Rakulera
De leror som säljs som rakuleror innehåller alltid väldigt grov chamotte. I litteraturen kan kan man läsa att vilken lera som helst går att använda till Raku, men att den helst bör innehålla chamotte (inte nödvändigtvis grov).
Jag hade förut en vanlig chamotterad lera som fungerade bra så länge jag inte brände om den. Vid ombränning sprack den nästan undantagslöst.
Nu skulle jag vilja hitta en bra rakulera som går att dreja och som inte är så grov. Något tips?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har aldrig haft speciellt stora problem med att rakuföremål spricker.
Jag kör med o chamotterad WM lera ifrån Mineral och dunnit. Vad jag har förstått så är tricket att förvärma föremålet innan man sätter in det i ugnen. Om man har en vedeldad lecabloc Raku funkar det utmärkt att ställa sakerna på ugnen.
Jag har inte heller haft problem med att godset spricker, men å andra sidan brukar jag bränna ganska långsamt, trekvart till full temp. Har tom bränt 45 cm stort fat i Porslinslera. Men det var nog ren tur…..har en vanlig chamotterad stengodslera 0- 0.2mm /25%.
jag har använt lera av typen K118 vid de tillfällen som jag bränt Raku och har inte råkat ut för några stora missöden. vad jag förstått så är det inte storleken på chamotten som är det viktigaste utan att skärven inte är för tät. jag rekommenderar precis som #4 ovan att efter att föremålen glaserats sätta dem på tunnan/ugnen för torkning och värmning.
Jag brukar inte heller ha problem med att godset spricker utom då med en lera som inte tålde att brännas om. (Långt senare)
Men jag skulle ändå vilja hitta den optimala leran. Jag har sett att många keramiker blandar Porslinslera och en dyrare lera som kallas T-massa. G. Båge bl a har den i sina stora rakufat.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har bränt Raku i många år och (nästan) aldrig använt speciell rakulera. Jag använder KM lera från EDAB keramik i Strängnäs. Den innehåller 25% Chamotte är så finkorning att den inte märks, den använder jag för övrigt till drejning av nästan allt bruksgods (förutom Fyle) eftersom den aldrig spricker i torkning eller bränning, den tål alltså omild behandling.
Jag är ganska säker på att kör man stengodslera kan man ha ochamotterad. Molochite är annars bra rakuchamotte. Porslin 'ska' inte funka, men jag tror säkert att man kan hitta sätt att rakubränna porslin på också.
Annars säger jag som Xarfez, fråga leverantören efter en bra lera med så fin chamotte som möjligt :)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.