Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2362 ggr
Maninna
0

Utjämning?

Hur länge ska man utjämna egentligen? och vid vilken topptemp. gällande stengods?  Finns det kurser i  bara bränning?? känner att jag är i desperat behov av det!!

Hubert
0

En hel del här på forumet har kurser så var bor du så vi vet vem du är närmast!/Louise

susanne.k.wall
0

Hej! Sitter här och läser denna intressanta sajt. Utjämningen beror helt på vilken glasyr du har. Stengods brukar brännas på ca 1250 grader. En del bränner lägre och har längre utjämning, andra bränner högre och kortare utjämning. Jag har en utjämning på 20 minuter. Men jag råder dig att prova dig fram. Både vad gäller temperatur och utjämning. Köper du färdiga glasyrer kan du fråga återförsäljaren. Blandar du själv kan du prova dig fram. Jag utjämnar för att fördela värmen i ugnen. Min ugn är lite knepig, den stämmer inte i temp så jag får gå på hur glasyren ser ut så jag kan inte rekommendera dig några temperaturer. Lycka till! Susanne

Maninna
0

Tusen tack för svaren! håller på och bränner i skrivande stund. Jag bor i Håtuna Upplands Bro. Sthlm. Nu måste jag springa ut t verkstan och kolla läget :-)

Maninna
0

Fantastiskt ställe där man kan få svar mitt i natten!! Försöker med frågan om huruvida man kan ta ut en (eller flera) föremål ur ugnen när den är het och stoppa i spåntunna för att få att ett rakubrännt resultat? och i så fall vid vilken temp?

LarsT
0

Är det en gammal ugn du har så kan du visst göra det. Öppnar du vid ca 1000 grader är det mest dina ansiktshår som riskeras.

Alla garantier på nya ugnar försvinner däremot illa kvickt om du öppnar dörren innan 100 grader.

Maninna
0

Är det enda risken? då ska jag pröva! Önskar mig hett och vilt en Raku ugn av tomten! men det lär dröja är jag rädd :-) han verkat lysa med sin frånvaro ;-> …

susanne.k.wall
0

Jag har en liten el-ugn på 50 l som jag rakubränner i. Helt vansinnigt men väldigt kul. Jag tar ut sakerna när jag ser att glasyren är klar. Lägger allt i en tunna och slänger i massor med hopskrynklat tidningspapper och på med lock. Sen tar jag nästa grej och nästa. Ugnsöppningen står mot en dörr ut så jag behöver bara gå några steg med den heta keramiken och stänger ugnen vid varje gång. Har gjort det en hel del gånger och ugnen håller än. Men den är väldigt gammal…/Susanne

Maninna
0

Det gick galant att plocka ut översta hyllplanet för Raku!! otroligt roligt! nu kan man rakubränna några grejer varje gång man glaserar, Hurra!! Känns som jag är på väg in i en euforisk kreativitetsexplotion Yippieyahoooo!                                        mycket tack vare det här forumet! Tack alla!