Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3922 ggr
RudeGirlPottery
2

Krånglande plattengobe

Nu blir jag galen!

Från början köpte jag färdig plattengobe och den var hur bra som helst men sen började jag blanda min egen av ekonomiska skäl. Fick med mig ett recept från en utbildning med Aluminium(hydr)oxid och kaolin 50/50. Den har funkat helt ok men flagar en aning för mycket för min smak så jag började botanisera bland gamla inlägg och kommentarer här på KiF.

Många olika recept fanns det… och alla var lika nöjda med sina. Började sålunda med det enklaste: 100 Aluminiumoxid. Katastrof! Hela hinnan ramlade av efter bränningen.

Provade ett annat recept med 75 kaolin och 25 Aluminium. Redan under torkningen, innan jag ens satt plattorna i ugnen, började engoben att spricka upp.

Nu behöver jag råd! Vilka är era bästa recept och tips beträffande plattengobe? Har jag lagt engoben för tjockt?

Förr kunde jag slaska på engobe, både tjockt och tunt, utan att det trasslade det minsta.

[Ante333]
0

jag gör ensats på 3kg aluminiumoxid och 0,9 kg kaolin, som jag visparihop med borrmaskinen och sen målar ugnen i botten och alla plattorna med det funkar perfekt jag bränner i 1280

[Ante333]
0

du får lägga tunnt på, plattan lyser igenom inna det har torkat..sedan kan du ju ha i tanke att de e ovansidan som det e nogrannaste på,, nu saltar jag och håller reda på sidorna vilka som e upp och ner..

[Ante333]
1

Hans vilinus e död fick jag höra precis en fantastisk röst han blev 88 år han var nere på saltglaserat coh gjorde ett reportage för många år sedan..

[Ante333]
1

Plattan lyser nog bara igenom om du har kiselkarbidplattor.. annars lägg tunnt på

RudeGirlPottery
0

Tack för tips! Ska prova att lägga engoben tunt.

Vavrakeramik
0

Jag har köpt färdig plattengobe på cebex för ca 20-25 kr per kilo, billigt tycker jag. Varför blanda själv av ekonomiska skäl?

RudeGirlPottery
0

Det var billigt! Knappt lönsamt att blanda själv! Värdefull info, tack!

Wabisabi
0

#6 När köpte du din plattengobe? Idag tar de 72:-/kgRynkar på näsan

[Ante333]
0

jag blaskar på 3 kg innan varje bränning har fått både kaolin och aluminiumoxid i stora mängder från ett visst företag som lagt ner sin verksamhet.. jag sparar iallafall en heldel pengar

abbis
0

Kaolin och kvarts är inte speciellt dyrt..och det har man alltid hemma oxåGlad

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

RudeGirlPottery
0

I vilka proportioner blandar du Abbis?

Denna kommentar har tagits bort.
abbis
0

50/50….fungerar sketabra men stryk tunnt…

Vavrakeramik
0

Okej, jag hade fel men ett kilo räcker ju rätt länge ändå. Tid är också pengar!

[perlennart]1
0

Tar väl inte tid att blanda lite kvarts/aluminiumoxid och kaolin, den färdigköpta måste ju också röras upp.

abbis
0

Näää jag väger inte ens …höftar lite och sen i med vatten Tungan ute

[perlennart]1
0

Samma här en hand av det ena och ett par händer av det andra tills det känns logom plastiskt och så på med det. Enkelt, fast nu har jag inte använt plattengobe på flera år. Och det behövs inte heller i den lilla labugnen. Men hade jag en normal produktion så gjorde jag som abbis gör det.