Keramik iFokus

Keramik

Läst 3315 ggr
[rolnor]
4

Von Oben

Tycker att tråden om "rätt teknik" etc. ger en lite tråkig eftersmak.

Jag trodde att kärleken till leran, till den keramiska processen och till dom keramiska föremålen stod över såna saker som vilken utbildning man har. Får rent av en känsla av förakt riktat mot oss amatörer, ett förakt som är helt uppenbart och utan vilja till försoning. Jag hoppas att jag missförstått alltsammans, om inte så är det här forumet inte lika kul längre.

L.A.E
0

Det får verkligen inte finnas något förakt för amatörer .Oj vad man har hjälpt många amatörer ,det är faktiskt ett givande och tagande och roligt  att hjälpa till vid problem.

Vi som lever helt på det här har det inte lätt och är ett utdöende  släkte även fast vi är kulturbärare av ett uråldrigt yrke.

Finns annat än det här forumet också.

[perlennart]1
0

Oftast så blir vänligt menade kommentarer som varit menade som en hjälp alltid tolkade som ett angrepp och så är det klart att det kommer en skiljelinie mellan utbildade och outbildade. Finns ju heller ingen grund till att en högt utbildad skall acceptera att en amatör menar att hans eller hennes utbildning är värdelös. Om man inte kan fatta att många års utbildning så klart måste ge något så är det tragiskt. Alla som inte har något handikapp kan bli riktigt goda drejare och kan lära sig att sätta en glasyr som funkar utan utbildning, om man tror att det är lika med att man är färdig så vet jag inte riktigt vad det handlar om. Och en som har en utbildning har ¨nog inte behov av att mäta sig så som det blir gjort på detta forum, som om det var en tävling. Nordisk mästare och världsmästare och sådant, kunde ju lika gärna hålla på med kulstötning.

abbis
4

jaha så fick jag mig en ny känga..roligt perlennertObestämdbörjar bli rätt vanTungan ute

Jag har aldrig påstått att utbildning är dåligt .Säkert jättebra om man vill lära sig vissa saker väldigt fort..Sen att man faktiskt kan gå den långa vägen och lära sig själv ..Det finns inte i er värld överhuvudtaget.

Citat:Alla som inte har något handikapp kan bli riktigt goda drejare och kan lära sig att sätta en glasyr som funkar utan utbildning, om man tror att det är lika med att man är färdig så vet jag inte riktigt vad det handlar om.

Efter en utbildning har man många många år som man sen måste utveckla sig lära sig mer osv men det låter att om man bara har en utbildning så då får man kalla sig krukmakare..

Jag har hållit på med lera i snart 40 år och försörjt mig på det i 33 år. Skulle säkert med bravur kunna ta ett mästarbrev med mina erfarenheter.MEN jag anser mig inte kunna allt vilken ingen utbildad kan säga heller..Så det vore bra om vi inte blir behandlade som nått som katten släpat in för det är  p r e c i s  det ni gör..

Mitt sätt att visa att jag är en god drejare har varit på drejarmästerskapen.För hur skulle det annars gå till när alla dörrar är stängda.Det har stärkt min självkänsla då man blivit utstött och mobbad av många som tror sig vara bättre pga studier..Jag tycker alla ska få en chans . ÄVEN dom som har talang och INTE går någon utbildning.

Några exempel på talanger utan utbildning ..

Peter Dahl ,tror även Bethoven va outbildad..säger en hel del..Flört

Rolnor fortsätt älska leran det är sånna som du som brinner för materialet som gör att hantverket kommer leva vidare..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulle
8

Det börjar bli lite tröttsamt att var och varannan tråd ska urarta till en diskussion om vem som kan mest, vet bäst och är bäst utbildad.

Perlennart, dina kommentarer kanske är vänligt menade men ibland låter det inte så. Tonfall är inte alltid lätt att urskilja i skriven text men ibland tycker jag mig urskilja drypande ironi i dina inlägg. Det kanske kan uppfattas som roligt eller "med glimten i ögat" i verkliga livet men i ett forum som detta funkar det inte.

Jag har full respekt för er välutbildade personer med er konstnärliga, analytiska förmåga men vad är det som gör att vissa måste gå med storsläggan och nedvärdera andra här som uppenbarligen har många år i yrket men inte den formella utbildning som ni sätter så högt?

Och sedan dyker det upp helt anonyma förståsigpåare som feddersen, t ex. Han/hon blandar sig alltid i när det hettar till. Vem är feddersen? Om du ska vara med och tycka en massa saker så stå åtminstone för vem du är! Lägg ut lite bilder på din keramik så vi vet vem vi har att göra med.

Det kan vara bra att tänka lite och läsa igenom sin välmenande text innan man klickar på skicka-knappen om man inte vill bli missuppfattad.

Jag har ingen konstnärlig högskoleutbildning men väl en journalistisk högskoleutbildning. Inte fan sitter jag och klankar ner på hur folk stavar!

Med stor kunskap bör det också komma ett visst mått av ödmjukhet.

Det får bli mina sista ord för en lång tid på Keramik iFokus. Nu ska jag jobba i min verkstad, sälja keramik OCH hålla kurser (trots min dåliga utbildning).

Hej då!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Kissinger
3

Kunde inte ha sagt(skrivit) det bättre själv Ulle så därför blir det inget tyckande från mig.

[perlennart]1
1

Omvänt så blir ju motpartens meningar också ifråasatt så det står väl lika. Och någon storslägga har inte kommit fram, då skulle det se helt annorlunda ut. Men jag kan se att det nog är trevligast för er att ni pratar i fred och ro så jag håller käften.

[rolnor]
4

Det känns som om du gärna vill använda olika typer av kraftuttryck i dina inlägg, måste det vara så? Självklart får du uttrycka din mening och om du måste så får du väl vara lite onyanserad ibland, men du borde vända blicken mot dej själv och fråga dej varför det måste vara så?

abbis
5

#6 Nej det står inte likaRynkar på näsan… För ingenstans har jag hävdad att dom utbildade inte har ett existensberättigande som du har gjort med oss outbildade..

Jag är en stolt proffesionell krukmakare och det tar ingen ifrån mig Glad

Jessika
5

Det är synd att det blir såna diskussioner på forumet att människor tar illa upp eller tom mår dåligt efteråt. Vi delar alla kärleken till keramiken och borde stötta varandra istället för att på ett negativt sätt värdera varandra högre eller lägre.

Angående ämnet så kan jag bara säga att jag älskar att utbilda mig! jag har under mina 33 år studerat större delen av tiden. Vid olika utbildningar eller själv i böcker osv. MEN när det gäller keramiken är jag mer eller mindre självlärd (+att jag läst säkert 100 böcker). De fåtal kurser jag gått inom ämnet har dock gett otroligt mycket, både teknikmässigt och för lusten att fortsätta utvecklas.

Jag är väl medveten om vad mer utbildning inom keramiska ämnet skulle kunna ge mig men jag har inte tiden/prioriterar inte det just nu. Istället jobbar jag på själv, vilket oxå ger en utveckling, säkrare handlag OCH det är ROLIGT! (om än att det går långsamt).

Ja jag är amatör, vissa saker går i sopen, men vissa saker jag gör älskar jag själv och även andra. 

Jag önskar att vi alla inom detta forum respekterar varandra och låter det finnas plats för alla typer att keramikälskare!

[rolnor]
2

Ja, nu när vi vet vad vissa här tycker om oskolade keramiker kanske vi kan gå tillbaka till det som är roligt, drejning glasering, dekorering, bränning, ugnar, listan är låååååååång!!!!

Glad

Leramani
1

Jag håller med #3, #4, #5, #7 #8 och #9.

Per lennart.  Du är i minoritet, vi andra älskar keramik och lera och låter alla vara med oavsett kunskap och utbildning. Nu återgår vi till keramiken.

#10 Fin kruka med lock du hade bild på i Rätt teknik-tråden. Jag kan inte dreja,  men jag skulle gärna lära mig nån gång. Fin form!!

De Lapsus Resurgam

Leramani
1

Måste tillägga.

Per Lennart.  Att någon tycker att utbildning är värdelöst, får man räkna med. Det finns nämligen alltid människor som tycker annorlunda än jag och än du. Det finns alltid människor som är på en annan nivå, över eller under oss och som tycker nåt annat och gör på ett annat sätt.
Detta är faktum.

Om man ska reta upp sig på alla dessa andra, får man problem. Om du är kulturbärare, var nöjd med det och tro inte att alla andra ska buga och bocka. Men det finns ju ochså människor som förstår vad du gör och uppskattar det. Ta vara på det. Lev och låt leva.

Tiderna förändras oavsett vad vi gör och för en del av oss försvinner något som varit vår ryggrad och ingen bryr sig. Det hände mig för många år sedan, i ett helt annat sammanhang. Det är bara att gilla läget.  Jag ägnar mig åt det jag älskar och omger mig med människor som jag älskar och gräver där jag står, med fötterna fast förankrade i leran.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
1

Jag har aldrig här på forumet hört nån säga att utbildning skulle vara värdelöst, det är ju helt vansinnigt????

LenaR
0

#13 Jodå, det har kanske inte hörts den här gången, men det har förekommit förakt för utbildning också.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Leramani
3

Nä, men Per Lennart tror det.

"2 skrev: "Finns ju heller ingen grund till att en högt utbildad skall acceptera att en amatör menar att hans eller hennes utbildning är värdelös."

Antagligen för att flera har sagt att man kan bli bra utan utbildning. Vilket man uppenbarligen kan, jag tror inte de hade högskola på stenåldern och likväl gjorde de otrolig keramik. Utan drejskiva, dessutom.  ^^

Jag menar att man kan bli lika bra utan utbildning. Per Lennart vill inte höra talas om såna dumheter. ^^

Jag stötte nyligen på en person som tror att alla bra sångerskor har högskoleutbildning i sång. I populärmusiken. Duh!

De Lapsus Resurgam

abbis
7

#15 Du har mycket härliga åsiker Leramani och är duktig på att uttrycka dig i ord ,det gillar jagFlört..

Får väl avsluta med att säga .Det fanns en gång en backhoppare som hette Boklöv.Han hoppade med fel teknik och fick mycket kritik och minuspoäng för detta.MEN han hoppade längre än dom andra.Den NYA tekniken han införde används av alla numera.Så det kan kanske vara på sin plats att säga att dom gamla teknikerna kan faktiskt finslipas och göras bättre ..HELA  TIDEN…utveckling är bra och man får väl hoppas att man kan ta till sig detta oavsett VEM som kommer  med nya idéer…

Kyss

[feddersen]
2

Mycket prat om teknik och vem som drejar bäst, kanske ni skulle koncentrera er lite mera på estetiken och prata om dekor och glasyrer och så vidare på keramiken. Det skulle verkligen vara bra.

Leramani
1

#16 Likewise! :)  

Utvecklingen som har lett till det man lär ut på högskola har kommit till genom trial and error, när inga utbildningar fanns.

De Lapsus Resurgam

abbis
1

#17 det är nästa steg Tungan ute

Ulla
0

#17 (feddersen)

Om jag har en idé som jag vill förverkliga så faller den ofta på att jag inte behärskar tekniken ordentligt. Så visst behöver man både idé och teknik.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[feddersen]
3

Det har du ju rätt i Ulla. Klart man måste ha ett verktyg till utförandet och inte minst en ide. Men om focus ligger på den tekniska delen och man glömmer dom estetiska grunderna så blir det ju ingenting av det ändå. Och det är väl där skolningen kommer in i bilden, dom så kallade amatörerna säger så att det är en fråga om smak men så enkelt är det ju inte. Nej det krävs talang, övning, hantverkskunnande och en rejäl estetisk skolning för normala människor. Naturligtvis vet jag att det kommer per automatik, att Bethoven eller någon sådan inte hade utbildning men vem fan jämför sig med honom  eller andra genier som det ju inte funnits så många av? Jag måste säga att jag sett ganska O.K. saker här men det haltar också en del och en debatt på stilla plan kunde ju vara givande för alla också för utbildade, som ju ingalunda kan påstå att dom är färdiga dom heller.

[rolnor]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen blir väl färdig?

Jag försöker krydda en del av mina trådar med sånt jag gjort som jag är nöjd med, vore det kanske bra om du ville visa oss andra vad du tycker är "estetiskt" helst då nåt som du själv gjort, feddersen?

[feddersen]
0

Eller kanske det inte skulle vara bra, men fin vas i alla fall!. Kul med mötet mellan det blanka och det matta.

[rolnor]
0

Tackar, varför skulle det inte vara bra?

[feddersen]
2

En grund kunde ju vara att det som sägs inte blir speglat av det som andra tycker om någon grej utan att det är det rena ordet som får sin plats. Och en annan grund kunde ju vara att det inte finns något att visa! alla måste väl inte hålla på med lera för att vara intresserad av det? man kan ju ha en mening om saker och ting utan att vara aktiv.

Vanja-K
0

Vilka är "dom s.k amatörerna"? Är det bara människor som inte skolats i ämnet,eller kan det ingå andra kategorier? Intressant att höra tanken bakom ordet!

Alltför vanligt att uttrycka sig med fraser som ; de,dom sa-de,dom gjorde. Vilka är dessa? Klarspråk!

Tyvärr så är det inte alls ovanligt att när vi på våra breddgrader ska nämna en viss person eller en viss grupp sätter dit; titel,åldern, nationaliteten, skolningen,utseendet m.m. Där har vi något att lära från andra länder.

[feddersen]
0

Ja det är väl dom som här på forumet blir kallade så, själv så tycker jag att ordet är dumt, om man arbetar och lever av det så kan man väl inte vara amatör?

Leramani
3

Amatör från latinets Amare, att älska,  alltså är en amatör en som älskar det hen är amatör på.  Proffs å andra sidan får betalt, med eller utan kärlek.
^^

Om man lever på något så räknas man som professionell,  yrkesmässig, oavsett om man är bra på det man gör eller inte. Tänk på dåliga tandläkare, utbildade på Högskola, ändå dåliga. Har vi inte lite till kvinns träffat en sådan?^^

Om man lever på att göra keramik och säljer sina alster, så kan man vara bra eller dålig, men professionell är man.

Om man är högt utbildad keramiker så kan man ändå vara bra eller dålig. Läraren på Högskolan kan vara bra eller dålig på att lära ut.
Ingenting är hugget i sten.

Frågan är vad dessa högt utbildade, professionella keramiker gör på en sådan här sajt för alla som gillar keramik. Vill de prata lite skit och hitta en kollegialt trevlig stämning, och bidra med kunskap, som jag?? Eller vill de glänsa med sina kunskaper och trycka ner "amatörerna"???
Är de rädda om sin prestige?  Jag har ingen prestige att förlora,  jag insåg för länge sedan vad prestige är och gjorde mig av med min illa kvickt.

FYI. Jag är utbildad i konst,  inte i keramik, jag är primärt skulptör och har levt på det i 20 år,  före min stroke 2008 som berövade mig talförmågan, hela mitt ordförråd och allt konstnärligt skapande. Jag har fått tillbaka typ alltihop, med hårt arbete. Jag gör just nu kärl i vikingatida stil,  som del av projektet komma tillbaka till leran och konsten.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2

Jag tycker att det är bra att det finns skolade keramiker här på sajten som kan ge sin kunskap till diskussionen, jag förstår inte varför dom skulle stängas ute?

Beklagar det här med din stroke, samtidigt som jag gratulerar till din återhämtning.Glad

Denna kommentar har tagits bort.
[feddersen]
1

Dom kanske inte vill vara med heller? Själv så är jag ju inte keramiker men tycker det är kul ändå med lite debatt omkring ämnet.

[rolnor]
5

Det här att du inte är keramiker själv förklarar ju att du bara dyker upp när det är lite konfliktstämning här på forumet, du är en "keramik-hulligan" helt enkelt. Bra att det kom fram i ljuset.

Leramani
4

#30 Nä de ska inte stängas ute. Men de får vara toleranta och inse att det finns flera vägar att gå. Utbildning på högskola är inte den enda vägen.

#31 Du gillar bråk, helt enkelt. Debatt om keramik eller om stubbholkar kvittar lika. ^^  En virtuell fågel, debattör(n)en.

De Lapsus Resurgam

[feddersen]
3

Jag höll på med lera som hobby för väldigt många år sedan men jag tyckte inte att jag var begåvad till det så jag slutade med det. Men eftersom ni så gärna vill ha en stämpel på vem som pratar så visar jag ett par av mina hobbyalster.

[feddersen]
3

och en till

[feddersen]
2

en till

[feddersen]
3

en till

[rolnor]
0

Tycker att det är fina vaser, Kristallglasyrer kräver ju en del både kunnande och utrustning, varför tycker du inte att dom "duger"?Glad

[perlennart]1
2
[Ante333]
0

Skrattande

[feddersen]
1

Jag gick en helt annan väg än den som keramiker, kanske jag skulle fortsatt som hobbykeramiker för det var ju ganska kul kommer jag ihåg. Att arbeta som yrkeskeramiker måste vara svårt tänker jag.

[ton]
9

Jag tror att det är lusten som måste driva på, annars så blir det nog inget av det hela. Och om lusten finns så fortsätter man väl. Och den här debatten verkar dum tycker jag. Alla som håller på med keramik skall göra det så länge dom vill, och sluta att jämföra er det är ingen tävling men ett konsthantverk där alla har sin plats.

[rolnor]
3

GladGladGlad

[Ante333]
0

Vill ha receptet på den första blå lila nickel Barium matta med små kristaller på. den en jättefin?

[feddersen]
0

Hej ante, om du menar den första bilden så är det inte en zink-barium glasyr men en kopparröd i reduktion på 1300 grader. Kommer inte ihåg receptet för det är 30 år sedan. Men jag undrar om det inte bara var en ganska vanlig fältspatsglasyr med en hel del krita?

[Ante333]
0

Då måste jag reducera..Jag har två gasugnar på jobb en större jag saltar i.. sen står där en liten på 250liter tror de e en naber fiberugn den har varit körd på gasol i flaskor.. undrar kan man köra den med naturgas istället utan att göra några modifieringar?

[feddersen]
0

Jag skulle tro att du får byta munstycken i brännaren, det är ju ett annat brännvärde på naturgasen.

[Ante333]
0

De va precis de jag mistänkte.. TackGlad

Jordemor
1

Intressant tråd:D Men att läsa " alla som inte har ett handeikapp kan bli bra drejare" Va tänker man med då????? har själv ett handikapp men lever på mitt yrke keramiker o dessutom har jag under en lång tid varit engagerad i synskade hantverkares förening, å vet du vad?? det finns många många duktiga handikappade keramiker, både med utbildning och utan skola. Känns faktiskt förtryckande att nån här har en sån dålig smak att uttrycka sig.vissa saker kan man tänka mig hålla det för sig själv

mvh Jordemor Åse synskadad keramiker somnu levt på mitt skappande i 7 år.

[ton]
0

Det med handikappet var väl myntat på handikapp i förhållande till drejning skulle man väl tro, man får nog inte ta åt sig så lätt. Kan inte tänka att det skulle vara ett angrepp på handikappade, vad skulle det tjäna till.

[Ante333]
0

Har själv dragit på mig ett handikap på äldredagar.. man ser det inte som ett handikap om man klarar sig någorlunda i vardagen.. har bara en halvt fungrerande hjärtmuskel man får ta det lite lugnare man presterar inte lika bra längre.. Hade jag blivit kraftigt synskadad tror jag inte det hade stoppat mig i mitt jobb med leran man får hitta nya vägar att nå fram till sina mål..

abbis
0

Såg en suverän drejare med bara en hand på youtube…Skulle säkert gå att dreja med fötterna oxå då det går att måla med munnen med..

Glad