Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 991 ggr
solei
0

dagens bild

Vill bara säga att jag saknar dagens keramikföremål, som Zzaga la in i vintras. Förstår att det är tidsödande, men jag tyckte det var spännande. Hoppas det återkommer nån gång. Hej då!Ledsen

Dolomit60
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok då….

Det här är inte, "dagens keramikföremål", och heller inte Zzagas bild.  Zzaga har  den sista tiden har haft en del att göra med att bygga ugn, och hålla kurs. Det är inte omöjligt att det är en del av förklaringenpå att "dagens keramikföremål" har uteblivit.

Om inte Zaga har tid, så är mitt bästa förslag att vi andra skickar in bilder i stället !

Här är ett sådant försök. (Jag hoppas bilden kommer fram som den ska.)

Keramikern som har gjort den heter Christian Bruun, och bor i köpenhamn. Jag hade det stora nöjet att ha honom som lärare ett år. Alla grejer han gör är jag inte lika förtjust i, (Det betyder inte att dom är kvalitetsmäsigt undermåliga - bara att dom inte träffar just mig personligen i maggropen) men när han gör grejer som är bra, så tilttalar dom mig till gengäld väldigt mycket.

Just dom här krukorna gillar jag.

Jag har fö. sett honm demonstrera hur han gör dem. Dom är först (skevt) drejade. Därefter kastar han dem lätt på ett bord så att dom "deformeras". Locken kastar han på en liten lerkkulle, som han har bygt i krukans öppning, för att få rätt storlek, och som han tar ut och lägger på bordet innan han formar det i förväg drejade locket. (Hoppas förklaringen är begriplig)

Visst har dom en viss stil ?!

poja
0

Helt underbara!

Kerstin-O
0

Så glad jag blev när jag fick se dessa ljuvliga färggranna burkar  Skrattande

Ulla
0

Vad kul med att få en beskrivning också. Det är bara en hake. Det är nog så att man inte får lägga ut bilderna på internet utan lov, och jag antar att du inte har tänkt på att fråga Christian ??? Gråter

Saga hade bara länkat till bilder som keramikerna själva lagt ut på nätet, och länka får man alltid.

Du kan väl fråga Christian om det är okej, annars måste vi ändra ditt inlägg och ta bort bilden och istället länka till hans egen sida om han har någon.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

Dolomit60? Hur går det? Har du fått kontakt med Christian?

_
_

Dolomit60
0

Yes !

Jag snackade med honom i dag. Men det vet du ju redan …*S*

Kul att se att bilden kom tillbaka !

Rörande färgerna fick jag uplyst  att det rör sig om Blyglasyrer, och att dom är brända strax över 900 grader i en rakuugn !

Den blå skall innehålla koppar, som kan få den där blåa färgen om man kombinerar det med lithium, och Barium.

Så dom är långt ifrån giftfria, men det kan man ju nästan se på dem…..  Men snygga är dom !

Ulla
0

Oskyldig Vaddå?

Något måste jag ju skriva för att plocka fram tråden ur glömskan igen.Skrattande

_
_

solei
0

ja det var fina burkar, blir glad att se på dom

Dolomit60
0

Ja, men det är helt fint Ulla !

Det är otroligt att jag inte genomskådar knepen trots min tid på pedagogseminariet…….!  Skrattande