Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1289 ggr
Ulla
0

Övergiven

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar vinter och snö, men nu får det räcka för ett tag. Nu vill jag först ha takdropp och solvärme på verandan och litet senare riktig vår.

Min rakuugn står där övergiven bakom huset, inbäddad i snö och väntar på att bli använd igen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och min sommarverkstad är lika övergiven den. Det känns som om det kommer att ta lång tid innan man kan använda någondera igen.

_
_

Viktoria Olsen
0

Min med. Men snart kan vi bränna igen. Har du kul rakuglasyrrecept är det välkommet. Jag vill göra något nytt och kul. Mvh Viktoria

Staffan
0

Vilka härliga fotografier!

// staffan

LeWE
0

Det var ett fantastiskt väder i helgen!! Jag åkte skidor för första gången på tio år!! Spännande men jag åker aldrig i livet i backar, är livrädd för att ramla och bryta armar eller ben, lite knäpp kanske men det blir ju svårt att klara av sitt jobb…

Tänkte egentligen svartbränna men det blev skidor och fika i solen efteråt istället, jag gör nog fler saker till svartbränningen i stället som jag skjuter fram lite. Det gäller att ta tillvara de fina dagarna.

Ulla
0

#2 Viktoria

Jag har bara de vanliga rakuglasyrerna, men jag kommer att ta fram några nya färger i år. Gjorde några försök förra året men blev inte riktigt nöjd med resultatet.

_
_

tingel
0

Hej hej alla,

Jag har inte så mycket att skriva men jag följer med allr vad ni diskuterar om Raku och annat, Enda jag vet är att det skall brännas utomhus. Kan vem som helst försöka sig på det ? Eller vad är pointen ??Cool

Som sagt ,jag är väldigt grön på detta område men det kliar i mina fingrar att börja på och experimentera.

Likaså all sorts glasyrer är nog ett ända stort frågetecken , men det skall väl klarna  med tiden. Joo passa på och njuta nu av dessa fina vårvinterdagar. ha det så bras

Katharina

Ulla
0

Hej tingel.

Det som är så speciellt med Raku (vid sidan om resultatet) är att en bränning går så fort och man kan följa förloppet och se vad som händer.

Normalt så sätter du en (el-)ugn, slår på den och går sedan därifrån och låter den stå tills allt är avsvalnat och klart. Ett eller två dygn senare kan du öppna ugnen och plocka ut sakerna.

När du bränner raku sätter du in föremålen i en het ugn, kikar in i ugnen då och då för att avgöra när glasyren ser utsmält ut och då plockar du ut sakerna med tång. Sedan kan man efterbehandla dem på olika sätt medan de fortfarande är heta för att få olika resultat. Hela proceduren går väldigt fort, kanske 30 min.

Det här var en ganska förenklad beskrivning, men jag hoppas du ändå förstår vad som är så speciellt med Raku.

_
_

tingel
0

Hej Ulla,

Tack tack för svaret nu hajar jag, jag skall prova nån gång när jag blir lite mer invigd i bränningens konst. hmm … verkar mycket intressant det här..

mvh Katharina