Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3818 ggr
Godsagare
0

Sprutglasera - frågor

Teknik med lågtrycksstråle SprayControl och reglering av färgmängd
• SDS-system för att fästa färgbehållaren, enkel att hantera och rengöra
• Märkeffekt: 280 watt
• Viskositet : 80 DIN-sek
• Flödeskapacitet : 110 g/min
• Finfördelningseffekt

Det här är en beskrivning på en färgspruta för vanligt måleri. Skulle det här kunna funka för glasering av keramik tro?

I så fall är jag nära en dröm…

Det tar så lång tid att glasera mina stora fat och det svinn jag har är i stort sett endast orsakat av dålig glasering.

Sen får jag självklart lösa problemet med glasyrspill som blir av det som kommer vid sidan om. Kanske nån har tips på enkel hantering av det?

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag använder en kompressor och en sprutpistol, jag är inte riktigt med på hur din grej fungerar, skulle behöva mer uppgifter. En sak; Du har väl ett sprutskåp och allra helst en andningsmask?

Glad

Godsagare
0

Självklart har jag mask.

Men funderar på om man kan stå utomhus med skyddspapper som man tar hand om på riktigt sätt bakom? Eller en stor plastbalja som går att skölja ur…

Vilka uppgifter behöver du?

[perlennart]1
0

Man skall inte stå ute, det kommer ju ut i naturen hur man än beter sig och så blåser det ju oftast. en helt vanlig färgspruta som man kan få i vilken som helst byggmarknad (Bauhaus etc.) dom kan man få för nästan inga pengar och dom funkar fint, det skall naturligtvis vara med överliggande kopp. köp aldrig en spruta som enligt leverantörerna skulle vara tillverkad till ändamålet dom är 20 gånger dyrare och inte bättre!!!!. det enda du skall vara obs på är storleken på dysan

Godsagare
0

Överliggande kopp? Vad kommer skillnaden bli?

Och vad är passande "dysa" - munstycke?

Förstår problematiken om utomhusglasering…

[perlennart]1
0

öerliggande kopp är när behållaren sitter på pistolen så att glasyren rinner ner. i en underliggande kopp skall luften suga upp glasyren och det kan i vissa fall skapa problem.  munstycket skall vara så stort att du är säker på att alla råmaterial i glasyren kan passera, ex. i en askglasyr vill man ju ha askpartiklarna med och dom kan ju vara lite större än vad andra råmaterial normalt är. men standard munstycken till sådana pistoler är normalt O.K. kom också ihåg att man kan använda en pappskiva eller liknande om man vill styra glasyren, använd det som en avskuggning/avskärmning om du förstår vad jag menar?

Godsagare
0

Tack för alla tips!

Godsagare
0

Tar upp min egna tråd igen.

Nu har jag testat att sprutglasera för första gången. Dock med hjälp av en handgjord glasyrspruta som jag köpte i Kina samt en minikompressor som jag också köpte på samma ställe. Egentligen tänkt till smålackeringar på typ modellflyg…

Men, det verkar funka, dock kan jag ta på tjockare nästa gång.

Det jag ändå kände inte var bra är att jag upplever glasyren "kornig" trots att den är siktad två gånger precis innan. Använde en tennglasyr, blank, stengods.

Ev funderar jag på en längre utjämning…

Har ni råd att komma med så där lite lagom snabbt? Ska ta tag i flera fat i morgon tänkte jag inför hantverksmässan i Hjo nästa vecka.

Måste ju passa på när vädret är bra! Cool

Vanja-K
1

Lycka till med sprutglaseringen!

Men såg att du sprutade ute, eller testade du bara? Vill nog instämma i att isåfall om du tänkte spruta ute, att det är inte förenligt med den som vill vara aktsam om naturen. Det sprids i luften och i jorden.

Satsa på ett sprutskåp, så kan du glasera inne. Brukar finnas begagnade att få tag i.

Godsagare
0

PLats finns inte för sprutskåp, hur stark viljan än må vara.

Tror inte den glasyr jag använder är farlig för naturen, den innehåller sånt som redan finns där. Är mån om naturen.

Dock använde jag underlag som hindrade glasyren att hamna i gräset så vi kan nog alla vara lugna. ;)