Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1564 ggr
Elorion
0

Gastryck.

Är det någon som vet på ett ungefär hur många typ P11 eller P6 gasflaskor man behöver för en gasolugn på 600liter som skall köras till stengodstemp?

Han som hade ugnen förr hade en kopplings båge som täcker 6st gasflaskor men det ser ut som om han bara använt fyra.. tyvärr är inte den snälla farbrorn anträffbar längre…. så jag kan inte fråga han heller.

Jag har lyckats kommit upp till ca 800grader på två p11:or men sen frostar de och tapparsäkerligen trycket, det kanske finns någon här som vet lite bättre, eller så får jag prova en till flaska.

/A-K

LarsT
0

Du kommer att få problem med så små tuber. 4 st P45 är det troligaste han körde med. Tveksamt om 6 st P11 räcker till och i vilket fall kostar det skjortan att bränna om du inte köper gasen billigt och byter tuber ofta, ofta … Beror förstås på brännarna, hur många och hur stora. Hör med din gasolleverantör om möjligheten att få en eller två P 90 utkörda, det är bäst.

cresta
0

halloj!

Vad är det för slags ugn du har? Sten eller fiber?

Hur lång tid tog det att uppnå 800 grader?

Du kan ju i alla fall värma bort frosten med lite ljummet vatten till att börja med.

Vavrakeramik
0

Tappar gasolflaskor trycket när de blir frostiga? Det blir mina P11 när jag rakubränner och trycket sänks. Kan man göra något åt detta, blir det bättre tryck om man värmer bort frosten?

Elorion
0

Jag har en ugn som är gjord av sten, det är fyra brännare och det är en downdraft. vet inte hur lång tid det tog upp till 800 grader ska kolla när jag fått lite mer kläm på hur brännarna ska vara inställda gas kontra luft för att kunna stiga så fort jag vill. Jag har förstått att det kan ta ett tag att lära känna sin ugn… kul och intressant är det iallafall, tanken är att kunna reducera i den sen.

Det är en lyngbyugn från typ 70-talet. Stiger trycket i behållaren om man värmer med ljummet vatten?

Tack för intressetSkrattande

LarsT
0

En Lyngby rätt körd med rätt gastryck kan nå 1300 på max 6 timmar. I industrin körs de med start på kvällen och när topp är uppnådd stängs bara gasen och fläkten fortsätter gå så att ugnen är redo att tömmas nästa morgon. Men för att det ska gå måste det finnas gastryck nog och brännarna ska ställas in rätt annars bränner du en massa gas i onödan. Ideallågan är neutral, alltså varken oxiderande eller reducerande. Hade själv en sådan fast 1100 liter och sex brännare. Fantastiska ugnar !

Elorion
0

Är det bara att brassa på från början? Jag tror att den här ugnen kommer att bli min bästa!! Men det är ju det där med trycket… Ja ja det löser sig, du verkar vara otrooligt kunnig iallafall Lars. Tack för att du bjuder på dig!

LarsT
0

Njae, det är ju fortfarande lera vi pratar om så du kan inte brassa på för fullt om du är rädd om grejerna. Jag lät piloterna ta upp den till några hundra innan jag drog igång huvudbrännarna. Nu minns jag inte exakta manometervärden så du får prova dig fram första gångerna. En bra sak att ha då är en digital pyrometer som reagerar direkt, till skillnad från den tidens analoga. Det är bästa sättet att lära sig vad som händer vid olika inställningar.

Maninna
0

Bästa Herr Lars T. kan du inte ordna en rakukurs i sommar? helst efter medeltidsveckan (v.32 tror jag) i Visby. För du verkar så himla kunnig och trevlig. Samt att jag ÄLSKAR österlen! ;->

LarsT
0

Titta in på hemsidan nästa vecka, då har jag deklarerat färdigt och fått tid att lägga in sommarens kurser. Det blir som under våren, drejkurs, glasyrkurs och Raku. Kanske kan det också bli en ny vända hos zzaga i saltugnen ? Men det vet hon inte om än…

Bruzapetra
0

Blir det ny vända hos Saga vill jag definitivt komma!!!!! Helst på alla förstås:) Har ångrat att jag inte gick sen jag tackade nej:(

Ulla
0

Du får hålla utkik i kalendariet framöver. - kursen dyker säkert upp där ;) När kalendariet uppdateras så hamnar tråden högst upp i forumdelen igen. (Det var ett bra tag sedan det hände.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

9… ja du House… det är mycket man inte vet om;D