Problem vanlig lerkran
Min lerkran, köpt hos Bror Börssum för kanske 16-17 år sen, av märket Rathcliff "fäller ut" små bitar som sätter sig i leran antingen som gröna fula fläckar (förmodligen nåt kopparaktigt) eller hårda bitar. Det är ingen vakumkran utan en vanlig. Jag har skruvat isär och gjort rent och skurat. Sen efter ett tag börjar dom små hårda bitarna komma och dom gröna fula fläckar (som dyker upp i glasyrbränningen). Det måste ju vara nåt i skalet på kranen, eller i själva kranen som pressar fram leran. När jag gör rent kranen hittar jag dom här hårda bitarna som ser ut som saltbitar i olika storlekar. Har nån av er nån liknande erfarenhet? Vet nån av er om det finns nåt man kan behandla innandömet med? Har bytt dom två plastpackningar som finns och plastar in kranen noga. Nu har jag slutat använda den, och det märks i produktionen, man hinner inte lika mycket. /Susanne
Hej !
Ja, det här är en "klassiker"….det gröna kommer från kranens skruvblad, som är av brons. Gamla skruvblad släpper ibland ifrån sig små metall- eller oxidbitar. Bronsblad är inte så rekommendabelt när man kör vit lera i maskinen. Aluminiumblad går att anskaffa från en modernare tillverkare, men man får då vara beredd på en del jobb för att få dem att passa (kan kräva en verkstadsmekaniker).
Vita/gråvita saltliknande bitar kommer från kranhusets insida (aluminium), som blir korroderad efter många års användning. Enda hållbara lösningen är att sandblästra insidan, och därefter slipa fram en "ny" metallyta. Sedan går den säkert 15 år till.
Hälsningar Bosse

Tack Bosse för svaret. Det står cebex på dig, kan man beställa aluminiumblad genom dig? Susanne