Kaolin ?
Fick 1 kilo kaolin med i leveransen till ugnen, vad ska man ha det till?
När du gör vissa glasyrer själv så är en av ingredienserna Kaolin/Louise
Är det ren kaolin eller är det en blandning med aluminiumhydroxid?
Om det är en blandning så är det det som kan kallas "plattsmet" som ska penslas på sättplattorna innan glasyrbränning.
Blanda med vatten och pensla på, låt torka.

Det är nog som ska penslas på, stog på tyska men jag fattade lite, så det ska nog vara så. Hur mycket vatten ska man blanda ut det med?

Till en blandning mellan mjölk o fil:)
Vet inte hur det blir om man penslar plattorna med ENBART kaolin… 50% kaolin 50% Aluminiumhydroxid brukar jag använda, det ska vara som typ filmjölk och torka av kanterna ordentligt så det inte blir nåt "överhäng" av blandningen som sedan kan sprätta iväg på prylarna på lagret under (inte så kul) Lycka till!
Har du någon kemisk betäckning så kan vi ju se om det är något mer än ren kaolin!/Louise
mmmm vänta lite få seeee…. Kaolin= Al2O32SiO22H2O… Kan inte skriva nedsänkta tal med denna datorn hoppas du fattar ändå. Aluminiumhydroxid= Al(OH)3.
Svejs
Är det en gasugn med stenar eller en elugn med element?
Ahaa, sorry, jag menade om Karoline hade en formel på sin påse som visade att det var engobeblandning med bl a kaolin eller om den var ren den som var i påsen./Louise

Det står Plattentrennnmittel på påsen så jag antar att det är plattsmeten?
#10, Det betyder plattengobe.

11. Vad är det då?
Då kom vi närmare, du gör som #4 skrev, blandar det till filmjölkskonsistens och penslar på ena sidan på plattorna. De hjälper dig i de fall som glasyr råkar hamna på plattan och sen kan du skrapa bort det lätt och måla på ny plattengobe. Det bör torka innan du ställer på gods för bränning./louise

När jag köpte min nya ugn med plattor i somras bestämde jag mig för att bara ha plattengobe på ena sidan! Detta pga ständigt "snöande" från skolans plattor.
Jag förstår inte riktigt vad som kan hända, men när jag skröj bränner har jag den obestrukna sidan upp, sakens skull. Mina plattor är efter ca 25 bränningar fortfarande toppen fina. Ex en kass stor skål är ju ungefär vad en ny ugnsplatta kostar (har 215 l toppmatad)!!