marknader
hej jag undrar om det är någon som kan tipsa om någon mysig marknad man kan vara med på i sommar, gärna i närheten av stockholm/uppsala?!

Jag såg på tv4:a om en marknad som heter street som verkade cool. Här kan du läsa mer:
http://www.streetinstockholm.se/street/web/events/aktuellt.jsp

ja jag sökte på marknader förut o fick upp den, verkar riktigt ballt!
Tack för tipset iallafall!
Var på street i helgen, och det är en mysig liten marknad med mycket kläder och smycken och väldigt lite keramik. Den som gillar marknader kan säkert dra upp kvaliteten där!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Aha, kul att nån varit där. Stod du där med egna grejer eller var du och kollade ? Iofsig bra om det inte e så mycket keramik, om man vill dra dit själv alltså ! Vet inte om jag gillar eller inte gillar marknader, just nu e jag väl öppen för att prova alla alternativ ! O det låter ju ballt på deras hemsida. Men du menar att det var si o så med kvaliteten ?
Jag var bara dit och kollade, och med risk för att jag trampar någon på tårna så tyckte jag inte så mycket om den keramik de hade 
Men man kan inte behaga alla! Jag tyckte bättre om de stickade sjalarna, en del av kläderna och smyckena, en hel del av konsten. Så åk dit du och prova! Om inte annat så är marknaden mysig, och som du säger, ska man dit själv är det ju bra om det inte är för många konkurrenter.

Jag har sett en del snygg keramik där på sommarhalvåret, men det säljs nog precis som Lr säger inte så mkt keramik där.
Däremot är det helt värdelöst om man vill sälja lite dyrare smycken, det är alldeles för mycket smyckesförsäljning på Street och många, många försäljare med riktigt låga priser… Tillbringade en helt meningslös helg där i somras men att försöka sälja smycken och sjalar m m:( Och nog var jag lite naiv, trodde liksom att folk skapade sina smycken och handarbeten själva, men jösses så mycket frågor jag fick om import och "vem har gjort det" "är det gjort i Sverige" osv. Svårt att konkurrera med massimport från Fjärran östern…
Som för keramiker och IKEA då, hm…;)
Jag pratade bara med en smyckesäljare där, men hon gjorde sina egna grejer. Och jag tyckte det var väldigt billigt hon sålde! Men jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med. Jag menar, Indiska exempelvis är förstås ännu billigare. Och guldfynd och andra tråkbutiker är dyrare…
Pia, du kan ju alltid vinna på att det garanterat inte ligger barnarbete bakom dina smycken! Det kan de tydligen inte garantera på H&M…

Ja det var ju också en konkurrensfördel…:/
Jo det fanns ju flera som gjorde sina egna smycken också, i olika prisklasser. Men det är ju alltid svårt att konkurrera med priserna och försöka förklara varför det kostar si och så, materialet och arbetet bakom osv. Street är förstås helt klart en kul och annorlunda grej, men personligen, ja inte min typ av försäljningsforum kan man väl sammanfatta det hela med:)

Hmm, kanske inte e så skoj ändå. Jag fick liksom intrycket att hela poängen var att man sålde sitt eget. O skall man sälja billigt kanske det inte blir nån ide att ta sig dit heller, alternativt sälja till vettiga priser och stå o förklara sig ! Trist !
Jag hör till dom som gärna går runt och kollar på marknader, men som aldrig köper annat än godis, nå´t att äta och fika. Hörde till, menar jag, för efter att själv ha provat på att stå bakom ett marknadsstånd så har jag bestämt mig för att alltid köpa något. Sist jag besökte en marknad så blev det en tjej som sålde garner som fick besök.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Ja jag känner oxå så, vill gärna stödja andra hantverkare så långt kassan tillåter…:)

Ett tips från vår duktiga keramiker Eva Lagerheim.
Jag har fått en inbjudan från Jenny Ahlström som ska visa mosaikskulpturer i Rosendals trädgård under mars och jag tar mig friheten att sprida den vidare. Hon har tidigare bl.a gjort ett monument över Ernst-Hugo Järegård som jag gillar väldigt mycket. Det finns i Ystad och är utfört i liknande teknik som de skulpturer hon nu visar. V
Varma hälsningar Eva Lagerheim

Vill man veta vad som händer på Street kan man ta sig hit till http://www.streetinstockholm.se/street/web/events/aktuellt.jsp
Säsongen börjar 4 mars. Och det gäller att haka på. Men inga alltför dyra saker. Det går inte så bra. Men saker runt ca 100-200 kronor säljer ofta väldigt bra - om de har kvalitet.
Lycka till.
Eva
Kul att du tipsar om utställningar Eva! Vilka är 'vi' i "…vår duktiga keramiker…"? Och är det samma Lagerheim somockså är sångpedagog?
#8 Pia, det jag sa lät dummare än jag menade det, jag försökte vara lite rolig bara
Själv platsar jag inte på marknader, jag lyckas inte hitta försäljaren i mig. Vänliga själar har försökt lära mig bra säljknep, men jag har ingen känsla för det. Jag sätter in stöten på fel ställe, låter/låter inte folk pruta helt slumpmässigt och kan inte köra "jag måste försörja min familj!!"-rutinen med trovärdighet. Hopplöst!

#14 Jo då, jag förstod att det var ett skämt, knepigt det här med tecken och skrivet språk…:) Usch ja, den inre försäljaren kan vara vansinningt knepigt att hitta till, ibland fungerar det med förvånansvärd glans, men oftast inte alls - beror så väldigt mycket på själva forumet och typen av kunder också.