Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 4624 ggr
Bruzapetra
0

Försäljning...

Tänkte höra med er hur ni gör när ni säljer era saker hos nån annan. Jag har ju butik hemma på gården men ska nu sälja på några andra ställen också häromkring som tar 25% i provision. Hur gör jag med priset då? Lägger jag helt sonika på 25% på priset jag har i min butik eller ska jag ha samma priser överallt??? Kanske ska folk känna att det lönar sig att åka till mig. Det känns som om att allt genast blir så dyrt när man lägger på procenten. Tacksam för svar!!!

Mvh Petra

abbis
0

Jag tror dom som säljer dina produkter vill att du håller samma pris som dom..Det kräver jag av dom som lämnar in på provision hos mig ..annars är det ingen ide om dom kan åka hem till hantverkarn och handla billigare där..

Själv har jag en grossprislista för dom som köper in och sen ger jag 30% till dom som tar in mina varor på provision.Provisionsförsäljningen kräver dock en mycket ordningsam återförsäljare som redovisar en gång i månaden..Hade en teaffär i Örebro som det va lite hip som happ.När jag sen tog hem allt för att jag tyckte ho slarvade så va hon skyldig 9000:-.Man tjänar dock mer om man har det på provision..grossar man får man krypa på priset rejält.Men å andra sidan kan man kräva att dom köper minimum 12-24 st av varje produkt och minimum 10000:-

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

susanne.k.wall
0

Hej! Jag har samma priser överallt, när jag säljer på kommission och hemma i verkstan. Jag tänker så att ha sina saker i en färdig affär där det finns folk som säljer ens saker, slår in som present, pratar för varan, man får bra reklam, det kanske skyltas med sakerna m m kan vara värt dom procenten man får betala. Själv behöver man ju bara åka dit och fylla på hyllorna. Jag betalar på ett ställe 20 %, ett 25 % och på ett ställe 40 % i kommissionsavgift. Jag har också varit med om att betala 50 %. Där går smärtgränsen. /Susanne

Bruzapetra
0

Ok, tack så mycket!! Då kan man ju isåfall höja sina priser med en tia överlag:)) Det är ju som ni säger, det är ju inte meningen att man ska konkurrera ut sig själv!! Har också funderat på det här med marknader. Skulle väl ligga i andra tråden egentligen. Tar ni samma priser på marknader som ni gör hemma i butik? Eller måste man krypa lite då för att få nåt sålt??

susanne.k.wall
0

Hej igen! Jag har samma priser där med. Susanne

abbis
0

Man ska vara konsekvent när det gäller priser och öppettider…annars blir kunderna förvirrade*L*

A.M.L.
0

jag brukar också ha samma priser "hemma och borta". (Men det händer att jag säljer sånt med bara nåt litet fel på hemma och förklarar varför det då är lite billigare, såna saker lämnar jag inte bort till nån annan som ska stå och peka på felen). Till marknader har jag anpassat varorna efter "typen av marknad", inte ändrat priserna, men ibland försökt att ha mera mindre och billiga, lättköpta grejer"/agneta

A.M.L

Vavrakeramik
0

Måste bara tillägga att det kräver en hel del arbetstid att sälja sina saker själv. Så självklart ska man få betalt för den tiden. Alltså, en återförsäljares provision eller procent på dina grejor motsvarar ju deras arbetsinsats plus del av lokalhyra, påsar, inslagning mm. Gör du det själv ska du ha provisionen/procenten istället så det är egentligen ingen skillnad! Din egna butik kostar ju också att ha, samt tid att sköta mm. Känns som jag lägger ganska mycket tid i butiken.

Det är ju även en del kunder som "bara" kommer in och tittar. Vissa är pratglada o trevliga och så vips har det gått en halvtimma och de tackar för titten och går…

Bruzapetra
0

Tusen tack igen för alla synpunkter:)!

Catharina
0

Hej!

Skriver ni avtal med era återförsäljare? Har ni i så fall ett avtalsutkast man kan få del av?

abbis
0

Jag skriver avtal ..inga konstigheter alls .

Avtal om provisionsförsäljning mellan xxxxxx och xxxxx har idag ingåtts .avtalet gäller till dess en av parterna säger upp avtalet .xxxxx skall mot en provision på xx% sälja keramik åt xxxx.

xxxx(återförsäljaren) Står för ev svinn som kan uppkomma samt skall varje månadsskifte redovisa försäljning  till xxxxx. samt göra en inventering .

Detta avtal har finns i två lika exemplar där båda tagit del och skrivit under.

Namn………….datum ….ort

underskrifter

Så kan ett avtal se ut…t.ex

Catharina
0

Tack!

Har två funderingar till: När man avtalar om t ex 30% provision är det före eller efter moms?

Har återförsäljaren möjlighet att ha 6% moms på "keramisk konst" eller är det enbart jag?

Catharina
0

En fundering till apropå Bruzapetras ursprungsfråga: Om återförsäljaren är på annan ort då? Är det då moraliskt försvarbart med olika prissättning? Har hittills bara sålt i egen regi eller från min lilla verkstad med en hylla färdigvaror.

Vavrakeramik
0

Catharina, mejla Skatteupplysningen (skattemyndigheten) och fråga dem, så får du svar.

abbis
0

Det är inkl moms…Men momsen ligger bara på den delen som dom tjänar..t.ex 100:- minus 30% = 30:- minus 20% moms = 6:- för återförsäljaren.Jag momsar på den andra delen dom 70:-

#12 Självklart kan du göra upp med en återförsäljare att du har andra priser om det inte skiljer för mycket..Det är upp till var och en..Jag har dock samma priser inom en 15 mil radie..

Catharina
0

Tack Abbi för svaren och ditt pedagogiska räkne exempel.