Rakukakel
Vilka egenskaper ska kakel ha egentligen? Kan man ha oglaserat kakel t.ex, och fungerar rakukakel i badrum? Eller överhuvudtaget kakel med krackelerad glasyr, går det?
// Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Kakel i badrum ska ju ha funktionen att vattnet ska rinna av plattorna fort och då passar det ju bra med glaserade plattor. Men man har ju alla dessa fuktspärrar bakom kaklet, så egentligen gör ju kaklet bara att det blir en bra yta för vattnet att rinna av ifrån. Kaklet är ju inte heller 100% helt tätt och det behöver ju inte vara det heller just pga alla fuktspärrarna. Men många stirrar sej ju blinda på plattorna och tänker bara på att plattorna måste vara täta… Vilket är lite festligt,för fogen mellan plattorna suger ju vatten också, för att det skulle vara helt tätt hade man behövt sätta varje platta ( som hade behövt vara totalsintrad) i silikon..
Så man kan ju sätta vad man vill egentligen, men det är ju en fördel om man kan göra rent dom ordentligt, vilket kan vara svårt om det är krackelerande, (ser framför mej hur skiten tränger in i krackeleringarna), kanske man skulle undvika dom just i duschen? Eller också är det bara jag som är nojig.:)
Funderar du på att att göra om i badrummet, Lr?

lotta2
Jag håller helt med om att man egentligen kan sätta vad som på väggen, MEN man kan få väldiga problem om inte kaklet och hela underarbetet är ordengligt gjort. Försäkringsbolagen täcker nämligen inte skador om inte kaklet och underarbetet är ordentligt gjort. Här kan man läsa mer:
#1 Ja har man rakukakel är det ju redan insotade krackeleringar, så om smuts fastnar lär detinte synas så mycket - möjligtvis blir det lite ljusare sprickor! Och nej, jag har inga planer (även om det vore häftigt med rakukaklat badrum!!) bara allmänna funderingar om vad det finns för tekniska krav på brukskakel. Den frågan kanske man skulle ställa på Hemmet iFokus egentligen…
#2 Det där var ju uppmuntrande, det är den som kaklar som får ta smällen om något händer, inte den som gjort kaklet? Fritt fram med andra ord!
Tack för svar!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.