Fota?
Häromdan hände nåt konstigt, en kvinna tog fram sin telefon i min butik o började fota mina saker!! Jag pratade med en annan kund men frågade vad hon gjorde.. "jag vill bara ha lite inspiration.." sa hon och sen frågade hon om en av mina glasyrer.. vad den innehöll, jag blev lite paff men sa att det är mitt eget recept o kom mig inte för att säga nåt mer. Var det inte lite fräckt att göra så?
fult av henne, hon snodde dina ide'er och kanske går hem och gör samma och säger att hon kom på det alldeles själv! fultant! Du skulle sagt till henne vänligt men bestämt att det är förbjudet att fotografera i butiken! Var rädd om din design!
Man kan väl hindra folk att fotografera om det är inne på privat mark har jag hört…? Men detta tycker jag är skitsvårt, amn vill ju inte vara otrevlig heller. Men som det är numera så kanske man ska ha en skylt vid ingången "ingen fotografering tillåten". Men att stoppa dom att fota genom skyltfönstret går nog inte …:(

Hej! Sånt där är jättesvårt. Har också varit med om att folk fotat av andra intressen än att dom bara ville fota. Försöker tänka att även om dom kopierar är det här ändå min design. Men det blir inte lätt sen om kopiatörerna hävdar motsatsen. Vet inte heller vad man kan göra. Även om kvinnan i din butik LeWE ville "hämta inspiration" så krävs det ju också att hon kan rent tekniskt. Att vara konstnär/konsthantverkare är 10 % inspiration och 90 % transpiration har jag hört. Så hon måste nog svettas lite för att komma i närheten av så fina saker som du gör. Man blir ju lite glad om det finns riktiga kunder som tycker om ens saker och fotar eller filmar så därför är det ju också tråkigt att behöva neka alla att fota. Har en textilkollega som verkligen blev utsatt för det där. Hon hade gjort ett lapptäcke vars hela idé snoddes av en annan textilare. En del är fula i sättet./Susanne

Jag skulle nog satt upp en skylt där det står att man inte får fota i butiken, för att slippa otrevliga situationer när någon redan står där med kameran. Istället kan man ju ha en liten broschyr med några av sina grejer fall folk vill ha med som inspiration eller för att visa någon annan.
Hos mig får dom inte fota…Det är bara att säga till…om det är folk som stjäl ideer så förlorar du ingen kund i alla fall..*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hej ! Vilken fräck människa det var ju uppenbart vad hon skulle använda dom korten till.Jag tycker att man kan fråga om man får ta kort, för (utgår från mej själv nu) ibland ser jag något riktigt vackert som jag vill bevara just på kort för att sätta upp på väggen inte för att kopiera utan för att vila ögonen på därför tycker jag att det är bra när man har gjort vykort på några av sina saker.Självklart så ska man respektera om man inte får fota och självklart så ska man säga ifrån om man inte vill att nån fotar.Var inne på Bauhaus på kakelavdel. och där var en kvinna som pratade i mobil med nån och hon tog kort för att visa den hon pratade med,det fick hon inte göra,personalen kom och sa till henne hon hade ingen aning om att det var fotoförbud där och det hade inte jag heller (tror inte att det fanns nån skylt om det vid ingången)
Ideer kan man få genom att se andra alster. Men man fotar inte. Jag skulle också säga att fotogr. ej är tillåten.Den som fotar kommer säker aldrig som kund.Glasyrbland.är ju ibland lite halvhemliga. Allt vill man väl inte dela med sig till vem som helst. Eller????
Jag hade nog också stått som ett frågetecken. Inte lätt att alltid finna sig.
Respektlöst att fotografera och härma, har varit med om på en skola där personer försökte att exaktkopiera objekt i storlek och glasyr för dom saknade egen fantasi, MEN det blir aldrig exakt för det kommer ju ifrån våra själar det vi skapar, så det är ju omöjligt! Av den anledning känner jag inte heller att något jag gör är hemligt för min del utan känner mer att kopierare är rädda människor som inte vågar lita till sin egna känsla att kunna göra egna vackra saker./Louise

Jag väljer alltid att bli glad över att någon tycker att jag gör fina saker och vill ha dem på bild, annars blir livet för mej jobbigt om jag ska bli irriterad på folk som vill fota mina grejer. Det är ju faktiskt de som har problem! Inte jag. Dessutom finnsdet "intet nytt under solen" som man säger! Välj själv - stolt över dina grejer eller irriterad över att andra inte har nån fantasi!!

Jag visar ju mina saker ganska öppet på min hemsida t ex men jag tyckte bara att det var så uppenbart fräckt!! Skulle aldrig göra så själv.

Håller med dej! Tyvärr är inte alla så trevliga och rejäla som oss…Tack o lov att man inte har deras problem med att komma på idéer!