Stengods vs Porslin
Guud vad bra det gick att dreja stengods, var längesen..
-Att det var det du sa?? Jovist, men man måste ju få testa porslin också??
-Ja, ja den ääär dyrare, men vissa glasyrer blir bättre,
-Jovisst det finns glasyrer som blir bättre på stengods än porslin, men jag ville ju bara TESTA???
-Jag vet inte om jag kan LOVA att aldrig mer dreja porslin?
-Ja, jag förstår att du känner dej åsidosatt, ja, rent av kränkt,
-Så nu vill du att jag ska SLÄNGA BORT all Porslinslera, den som är så dyr???
-Jag tror att vi får hitta en kompromiss, kanske blanda lika delar porslin och stengodslera??
-Ännu värre att blandas upp med den skiten??
OK, jag lovar att hålla mej till stengods (cross my fingers…) om du bara slutar TJATA om hur förträfflig du är, nedrans stengodslera!
The End
Hehe…
Du vet väl att man ska hålla det man lovar? 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
ok, du kanske inte har papper i
OK

Jag skulle gärna se en bild på rakubränd porslin! Nån?
Det ska vär gå att ordna….vänta någon dag

Är det helt hopplöst att dreja i pappersporslin? Har bara provat stengods m pappersfibrer och det var trixigt men ok. Kan tänka mig att det blir en underlig plasticitet med pappersporslin. Eller? nån som provat?
#11 Dreja i pappersporslin, det beror ju på vad man vill ha för resultat. Det är inte omöjligt!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Gammal tråd som jag väcker till liv igen.
Är det någon som har koll på varför det spricker vid rakubränning när man bränner Porslinslera?
Har någon annan testat där det funkat?
Kan det bero på vilken Porslinslera man har?
Frågar eftersom jag har skröjade porslinsalster som jag tillverkade i Jingdezhen i höstas och som jag tänkte rakubränna.

Jag kan tänka mig att spänningarna blir för stora i godset vid plötslig avkylning. Porslin är ju så homogent, finkornigt.
De Lapsus Resurgam
Ja men man kan ju tillsätta chamotte, för sent för dig nu så klart men en annan gång
Det jag gjort är inte drejat utan tummat ner i gipsform, ca 6 mm tjockt.
Enligt kineserna i JDZ skulle de ha testat att rakubränna med samma Porslinslera och det skulle ha funkat. Men eftersom ni här på forumet är så eniga om att det måste vara blandat med annat blev jag osäker.
Självklart ska jag testa och det kanske är som #14 säger att det är för homogent och finkornigt…
Det är ju försent för mig att göra nåt åt det, går det åt skogen kan jag ju alltid bränna godset i porslinstemperatur.
Den lera jag använt är inte samma som säljs här utan en super white porcelain clay som tillverkas i JDZ. Vad skillnaden är har jag ingen aning om. :)
Du kunde ju prova att bränna så högt som möjligt och så reducera och avkyla vid en högre temp än 600 grader så händer det nog inget
#18: jdz porslinet är väldigt annorlunda vad jag förstår så det är värt att prova. Det vi kallar porslin (soft och hardpaste) och china här i europa är alla något annat och är i varje fall mycket känsligare innan bränning så varför inte efter?
Tack för de uppmuntrande orden och jag ser fram emot att testa.
Vi är på G att bygga en rakuugn vid Husby Gård där jag har min verkstad och hinns inte det med får jag testa i min gasoleldade ugn.
Infradröd termometer skaffade jag mig på en av mina Kinaresor så jag borde kunna hålla koll på temperaturen bra.
Det ska blir väldigt spännande att se om det funkar!
#19, vad menar du med att reducera och avkyla vid 600?
Jag får ju bränna så högt som glasyren tillåter utan att den rinner av… Sen startar väl avkylningen så snart jag tar ut det från ugnen?
Gissar att temperaturen i ugnen kommer ligga på mellan 900-1050 grader men jag har inte haft termometer tidigare utan går på hörsägen.

här drejas det inte i porslin, det bara tummas och trycks…och sen sjönk det ihop i sista bränningen.