
#30 Jag lyfter också mindre skålar mm med vattendoppad spatel -fast min är i plast. Men jag förstod inte riktigt vad du har pappret till?? Jag sätter av mina direkt på spånplattebrädan.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
#30 En fråga….varför papper under? Är ytan du ställer på ej sugande!
Jag ställer allt på spånskivehyllor som jag får plats 4-60 saker på beroende på storlek..Jag använder vattenplaningsmetoden som gör att man i princip ställer föremålet i handen sen är det bara att ställa ifrån sig det på spånskivan.Mycket drejas på klös och då kan man inte krångla till det med avlyftningsverktyg.Det är bara skära o lyfta…det måste gå snabbt …
nej nu är lunchkvarten slut*L*

abbi..#33… det går alltså att använda "vattenplaning" även när man drejar på klös?
När det gäller klösdrejningen så använder jag mig av björntråd..den är så grov bra o följsam .. när jag snitsar av föremålet från klösen låter jag tråden gå med ett varv och rycker till ,det är sen inget som suger fast längre .Det är ofta så liten yta på föremålet så det är inga problem att lyfta av….om du förstår*L*

Hmm… få se om jag förstår… skivan snurrar alltså fortfarande när du skär? Och själva snurren får skära? Men då tar du iaf tag i koppen eller muggen eller vad det nu är? Blir det inte märken på utsidan då?
Den ramlar inte av klösen för att du skär av den..Eftersom allt ska beskickas och putsas så är det inga problem med några märken..*L*

Abbi- du skriver att du drejar mattallrikar på kakel, får man fråga vad det är för mått på kaklen. JAg har 15x15 och då ryms ju knappt nån mattallrik. Skulle vilja hitta större tex 20x20 oglaserade kakelplattor att dreja på. Nån som har???
Det där med de fyra hörnen på plattorna lär man sej att undvika, nu mer fastnar jag aldrig men i början härde det flera gånger.
För övrigt verkar det finnas lika många sätt att lyfta av saker på som det finns keramiker…
Om jag inte minns fel så är dom 20x20….köpte dom på flügger i stan…dom beställde hem ….tror det fanns större..

Är kakel bättre än tex spånskivor? Drejar mitt på spånskiva och tycker det funkar bra, jag tror mina händer skulle fara av av de kantiga hörnen. Men jag kanske missat nåt riktigt bra:)?
Jag älskar mina kakelplattor. Jag gillar att dom får exakt plats 5st 15x15 kakelplattor på en tillsågad spånskiva och att dom står i snygga rader i torkrummet ;D Dessutom tycker jag det går snabbt att dreja lika på dom, och eftersom jag aldrig gillat lyfta av direkt från skivan (ffa när man drejar porslin- det slår sej direkt för mej) så tycker jag om att man är klar när man lyfter in det i torkrummet. Man är hyperförsiktig första gångerna så man inte slår till sej på kanterna, men jag vande mej väldigt snabbt vid det. Man får liksom in att man inte har händerna i vägen där i onödan. Dessutom så är det jobbigt att såga till spånskivor i mängder, jag drejar nästan alla muggar mm på kakelplattor, förutom det jag tar på klös så klart.

41 Jag blir så nyfiken på hur det ser ut i din verkstad nu Lotta ! Jag får en känsla av att allt har sin plats och allt är rakt och snyggt och skinande rent…
HAHA, Avalon, jag tror jag skrattar ihjäl mej. Jag vill inte ens visa en bild för jag skäms så mycket över hur snuskig jag är… ;D Det var så skinande rent och snyggt i exakt en timme efter verkstaden var färdigmålad, sedan dess råder kaoset. Egentligen så är jag en ordentlig och renlig person, och tycker om ordning, men jag vet inte vad som händer i skallen när jag går ut i verkstaden. Det blir ett oorganiserat kaos där jag jobbar, men jag försöker trösta mej med att det tyder på att man är oerhört kreativ. Och jag har lättare att slappna av när det är lite lätt rörigt, inte hysterisk oordning. Men jag önskar att jag kunde få mer disiplin på mej och plocka undan hela tiden. jag plockar undan verktyg och städar lite varje kväll, men under tiden… Nu hopar sej allt i högar just nu. Extra pinsamt igår när jag fick oväntat besök och var tungen att visa upp pinsamheten, "ja, riktigt så här brukar det ju inte se ut…." jaja, vissa skäms för sina ostädade hus inne, jag skäms över mitt förfall i verkstaden. Usch, nu får jag så dåligt samvete att jag nog måste gå ut och städa lite granna….:)
Men jag tycker om när nydrejat står i snygga fina rader i torkrummet. Där skräpar jag inte ner så mycket :D
Intressant att studera sina vanor…, lilla papperslappen under är för att, hm….Det skulle kanske gå lika bra utan… Det har nog nåt att göra med om jag vill flytta på dom drejade grejerna så är det bara att dra i papperslappen…eller peta in spaden och lyfta. Fast flytta runt på dom är väl inget man gör kanske… Bara jag som håller med det….? flyttar ihop för att lägga plast över, tar bort såna som torkat före andra….Klarar ni er utan lappar så fortsätt, jag behåller dom ……tror jag. Hej, hej från Agneta.
A.M.L

abbi;
jag ska snarast ringa närmast Flugger och höra efter, Cebex säljer bara 15x15, i alla fall var det så för några år sedan när jag beställde därifrån.

Hmm… ni drejar alltså på oglaserat kakel, har jag fattat rätt då? Och ni sätter fast kaklet på sån där "ler-ring" på drejskivan? Och sen när ni drejat färdigt, så slitsar ni bara av kakelplattan från drejskivan med en ståltråd, som man gör med en drejad sak. Sen får den stå på sin kakelplatta under plast och torka.
Har jag fattat allt rätt då?
Nej, jag drar inte av kakelplattan med ståltråd, då blir leran skev och ful till nästa platta man sätter på. Jag stoppar in en liten kniv eller avdrejningsjärn och lyfter i ena hörnet, då släpper den fint och man kan bara blöta försiktigt och sätta på nästa platta.

Oki… men vad är det som är så besvärligt med hörnen på kakelplattan då? Jag fattar inte?

Ursäkta en jättedum fråga men är det på glaserade kakelplattor ni drejar? Och i så fall hur fäster ni dem?
Det är oglaserade kakelplattor som man drejar på, annars fastnar leran inte på dom, eller släpper av sej själv när den torkar.*
Hörnen som sticker ut och snurrar skitfort under centrering gör ganska ont att slå i om man inte ser upp eller rättare sagt ner ;D men man gör det mest en gång, sedan aktar man sej…Testa.

43, Ok precis som mig då, i fantasin så är verkstaden välordnad och ganska fräsch, men verkligheten är en annan !

Jag drejar på spånplattor, har både runda och kvadratiskta. Drejar ut en lerplatta på drejskivan som jag sen gör 3-4 spår i medans skivan snurrar. Så sätter jag på plattan, trycker fast den på mitten med handen. Sen drejar jag. När jag är klar skär jag av krukan men lyfter inte av den utan petar upp plattan från sidan lite lätt och lyfter av. Muggar och mindre saker drejar jag direkt, lyfter av med händerna. Jag håller hela händer om muggen om den är rundad, är det en fot lyfter jag med tummarna och pekfingrarna raka och långfingrarna böjer jag så att ovansidan stödjer muggen nere vid foten alltså. Herregud, förstår du vad jag menar? I alla fall funkar det jättebra. Susanne

Jag drejar större föremål på gipsplattor som jag har gjutit i plasthinkar. Då kan man få dem i olika storlekar berorende på hinkens diameter. Lera fastnar och torkar sedan bra på dem.