Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4641 ggr
Ulla
0

Råglasering

Jag har hittills gjort som jag lärt mig på alla kurser, dvs först skröjbränt godset och därefter glaserat det.

Nu tänkte jag försöka bränna endast en gång - en kombinerad skröj- och glasyrbränning. Är det något man behöver tänka på i kombinationen mellan lera och glasyr? Vilka slags glasyrer passar bäst för den här typen av bränning? Hur glaserar man för att undvika att föremålet säckar ihop?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

I princip kan man råglasera med vilken glasyr som helst, men det är lättare om man har en glasyr med högt lerinnehåll, då kan man använda den som en engobe (dvs på läderhårt gods). Har man en glasyr med liten mängd lera går det ändå, men då ska krukan vara torr när man glaserar den. Det blir större risk för avflagning innan den bränns, och man kan inte lägga glasyren för tjockt, men det går!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Roger
0

Kan man glasera vid stapelbränning eller blir temperaturen för låg?

Ulla
0

När du glaserar med det du kallar stapelbränning (Du tänkte använda ett oljefat?) så kommer du nog upp i en temperatur på ca 800 grader. Det finns glasyrer som smälter ut vid den temperaturen, men du måste i så fall kunna skydda dina glaserade föremål från sot och aska.

_
_

Roger
0

Ja man lägger altså föremålen under ett plåtkärl tex. oljefat och eldar sedan runt om kärlet.Jag har läst någonstans att det kallas stapelbränning.Det ser som en pyramid som brinner med ett kärl mitt i högen som är upp och ner vänt.Det kanske finns något annat namn på det vad vet jag? Det verkar ju kunna funka med glasyr i det läget eftersom det förhoppningsvis blir tätt runtom plåtkärlet!Glad

Ulla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är kul att experimentera. Du får göra flera olika bränningar och testa olika sätt. Vi gjorde en svartbränning med oljefat, men då fyllde vi tunnan med krukor + sågspån och annat brännbart material. Alla sakerna var sedan silvrigt svarta när vi plockade ut dem ur tunnan dagen efter.
Så här såg det ut när vi tömde tunnan.

_
_

Roger
0

En av de anledningar till att jag inte kunnat komma igång med lera igen har varit problem med hur jag skall kunna bränna och glasera leran eftersom jag inte har tillgång till ugn. Om jag nu hittar ett sätt att bränna på kanske jag äntligen kan komma i gång! Jag tycker att det här med glasering är minst lika kul som själva skapandet med leran.Om jag nu lyckas hoppas jag att fler som varit i samma situation som mig vågar prova på att bränna med alternativa sätt. Om någon känner till andra alternativ till ugn får ni gärna tippsa om dem!

Ulla
0

Ett tips om du håller på och experimenterar med primitiva bränningsmetoder är att göra många saker som du inte lägger ner så mycket tid på var och en. Då har du många exempel att lära av och blir inte så besviken om något går sönder.

_
_

Roger
0

Kanke inte är så dum idé! min tanke har varit att vara noga med leran för att kunna utesluta den när jag annaluserar resultaten om något går eller snarare när något går fel!

LenaR
0

Stapelbränning… Det måste vara det vi körde i majbrasan! Staplade krukor med brännbart material runtom, vände ett oljefat över, och fick resten av brasan byggd runt det. Det fungerade alldeles utmärkt, men vi använde skröjat gods förstås. Och till och med högbrännt förresten, det funkade det med!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Det här boktipset fick jag av lotta2. Boken verkar bra så det finns säkert andra som kan ha nytta av tipset.

Hej Ulla. Såg ett gammalt inlägg om att du frågade om råglasering.Jag har en bok som jag varmt kan rekommendera om du är intresserad av råbränning. Single firing av Fran Tristam en ceramics handbook- serien. Där finns massor av råd och tips på vad man ska tänka på och recept. Man kan ju glasera torrt eller läderhårt. Ha det gott! Lotta

_
_

Viktoria Olsen
0

ang råglasering. Använd helst inte en glasyr som kräver extrem tjocklek och glasera insidan först och låt torka ordentligt. glasera sedan utsidan. Använd inte tång. ex en mugg: häll i och häll ur. stoppa sedan in handen på insidan och doppa ner muggen med kanten drickkanten uppåt. Sprutglasering är ju annars bäst i detta fall. Glasyren bör vara en aning tjockare än vanligt. Tänk på att leran måste vara kruttorr innan du glaserar. lycka till.