Keramik iFokus

Keramik

Etikettresor
Läst 2014 ggr
pyromanen
0

Bornholms utflykt?

Snart är det dags för de årliga 2 veckorna hemma hos tjocka släkten på Bornholm.  Vet inte riktigt hur det går till, varje år tänker jag innan att detta året ska jag se till att besöka några av alla duktiga keramiker och varje år så blir det att barnen vill till lekparken och badlandet och stranden och ha glass och tjocka släkten vill att jag ska hinna hälsa på faster 1 och faster 2 och kusinerna och när det är en liten paus så ligger jag utslagen i hängmattan med 3 år gamla veckotidningr från stugan och plötsligt har de 2 veckorna gått.

Men!  detta året ska jag reservera en dag för kermikerbesök!  Och då kom jag på att det vore ju trevligt att följes med några likasinnade och undrar härmed om några vill hänga med!

Jag har bilen på ön, där det får plats 4 pers utöver mig.  Förslag: torsdag 19 juli.   Vill inte stressa runt till 100 olika utan välja några få.  Peter Stougård vill jag väldigt gärna besöka (saltbrännare sedan nästan 20 år), där har jag aldrig varit. Ifjol hamnade jag av en slump (de har startat verkstad några hundra meter från mina föräldrar) hos Annemette Hjortshöj som  också håller på med saltglasering och som jobbat hos Phill Rogers…  Annars kan jag inte påstå att jag har någon bra överblick över alla keramiker som finns, tips tas tacksamt emot!

Förslag till upplägg: Jag plockar upp max 4 pers vid färjan från Ystad på morgonen den 19, vi har gemensamt planerat innan vilka vi vill besöka och då kör vi till dessa 3 kanske 4 ställen i lugnt och semestrigt tempo, lågbudget picnic på en klippa vid havet med medhavda matsäckar eller nån rökt sill. Jag dimper max 4 pers vid färjan till Ystad på kvällen.

Intresserad någon?

zzaga
0

Jag är helt klart intresserad:)

Undras när båtarna från Simrishamn börjar går över? Jag får ta och kolla upp det hela lite. Barnvakt och annat som behöver ordnas också.

Keraleij
0

Jag tycker också att det låter intressant -men måste också kolla lite närmre med barnvakt etc.

Ska också rota lite bland broschyrerna från vår bornholmstrip för ca två år sedan. Vi besökte bland annat ett fint konsthantverksställe någonstans på västkusten där många av öns keramiker var representerade tror jag.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

pyromanen
0

Denhär samlade utställningen är nog i Hasle, många olika hantverkare är representerade varje bara med några få saker, men man kan få lite idé om vilket man skulle vilja se mer av.  Jag var där i fjol och har nån liten folder nånstans… ska försöka leta upp den jag med.  Om det är samma ställe så var det inne på nån fyrkantig gård (kanske korsvirke?) kanske f d köpmansgård? mitt i lilla staden Hasle och på övervåningen kunde man titta ut över havet ?

zzaga
0

En samlingsutställning låter ju trevligt:)

Keraleij
0

#3 Jo, det verkar stämma att det var där jag var.

Tyvärr är det inget bra datum för migGråter -jag kom på att det är Kivkiks marknad då. Då vill man helst inte försöka ta sig någonstans och dessutom är det bra att hålla egna butiken öppen.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

pyromanen
0

Datumet är inget heligt för mig, det var mest för att ha nåt konkret förslag.  kan de flesta dagar ml 14-23 juli.  Kiviks marknad kanske är något fler i Skånevill vara med på!

Keraleij
0

Det är inte så att jag absolut vill gå på marknad -snarare tvärtom, men det är så fruktansvärt tjockt med bilar på alla vägar häromkring…

Början av perioden hade passat mig bäst: 14-17 juli.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

abbis
0

Hej pyromanen.Är du från bornholm? Vet du något om Astrid Anderberg som är något av mentor för mig..Jag har köpt hennes alster och har en flera timmar lång serie inspelad på VHS men vet inte om hon är verksam längre..tacksam för svar*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Tyvärr så vet jag inte.  Är född och uppvuxen på Bornholm, tillbringade mina första 18 år där, men fyller 40 nästa gång…vilket innebär (hjälp) att det var 22 år sedan jag lämnade ön, så jag är inte nåt vidare uppdaterad. Men jag ska försöka kolla med mamma om hon vet…

MiaTua
0

Hej abbi.s jag var på bornholm för 1 år sen exakt då var vi och hälsade på  hos Hans Munck Andersen och han sade att astrid bodde på ålderdomhem nu.

Den som har samlingsutställning är http://www.craftsbornholm.dk/

Där kan ni också hitta adresser till olika keramiker.

AnneMettes kollega är svensk och gör också helt underbara saker deras hem sida är http://www.cassiusclay.dk/

Hoppas ni får en trevlig resa, jag tyckte det var underbart på bornholm.

pyromanen
0

Jo, enligt min mamma så lever Astrid Anderberg och hon träffade henne senast för några år sedan hos gemensama vänner, men sedan dess ska Astrid ha fått en blodpropp så att hon inte längre förstår så mycket av vad som händer kring sig och som #10 nämner bor hon på ett hem.

abbis
0

Men va tragiskt…Jag vet inte hur gammal hon är idag.Senast jag såg hennes alster var på PKI-skolans utställning för 10-15 år sedan..Jag köpte en helt underbar serie med råkor 6st som jag har står i mitt skrytskåp…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Keraleij
0

Jag hade fel om marknaden! Kiviks marknad är i år 16-18 juli.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

zzaga
0

Den 15:e passar inte mig så bra, födelsedag.