Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 7206 ggr
Inga_Maj
0

Tid i ugnen

Hej!

Jag har köpt en firecraft 160 och undrar om det är någon som vet hur lång tid en glaseringsbränning tar?

Hur lång tid brukar en annan ugn ta för att värma upp och komma upp i glasyr temp ca 1250grader och sen hur länge stannar värmen där uppe? Vad betyder utjämning?

Jag har prövat att sätta igång en glasyrbränning men ugnen verkar vara trasig för den var 1250grader i tre timmar? Väldigt svårt att veta så jag hoppas på någons svar.

Tjingaling från Inga

LenaR
1

Hej IngaMaj!

Utjämning är den tid ugnen håller topptemperaturen. Om din ugn stod på 1250 i tre timmar körde du alltså tre timmars utjämning. Som jämförelse kör vi normalt 30 minuter, men det finns alla varianter från 10 minuter till flera timmar. Det får man kalibrera själv! Glad

Hade du käglor i ugnen? Det behöver man när ugnen är ny, för att se hur man ska ställa topptemperatur kontra utjämning. De två hör nämligen ihop i det totala värmearbetet - vilken temperatur ugnen når och hur länge man kör utjämning.

Om man höjer topptemperaturen måste man korta utjämningstiden för att få samma resultat, och vice versa. Om det nu (t ex) ser ut som om ugnen gått för högt, så kan du antingen sänka topptemperaturen eller korta utjämningstiden. Eller både och förstås, ifall den verkligen bränt högt!

Var det någorlunda svar på vad du ville veta?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

om man skall använda käglor så måste man ha en ugn med titthål och tråkigt nog så finns det ju väldigt många ugnar utan, så då får man lita på automatiken eller se på glasyrerna. Självklart kan man få en indikation om hur fördelningen av värmen är i ugnen med käglor, även i en ugn utan titthål.

LenaR
0

Vi använder bara käglor för att se i efterhand att ugnen nått rätt temperatur. Och verkar något konstigt sätter vi käglor på olika ställen i ugnen för att se att  den bränner jämnt. Så titthål kanske är bra, men det behövs inte! Glad

[perlennart]1
0

Hur kan ni se temperaturen när ni inte kan se käglan, efteråt har man ju ett fall på käglan som inte stämmer med topptemperaturen på grund av att käglan fortsätter att falla när topptempen är uppnådd. Så skall man lita på käglorna så måste man kunna se att dom står i 90 grader

[perlennart]1
0

och så skall man tillägga att temperaturen endast anges om en segerkägla stiger med 100 grader i timmen, andra fabrikat har andra förhållanden mellan temp och tid.

abbis
1

Även jaganvänder käglor när jag har indikationer på om nått är fel UTAN att använda hålet i dörren även om det finns.Tycker inte man ser så bra ändå.Det jag ser med käglorna är som LenaR antyder är om det är ojämnheter i bränningen som kan regleras med termostaterna..Är man däremot säker på en bränning så kan man köra utan käglor..

#0 Jag tror du får ställa in din Brännkurva lite bättre på ditt instrument så ska du se att det går bättreFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
0

Håller med dig Abbis, det går utmärkt utan käglor. Själv har jag bara i stort sett använt käglor i gasugnen, och i elugnarna litar jag på styrenheten som funkar perfekt.

LenaR
1

#4 Man kan utläsa värmearbetet på käglorna. Om man t ex ställer topptemperaturen till 1260 och kägla 7 inte rört sig alls, eller om kägla 9 ligger utsmält som en pöl, så är det inte svårt att förstå att man behöver justera åt något håll. Käglor är utmärkta för att kontrollera om ugnen bränner rätt! Glad

#6 Precis så menade jag - tack för förtydligandet!

abbis
1

#8 Det va oxå så jag menade…Flört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
0

ja det är klart att det är en indikation på temp om inget händer men det är inte en mätning av tempeen som det är när man ser på käglan och följer temperaturkurvan. Man måste skilja på sakerna så det blir riktigt. Om man stoppar in fingret i ugnen och bränner sig kan man också konstatera att det är varmt men inte hur varmt det är.

Fru Vadmal
2

Jag har en keramikugn med programenhet. I min ugn tar cirka 12 timmar till maxtemp. 1250 grader och sen tar det cirka 10 timmar tlls den kommer ner i 150 grader. Det beror ju givetvis på hur många watt ugnen är på samt hur mycket man har i den, men oftast har man ju en proppfull ugn. Hoppas dett a kan vara till hjälp.

Fru Vadmal

Inga_Maj
1

Hej igen,

Tack för alla bra svar. Min bränning gick bara finfint fast jag gjorde alla nybörjar fel som man bara kan. Jag började bränna på 90% effekt i 9timmar, sen hade jag max effekt i tre timmar (med utjämning) och sen stängde jag av. Det var då jag trodde ugnen var trasig. Men när jag öppnade var min gröna glasyr alldeles melerad och vacker! Så det blev bra till slut.

Nu har jag ett annat problem. Jag stängde av ugnen innan den hunnit upp i 1250 grader (ca 1200) och allt mitt gods är obränt. Vad gör man? Jag tänkte jag skulle försöka bränna en gång till?

Tjingaling från Inga

[perlennart]1
0

En glasyrbränning kan du bränna vid full effekt från början till slut. Vad menar du med att det är obränt? blev det inte bränt till 1200 grader? eller är det något jag inte förstår i din text? om du tycker att det skall vara 1250 grader så är det ju bara att slänga i grejorna och bränna om, men jag tänker att 1200 grader i så lång tid är fint och om glasyrerna ser fina ut så varför bränna om?

Inga_Maj
0

Aha, jag var lite otydlig. Jag provade att bränna olika glasyr, alla som jag hade. De som skulle smälta vid 1020 grader en vit och en svart, var väldigt fint utsmälta. De som skulle smälta vid 1240 grader var fortfarande osmälta. De ser nästan ut som när jag stoppade in dem. Så slutsatsen är att jag stängde av ugnen för tidigt, innan det blev riktigt varmt.

Min fire craft är halvautomatisk vad jag förstår men jag förstår den ännu inte fullt ut, så jag provar mig fram. Skröjbränning upp till 950 grader har jag fått att fungera bra. Jag kör på 70% effekt i 3 timmar då är ugnen uppe i 600 grader, sen sätter jag på 99% effekt och då tar det ytterligare ca 3timmar och sen kallnar den av sig själv.

Glaseringen är värre. Där har jag nu provat 90% effekt i 9 timmar, och sen 99% effekt med utjämning i tre timmar, vilket blev en fin glasyr. Sen skulle jag göra om det men tänkte att jag kunde hoppa över de sista tre timmarna eftersom jag skulle iväg och jobba och inte kunde vara hemma och passa ugnen. Ugnen var på 1200grader när jag stängde av den. Tråkigt nog blev det ett halvdant resultat.

Imorgon ska jag prova att bränna om den under kontroll. Tre timmar uppvärmning på 70% effekt, sen 99% effekt  och ha koll på när den närmar sig maxtemp på 1250grader, sen tänker jag utjämning i 30 minuter… Hur låter det?

Inga

Tjingaling från Inga

[perlennart]1
0

kör på full effekt hela tiden, din ugn verkar vara så långsam att en reducerad effekt är onögig vid en glasyrbränning.

LenaR
0

Skröjbränning upp till 950 grader har jag fått att fungera bra. Jag kör på 70% effekt i 3 timmar då är ugnen uppe i 600 grader, sen sätter jag på 99% effekt och då tar det ytterligare ca 3timmar och sen kallnar den av sig själv.

3 timmar upp till 600 grader låter onödigt snabbt för en skröj, även om det förstås kan gå bra. 100 grader/timme upp till 6-700 grader är säkrare.

Sen förstod jag inte riktigt glasyrbränningen. Du har glasyrer som ska smälta ut vid olika temperaturer? Då behöver du separera dem och göra flera glasyrbränningar - en topptemperatur för varje glasyr.

30 minuters utjämning till nästa glasyr blir säkert bra. Och som PerLennart säger, det behövs knappast någon lägre effekt.

Men köp käglor till de olika temperaturerna glasyrerna ska smälta ut vid, så att du kan se vilken temperatur ugnen gått upp i!

Lycka till, Inga! Glad