Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 9569 ggr
Ateljé Råbygård
1

Studiecirkelledare?

Hej alla, Jag har kollat rund här på sajten ett tag och tycker man får mycket hjälp med allt möjligt av er erfarne keramiker. Så jag tänkte kolla om jag kan får svar på en fråga jag har. Jag funderar på att blir studieledare och ha kursen i min lokal, så inte i skolans egna lokaler. Är det bäst att vara timanställt då, eller att fakturerar dom? Ska man ta extra betalt för lokalen och mina inventarier och bruksmaterial? I så fall, vad tar man för att hyra ut sin lokal i 2.5 timme (120m2, med 4 drejskivor, sprutskåp, 2 bord att jobba vid och 2 ugnar)? Så svårt detta! Tacksam för hjälp! Ha en bra dag, Solange

**Solange Korn Arvidsson
****Ateljé Råbygård
**Stora Råby Byaväg 28
22478 Lund
+46-708 162 062

info@ateljerabygard.se
www.ateljerabygard.se

solei
0

Jag har kurser i min lokal.Studieförbundet betalar min lön, timanställd.

Dom betalar hyra per timme

och kursdeltagare betalar matrialet, kilopris som täcker även el, lera glasyr osv.

KeramikeniSkredsvik
0

#1 har du några siffror också? :)

Du får alltså lön, plus att studieförbundet betalar en hyra för att ni är i din lokal. Betalar Studieförbundet in arbetsgivaravgift och skatt?

Vad får du i timlön?

Vad betalar dom i hyra per timme? inkl eller exkl moms?

Vad kostar leran för deltagarna? inkl eller exkl moms?

/Sofia

Leramani
0

Ring några studieförbund och hör efter. Det är nog det enklaste.

De Lapsus Resurgam

KeramikeniSkredsvik
1

Det kan nog vara olika, så det är ju bra om vi kan dela med oss lite så att man vet vad man ska begära.

[perlennart]1
1

är det inte fasta löner, eller kan man idag begära vad man vill? så var det inte då jag bodde i Sverige, då var det inget att diskutera.

KeramikeniSkredsvik
2

År 2006 var jag cirkelledare hos ABF och då fick jag 173:-/studietimme plus moms. Det motsvarar 231:-/timme.

Omräknat till dagens penningvärde är det 192:- resp 256:-

På Driva Eget (www.driva-eget.se) finns kalkyler för att räkna ut vad man ska fakturera för att få ut en viss månadslön. Här lägger man också in sina omkostnader.

Om jag vill ha en lön som motsvarar 25000:-/månad ska jag fakturera 39600:-, med en genomsnittlig arbetstid på 172 timmar/månad för heltid blir det en timlön på 231:- plus moms. Detta förutsätter också att alla mina timmar är faktureringsbara, vilket är en utopi …

Det är troligen också en utopi att få 231:-/timme plus moms hos ett studieförbund … tyvärr …

OBS! Jag har F-skatt och tar det via min firma. Har man A-skatt får man räkna om det hela.

Vavrakeramik
0

Vilken f-skattare jobbar för 231:- per timma? Du bör väl ha åtminstonne 350 kr per timma plus moms samt lokalhyra. Plus att du behöver täcka de timmar du lägger utöver själva kurstiden för sättning av ugnar, blandning av glasyrer mm. Du får ju heller inget betalt om du e sjuk och ska täcka in din semester också, du räknar alldeles för lågt tycker jag.

KeramikeniSkredsvik
0

Jag skrev ju det, att det var en utopi … alla mina timmar är inte faktureringsbara. Jag håller alltså med dig totalt, Helen! 231:- är för lite. Men Vuxenskolan tycker att det är för mycket … hur man än vänder sig så har man rumpan bak!

[perlennart]1
0

Så är det väl bättre att ta ett annat jobb och skita i studiecirklarna, varför skall man jobba på det sättet med några timmar i veckan med en timpeng som varken räcker till det ena eller det andra?

pyromanen
0

Ingen tycker det är konstigt att en rörmockare, snickare eller sotare tar 400 kr/timme. Stora problemet kanske är att så många "tycker det är kul" så de ställer upp som lärare för nån dryg hundrig hos studieförbund (alternativt har så taskig ekonomi att de behöver varje hundralapp som går att få in), och då hamnar ribban/ersättningsläget där det gör?  Eller hur uppstår denna skillnad?

[perlennart]1
0

Kanske på grund av vilken utbildning som krävs. Men ingen är ju heller tvungen till just detta jobb tänker jag, man kan ju ta ett helt annat jobb om man vill det. Kanske skulle alla göra det så kunde man förhandla priset.

LenaR
1

#10 Eller kanske p g a yrkets "nödvändighet"? Om rören springer läck eller takpannorna ramlar ner eller det ryker in - då har man inte så mycket att välja på! Att gå en studiecirkel är trots allt något man kan välja att göra eller inte göra. Och ju dyrare det är, desto fler väljer nog att låta bli.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
1

(För vissa av oss är konst förstås en nödvändighet. Står valet mellan, t ex, nymålade väggar i köket och ett konstverk av Woo-Bock Lee, då får väggarna flagna hemma hos mej!)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

#12 Det har du ju helt klart rätt i. Man skall nog också betrakta just den typen av jobb som något man primärt gör för att man har lust till det och inte för att man skall leva av det?

pyromanen
0

#12  Inom andra områden sånt som inte är akut nödvendigt dyrt/lyx. Och folk köper gärna svindyra lufttorkade skinkor för att dom sett på tv den är fin, bygger om badrum för 150 000 eller åker till Tahiland.  Studieförbundskurser finns inte riktigt med i "onödig lyx segmentet".

Kan det vara så att det finns en tradition för att det ska finnas ett sånt lågbudget-alternativ, så folk förventar sig det? Och inte heller frågar efter kursledarens utbildning?

Gick ett antal studiecirklar i början på 90-talet. Det var ju verkligen enorm spridning på cirkelledarnas kompetens (från nån som själv gått femtielva cirklar på samma ställe och blivit bra på att dreja o sätta ugnen till proffskeramiker med både utbildning och mångårig erfarenhet), och inte brydde jag mig om dom heller - ville mest komma åt en stund vid en drejskiva (utan att bli avbrutan av småbarnen som fanns hemma då).

Om cirkelledare innebär att låsa upp lokalen o släppa in folk, se till att alla får lite lera och att det kokas kaffe och tjata lite om städningen, då kanske det räcker med nuvarande ersättning. Men om det bedrivs kvalificerad undervisning av proffskeramiker är det en helt annan sak.  Man skulle säkert kunna övertyga i alla fall en del studieförbund om det och ha olika utbud?  Borde finnas "kunder" för flera olika varianter om man marknadsför det?

Vet inte varför jag sitter här o skriver en massa i denna tråd Skrattande. Har alldrig varit cirkelledare och alldirg funderat på att bli det.  Jag tjäner skapligt bra på mitt halvtids-pengjobb och när jag är ledig från det jobbet vill jag ju inte jobba för pengar utan ägna mig åt mitt egna keramikande Skrattande

[perlennart]1
0

Nej du har ju också rätt i det du skriver, MEN så kan man ju om man anser sig kvalificerad ordna kurser på annat vis och bestämma ersättningen själv.

pyromanen
0

#16 Precis. och det är det ju en del som gör också Glad

Ateljé Råbygård
1

Tack allihopa, jag har inte varit inne på ett tag, vad mycket bra ni har skrivit!! Glad Mitt mål med att blir cirkelledare via vuxenskolan är att får ateljén att synnas mer. Jag har precis startat eget med mitt ateljén och tycker att det går bra med gruppar som kontaktar mig till en prova-på, Raku, barnkalas, föräldrar-barn eller teambuilding. Men dom enstake personer som vill komma på en återkommande kurs kommer inte så ofta till mig. Så min tanka var att fånga dom via vuxenskolan. Det är bara nubörjare kurser av 6 gånger jag kommer att erbjuda, något som dom inte har just nu. Kurser kommer jag att hålla i min ateljén, något som också är annorlunda jämför med vad dom har idag. Så förutom timlön behöver jag ta hyra också…. Jag trodde att dom hade fasta priser till detta (relaterad till keramikers erfarenhet), men fick frågan att återkommer med förslag på arvode och hyra. Men nu har jag lite mer "kött på benen" tack vara era inlägg! Jag återkommer med vad dom erbjuder när jag har fått besked, tycker också det är bra att dela med sig Skrattande

**Solange Korn Arvidsson
****Ateljé Råbygård
**Stora Råby Byaväg 28
22478 Lund
+46-708 162 062

info@ateljerabygard.se
www.ateljerabygard.se

Vavrakeramik
0

Jag kör kurser i egen regi. Det tycker jag funkar bra men visst är det svårt att konkurrera med studieförbunden. Man får konkurrera med annat än priset. Lycka till.

Ateljé Råbygård
0

Hej alla, nu fick jag besked, och det blev 160kr per studietimme plus 80kr/timme i hyra. Så totalt 240kr/studietimme erbjud dom mig. Tur att man får hyra så att det blir lite mer…. Skrattande

**Solange Korn Arvidsson
****Ateljé Råbygård
**Stora Råby Byaväg 28
22478 Lund
+46-708 162 062

info@ateljerabygard.se
www.ateljerabygard.se

KeramikeniSkredsvik
0

#20 Har du F-skatt eller inte?

Ateljé Råbygård
0

#21, ja, det har jag. Så det är (antar jag) exkl moms…..

**Solange Korn Arvidsson
****Ateljé Råbygård
**Stora Råby Byaväg 28
22478 Lund
+46-708 162 062

info@ateljerabygard.se
www.ateljerabygard.se

pyromanen
1

I mitt andra jobb stöter jag ibland på något som kallas "lägsta lantarbetarlön". Det är vad man i olika sammanhang räknar som kostnad för helt okvalificerad fysiskt arbete t.ex. dra ihop ris efter avverkning.  Denna "lägsta lantarbetarlön" ligger pt på 175 kr/timme.

I mitt samma jobb arrangerar jag en del kurser inom t.ex. praktiskt byggnadsvård, lieslåtter mm.  De som undervisar tar oftast nånstans mellan 320-400 kr/timme (+ moms) med F-skatt. Vissa specialkompetenser uppemot 550 kr/timme.

160 kr/timme när du själv ska betala skatt på det är oerhört lite!

Vavrakeramik
1

Riktigt kass ersättning för en f-skattare. Begär mer och säg att de får höja kurspriset. Detta ska ju täcka semesterersättning, sjuklön mm. förutom egenavgifter o skatter.

[perlennart]1
0

Hur många timmar får man ihop om året? det måste man ju också tänka på. Det kan snabbt bli en riktigt dålig affär det där med så pass liten lön, nej hitta på något annat säger jag.