Engobering
Hej, jag behöver lite tips när det gäller att engobera. Dels funderar jag på hur ni gör med t.ex. muggar, om man doppar dem så tar det ju en stund innan engoben torkar. Om man ställer ner dom direkt så blir det fult under, och om man sen torkar bort engoben så blir det inte heller så snyggt tycker jag, man blöter ju liksom upp ytan igen. Hur gör ni med det, man kan ju inte stå och hålla varje grej till engoben torkar.
Så undrar jag hur ni gör med stora fat, som skall engoberas före skröj, typ läderhårda. Om man t.ex. ska hälla engoben på insidan, hur håller man i fatet ? Jag vågar inte hålla i kanten, det känns som den ska bli förstörd då, och undertill får man ju inget grepp. Det bästa måste vara att pensla, men jag vill gärna ha det helt täckande och utan alltför mycket märken efter penseln.
När jag ska engobera muggar så penslar jag först botten som senare ska avtorkas med trälim eller latex. Jag doppar muggarna i engoben genom att hålla vensterhanden inuti muggen och direkt när den kommer upp torkar jag under med en fuktig svamp i högerhanden, sen ställer jag ner muggen.
Fat: om det inte finns en fot att hålla i så håller jag i kanten, försöker då hålla med hela breda händerna, så det inte blir för hårt tryck på ett ställe. Det brukr gå bra.

Ok, så det funkar bra att använda typ vax eller trälim även på oskröjat, då skall jag testa det.
Och faten är det väl bara att vara lite modig med förstår jag, för någon fot är det ej på.
Tack för tipsen !
Drejar ena dagen och dagen efter, eller ibland två dagar, beskickar jag och engoberar. Olika bredder av Hakipensel som har riktigt mjuka hår tycker jag är bäst för mig. Häller en strimma i en skål t ex och snurrar den på drejskivan med pensel i andra handen tills allt är täckt. I muggar är det sällan jag har men då har jag hällt i och ur, utsidan penseln. Godset brukar ha torkat till så bra att den inte mjuknar och efter beskickning lagom fuktigt för att det ska fastna. Har även klurat på om det inte skulle kunna finnas ett munstycke till sprutpistolen att det går att ställa den på platt yta efter beskickning och torka till det går att ta bort utan märken…..Ställer den även på en kavalett där objektet kan stå kvar en stund. Det suger ju in så bra när det är dagen efter!
Hakipensel använder jag för att göra fin yta till fusing av glas för att slippa reflor på glaset så det var så jag kom på det. /Louise
Avalon. kan du inte engobera faten innan du skär loss från plattan som du drejar på? Då har du ju plattan som du drejar på att hålla fast i…Så brukar jag göra, men jag gillar inte heller engobera egentligen. Men det är bättre än glasera iaf…;D
Hubert, hakipenslar använder jag med om jag vill ha penslat på. Älskar dom penslarna…
#4 Dom penslarna är fantastiska
/Louise

Undrade just om ni menar en sådan pensel som jag har kallat engobe-pensel, och det måste det ju vara. För att vara petig, så heter de i så fall haké-pensel, se bifogad bild. Jag har problem med att de hårar… Skall man behandla dem på något särskillt sätt? Eller tar de rätt och slätt slut ganska fort?
Mewa, det står hakipenslar och haképenslar ungefär lika ofta i texterna i akvarellböcker, och även konstnärshandeln. Jag brukar också använda ordet haké, men jag misstänker att det är en transkribering av japanskan. Kanske du kan översätta ? ….Hur som helt det är en platt gethårspensel och den är suverän. Överhuvudtaget de flesta orientaliska penslar är bra till keramikmåleri tycker jag.
När jag engoberar muggar håller jag dem med en hand på insidan, doppar ner, men lämnar en millimeter eller så upp till kanten. Sedan vänder jag handen uppochned med muggen på, sätter ned bakkanten av muggöppningen på spånskivan -fortfarande handen i och smiter sedan försiktigt ut med fingrarna och låter muggen komma ner uppochned.
Det gäller att godset är precis lagom torrt- är det för mjukt blir formen skev (för torrt så kan ju engoben flagna senare). Detta kräver nog en del övning, men man kan ju testa tekniken på färdigbrända muggar först. Man får iallafall en jättesnygg hel-engoberad undersida.
Hoppas det var begripligt?
Faten brukar jag göra en liten fot på så att det finns något att hålla emot på undersidan. Allternativt får man ha några fingrar på ytterkanten och sedan måla i där.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

8, Ja det där låter som att det kräver övning, men det var ju ett smart sätt att slippa bottenproblemet.

Vad duktiga och snitsiga ni verkar vara allihopa. Jätteroligt att få läsa så många bra tips. Jag brukar aldrig engobera muggar mm av den anledningen att jag kommer antagligen att sabba, men nu ska jag prova./Susanne
Penseltvätt är mitt tips att först i ljummet vatten och såpa, efter det en intvålning i Marssielle tvål och sen i såpa igen. Detta tar bort det mesta även efter oljemåleri och är skonsamt för penseln./Louise