Portfolio
Här är tråden om Portfolion, lägg upp bilder kommentarer tipps och länkar. Hur visar du dig från din bästa sida?
Jag sitter och funderar på att plugga vidare nästa år och de oliak konstutbildnignar osm finns idag vill se vad man skapat.
Så ja planerar att göra ett portfolio.
Jag vill ha tipps på vad jag ska tänka på och gänna se bilder från era porfolion.
Konstfack har väl ganska strikta regler för vad dom vill ha i en ansökan, det ska vara skisser och färdiga objekt etc.?

Det är väl bara att visa upp lite crociteckningar och sådant, låt bli att visa färdiga saker är mitt råd.
färdiga eller inte kommer dina saker ses som början till nått – Det du kan få ut och bli av utbilningen. Lägg mycket tid (det kommer visa ditt engagemang) och visa ditt arbete tidigt om du vill ha feedback, långt innan du har tröttnat så du faktiskt orkar göra om. Lycka till!

När jag sökte efter gymnasiet så hade jag gjort lite lerskulpturer hemma. De var inte brända. Bara torra och fotade. Om du ska söka med fotografier så gör det ju inget att de inte är brända.
Beror ju på vad du menar med utbildning så klart, om det är en folkhögskola eller liknande så tror jag att det är riktigt vad dom andra säger men är det en mera vidaregående utbildning (konstakademi) så duger det nog inte att bara visa engagemang. Då är det endast talang som gäller.
Finns folkhögskolor som har linjer som är lite av förberedelse för t.ex. konstfack. Jag gick konstprojektlinjen på Kyrkeruds folkhögskola och det var ett helt gäng i min klass som använde det året till att få ihop bäst möjliga ansökan till konstfack, Bergens konsthögskola, arkitektskolan m fl. (med en massa arbete, teckningh mm förstås).
Konstfack vill ha skisser och bilder på 3D objekt och även 2D alster om jag minns rätt, det här kan ändras från år till år tror jag.
Här är en länk till Kostfack Keramik och Glasprogrammet;
http://www.konstfack.se/sv/Utbildning/Kandidatprogram/Keramik--Glas-180-hp/
Jag har kollat på konstfack innan =) Men problemt är med alal utbildnignar att jag jag vill jobba i keramik men även i andra material tex Målning jag. Men de allmäna konstprogram jag hittat värkar inte inehålla så mycket keramik.
Jag tror att det ingår måleri i konstfacks keramik&glas program??
Går ju att ringa dom och fråga!
Det är väldigt lite måleri på keramik och glas. Tiden är dock väldigt fri och många tecknar, målar osv. På den. Flera av mina vänner från högskole-keramikutbildningarna fuskar med teckning och illustration nu när de lämnat skolan.
#19: oj slank in ett uttryck där. Menar att dom tjänar lite av sin överlevnad på att göra det och har övat upp sin färdighet under konstfack och hdk åren.