Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2699 ggr
avalon
0

M 623

Jag har läst att om man blandar rakuglasyrer med boraxfritta M 623 så skall man använda det inom 4 dagar, annars kristalliserar den på något vis. Nån som vet nån om detta ? Kan man se om det är något fel på glasyren sen eller är det bara att kasta det som blir över ? Gäller detta allting som det är M623 i eller bara om det är större mängder ?

LenaR
0

Det måste vara fel. Jag har M 623 i en del glasyrer, det är inga problem. Förutom att M 623 försvann från marknaden ett tag, så jag köpte fritta 054 som bara jäklas. Var hittar du M623:an Camilla?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

frykis
0

Har använt M 623 och efter en vecka bildades hårda kristaller i glasyren som blev ett lager på ytan. När jag ringde keramikexperterna sa de att man kunde värma glasyren så skulle det smälta, jag tyckte det verkade bökigt så jag köpte en annan fritta i stället. Varför jobba i onödan?

avalon
0

Lr, jag köpte den på lermakeriet i gävle.

LenaR
0

Tack Avalon, men då ska man kanske inte investera i den iaf… Fast jag har aldrig råkat ut för kristaller. Hur mycket skulle man värma glasyren till Frykis? Ny rakubränning?

Någon som kan rekommendera frittor till Raku? Har använt en boraxfritta 3770 som funkar bra till gasugn, lite väl hårdsmält för vedeldat. Det är en bra fritta annars.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

avalon
0

Jag skulle oxå behöva lite tips på frittor som e bra till Raku. Jag låter min M 623 stå några dagar nu så kan jag meddela vad som hänt sen. Jag skall även prata med Lermakeriet och se vad hon säger för jag vet att hon jobbar mycket med Raku. Så jag återkommer !!

kia1
0

Jag ska gå en Raku kurs i höst hos Lermakeriet  kul att höra att hon jobbar mycket i Raku det ska bli jätte kul att äntligen få prova

frykis
0

Fick ingen specifik temperatur men antagligen bara tills man ser att den smält.

avalon
0

Nu finns M623 i en ny version som inte bildar kristaller. Har dock inte testat den i nån rakubränning än så jag vet inte hur resultatet blir där.

bosse-cebex-gbg
0

Hej !

M623 var en mycket bra rakufritta, som tyvärr slutade tillverkas 2003. Vi blev meddelade detta pr brev från producenten 030512, och det vi hade på lager räckte till våren -04.   

Bara för att undvika förväxlingar: M623 var inte kristallbildande i hinken - det är däremot rakuglasyren 30611/3701, som helst skall förbrukas inom några veckor efter tillblandning.  

30001 & 30801 är två bra aktuella rakuglasyrer.

Hälsningar

Bosse Cebex Gbg

avalon
0

Nej, det var rakufritta M623 jag köpte, inte någon glasyr. Och den finns att köpa igen sen förra sommaren, utan problem med kristaller.

Vavrakeramik
0

jag har använt M623 som jag köpte av Lars Tärn i år. Tycker den funkat bra fast har ej lagrat mer än 5-6 veckor från första tillblandning ännu. Har ej sett några kristaller än.

avalon
0

11, Eftersom du köpt den i år så är det antagligen den nya varianten, då ska det inte bli några kristaller. Isåfall hade dom kommit inom några dagar.

bosse-cebex-gbg
0

Den "riktiga" M623 kristalliserades överhuvud taget inte.  Om den gör det, är det en annan fritta.