Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2179 ggr
xarfez
0

Tips och tricks

Jag är webmaster för en leverantör av keramiska tillbehör.

De har kommit med önskemålet att de vill ha en tips & tricks sida. Då undrar jag vad skulle ni vilja läsa om? Vad skulle vara bra att ha med? Finns det något ni udnrar över t ex? Vad finns det för frågor? (och svar)

Kom med idéer så får vi se om denna sida blir verklighet.

LenaR
0

Hmm, det här skulle kunna bli en lång önskelista på problemlösning! Är det vad du är ute efter? Eller efterlyser du bra tips? Det låter ju intressant med en tips- & trickssida, vi kanske kan länka mellan varandra om det blir av?

Precisera lite så ska jag tänka mer!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

xarfez
0

Ja det kanske är vad jagär ute efter, en önskelista på problemlösningar :).

Kanske även andra tips från keramiker, som man som nybörjare kanske inte tänker på, helt enkelt nybörjartips.

Evergreen
0

Har du kikat på potters.org?

Där skriver man en fråga och får massor av bra svar.

Kanske kan hämta inspiration där?

LenaR
0

Jag kommer inte på så många frågor, de jag har ställer jag här i forumet, och det gör väl andra också, hittar du inget bra där? Men jag kom i alla fall på ett bra tips!

När man glaserar föremål med små hål i, som lufthål i tekannelock eller hål i knappar, är det lätt hänt att hålen glaseras igen. Tag ett strå okokt spaghetti, pilla stråt igenom hålet, bryt av. Nu kan du doppa lock/knapp i glasyr och slippa stå och peta rent hålen! Mycket tidsbesparande…

Faktiskt kan man göra hålen med spaghettistrån också - stick igenom leran, bryt av stråt och lämna det i leran. När leran är blöt kommer spaghettin att ta upp vatten och vidgas, och när lera/spaghetti torkar krymper de i samma takt. Smart va?

Säkert sitter fler och tjuvhåller på bra små tips, fram med dom bara!

Ulla
0

Sugrör har jag använt till att göra hål med, men inte spagetti. Det kanske är dags att gå igenom skafferiet för att se om där finns mera som är användbart för keramiken.Fundersam

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Ja där finns säkert mycket man aldrig tänkt på att använda. 

En av mina elever undrade t ex om man inte kunde lägga kavlad lera direkt i plastform om man mjölade formen. Det lät härligt vansinnigt, men jag har lovat att hon får prova. Fördel om det funkar: man slipper märken från papper eller tyg (som man annars lägger emellan). Hör av mig om resultatet ifall hon faktiskt tar med sig mjöl och testar!

Finns det kanske andra utprovade alternativ när det gäller att använda plastformar till lera (om vi nu antar att man är för lat för att göra en gipsform)?

xanna
0

Mjöla formen!! Så finurligt!… Det borde verkligen fungera! :D

Jag hade en klasskamrat som älskade att dreja. Nackdelen var väl att ha inte hade mycket tålamod. Han orkade inte vänta på att godset skulle torka av sig självt så att det gick att beskicka.

Vad gjorde killen då?

Jo, han gick till matrummet och körde sina muggar i micron tills de blev lagom hårda… Ja.. det funkade faktiskt!

Ulla
0

Undrar hur lång tid han behövde för en mugg?

_
_

lotta2
0

Ang muggen så påminner mej om en kul grej jag läste i Branfmans bok om Raku. Där berättas om en kille som hade för vana att snabbtorka sina alster i micron. En annan variant som han demonstrerar på sina workshops är följande:"Ta en klump lera, forma till en teskål, våtglasera den, placera den i micron ( egna inställningar) och torka den i 5 minuter. Sedan när alstret är fullständigt torrt ( för varmt för att ta i) placerar han den direkt i rakuugnen som är värmd till cone 04 och alstret är färdigbränt efter ca 7 minuter.  Funkar kanske på en liten teskål, inte större grejer tror jag.

Kul grej men inte riktigt min stil. Men jag får villigt erkänna att jag också använt micron ibland för att snabbtorka någon nyglaserad grej som verkat lite fuktig efter glaseringen när det varit bråttom. (Alltså en gammal micro, inte min ordinare matmicro.)

zzaga
0

Va coolt:) måste prova någon gång… kanske dags att byta mickron i köket…

LenaR
0

#9 !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Här lär man sig grejer. Killen körde obränd lera i rakuugn? Ska jag inte berätta för mina elever. Är det verkligen sant?

/Slagen med häpnad (snudd på naturligt tillstånd, men iaf)

lotta2
0

Jodå, så står det i boken i alla fall. Men jag antar att det är en tummad japansk temugg så det är ju en liten grej, och säkert med mycket chamotte eller sand i leran.Nog tror jag att det borde fungera som en kul grej. Hur resultatet blir är nog en annan femma :)Med prova kan man ju göra.

Om någon som testar kan ni  väl rapportera efteråt?

LenaR
0

Ja man måste ju nästan prova bara för att det låter så vansinnigt. Rapporterar tillbaks om det blir av!

LenaR
0

Hur gick det xarfez, blev det någon tips- och trickssida?

/ Nyfiken

xarfez
0

Nej tyvärr jag har lagt ner de planera just nu. Var lite väl likt en annan känd leverantörs sida.

Ulla
0

Jag gillar dina sidor där. Det bästa är att de är så lättnavigerade och överskådliga. Många sidor man kommer till är helt hopplösa.

_
_

Viktoria Olsen
0

Glasyrrecept i alla former vore kul att få och även dela med sig av. Tips hur man bygger olika ugnar. Smarta ideer vi alla har om hur man beter sig i verkstaden, dvs tar hand om lera, gammal glasyr eller tillreder engober osv.