Tendenser?
Vilka är tendenserna inom keramiken?
Är det fortfarande mest drejade koppar, skålar och vaser som gäller eller börjar fler få upp ögonen för att gjuta sina gods och därmed kunna erhålla andra former än cirkulära?
Jobbas det med smycken?
mvh
Bertil
När jag har gått runt i affärer och gallerier har jag sett ungefär lika mycket av drejat och gjutet, men de keramiker som jag känner drejar mest. Någon tendens? Jag har inte tänkt på det. Det är ju ganska utrymmeskrävande att ha en massa gjutformar i verkstaden, så det begränsar säkert en del.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
En tydlig tendens tycker jag är att många keramiker har börjat med s.k fusing glas,( flera glasskivor som sammansmälts i ugnen till en enhet.) Kanske förståeligt eftersom man kan exprimentera i en vanlig keramikugn, och den finns ju redan.
Smycken är populära,men oftast gjorda i fusat glas.Enkelt och snabbt, och en bra förtjänst…kanske skulle man göra lite hängsmycken…hmm…
Ja, just det. I min verkstad är det två av tjejerna som håller på en del med fusing. De har lovat oss andra att visa hur det går till.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag tycker det är rätt bra med kavlade och ringlade saker förutom drejat. Ringling är väl egentligen det friaste sättet att forma, men man kan alltid dreja och deformera! Det är roooligt…
De flesta gjutna saker jag sett har faktiskt varit ännu mer strikta i formen än "vanliga" drejade. Det skulle kunna bero på att en Gjutform alltid måste ha släpp; ska man göra en väldigt oregelbunden form måste formen vara i flera delar, och då blir det mer komplicerat att gjuta än att, t ex, dreja och bygga ihop (som jag gjort med flaskorna på bilden).
Men titta på Mia E Göranssons gjutna benporslin! Hon finns på Blås & Knåda och Konsthantvrkarna på söder i Stockholm, och ute i Gustavsberg. Hon kan gjuta de mest fantastiska saker, hon…
mvh/lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Barock och arabiskt inflytande tycker jag kommer. Och jo förresten, då blir det ju lättare att gjuta, när man arbetar med dekor och ornament i form av reliefer, sådant som man får sitta och pilla med annars. När det gäller asymmetrisk form vet jag inte om det lönar sig att gjuta.
Fast man kan ju gjuta i tyg förstås, som Karolina Eriksson (heter hon så? rätta mig om jag har fel) Såg henne första gången på Liljevalchs vårsalong förra året, där hon hade en skulptur byggd av kuddliknande gjutningar. Och på vandringsutställningen '100 tankar om konsthantverk' hade hon med en snövitskimrande skulptur som var helt fantastiskt vacker.
Hon har för övrigt vernissage på galleri Inger Molin den första april. Det ser jag fram emot!!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.