Skaffa hemsida..
Ska börja göra mig en hemsida och funderar nu på hur allt detta går till. Kan jag skaffa domänsida innan hemsidan är riktigt färdig, eller måste man lägga in en fullständig? Vad menas egentligen med domän? Vad betalar man för? Hittade en sida, Crystone, där man kunde registrera en adress org, se, com osv. för 59 kronor i månaden. Um jag gör det har jag en hemsida sen då? Förutom att jag ska göra den då. Tillkommer andra kostnader som uppläggningsavgifter eller dylikt? Är webhotell och domän samma sak? Vad betalar ni och vad har ni för domäner eller webhotell?Tacksam för alla tips!!!! Petra
Hehe, just mina frågor. Jag sitter också just och håller på och funderar på detta, så tack Petra för att du frågade…:D
På Datorn i Fokus kan man få svar på såna här frågor. Jag vet att man där bl a har diskuterat olika webbhotell som inte kostar så mycket. Ska se om jag kan hitta den tråden.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Ulla, jag trivs ju så bra här så jag har lite svårt att traska vidare….:)) Ska kolla där men…skriv era tips här ändå!!!

Din sida behöver inte vara färdig när du lägger upp den.
Du kan ju göra sidan helt klar på din dator först och sen lägga ut den eller bara föra delar av den klar och sedan lägga ut del för del.
Jag har kollat runt lite och " One " verkar vara det billigaste när det gäller webhotell och domän.
Du betalar för namet på sidan. Exempelvis keramik.ifokus.se eller sagakeramik.se .
En liknande tråd har varit uppe här i innan, sök och se om du kan hitta den:)
/S

Ja, det var jag som skrev den med:) Jag är bara så satans trög så jag måste mata in en liten bit i taget
när det gäller datorer. Fast jag är en jäkel på att logga in på ifocus iallafall. Tack för tipset, ska kolla in One.
Exempelvis Godaddy säljer domäner .com för 9 USA-dollar per år. Domänen kan man sedan peka mot t ex Awardspace som ger 200MB hosting gratis och förinstalleringar av forum/gallerifunktioner typ Joomla, WordPress etc. Det får plats ganska mycket på 200 MB men behöver man mer kan man få 10 GigaByte för 5 dollar i månaden där och på många andra ställen.
Vill man inte betala alls finns ju också Google Pages, där man kan göra enkla statiska websidor utan egen domän, eller Blogger med bilderna länkade från Blogimagehost.
Melker
Sorry…nu kom jag ihåg haken med Awardspace: automatisk installering av album/forum funkar bara om man betalar, och e-posten fungerar också dåligt på gratiskontot tyvärr.
Jag hjälper gärna till (utan kostnad förstås) om någon är intresserad av att installera t ex WordPress tillsammans med gallerit YAPB på sin hemsida. Det finns många olika "themes" att välja mellan.
Melker

.se är domänen, webbhotellet är stället där du laddar upp din hemsida, alltså ett utrymme på internet kan man säga. Vad jag vet så är one det billigaste webbhotellet och där registrerar man även domänen, om man nu vill ha .se eller .com, eller nåt annat. Jag betalar 144 kr om året för webbhotellet och 150 för domänen och så var det en registreringsavgift på typ 300 kr. Gå in och kolla på one.com så ser du vad som finns och vad det kostar. Där kan man även få tillgång till ett enkelt program där man kan göra en hemsida med deras mallar, det ingår när man har webbhotell där.

Tack Avalon.
Går det utforma sidan helt som man vill sen när man kan lite mer eller funkar det bara med deras mallar? Har varit där och kollat o det verkar himla bra tycker jag!

Har du börjat med en av deras mallar så går det säkert inte att göra hur som helst sen, men då kan man ju använda ett annat program när man har lärt sig lite. Jag vet inte riktigt jag heller.

Min hemsida har jag gjort www.krukpia.se(som halvdan amatör) med hjälp av en kompis för att komma igång. Har one.com som webbhotell, kostar 164 kr/år och .se domän, 150 kr/år. Tycker det funkar alldeles utmärkt.
Använde inte de mallar som finns, men då behövde jag hjälp. Huvudsaken är att man kan uppdatera och fixa när man väl gjort en sida.

Jag har också one fast den är under bearbetning. Återkommer när den är klar. Är ok.