Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 6310 ggr
mulen
0

dags för kavalett

Hej jdå var det dags att skaffa en kavalett. Jag har hållt på ett tag med lera och  skulle vilja ha tips på vad jag ska titta efter när jag letar efter en kavalett. Vill ha en skiva som jag kan rotera när jag håller på med lera. Bör jag satsa på något stort, är diametern av stor betydelse, metall eller trä- för och nackdelar och ge gärna tips om var jag kan få tag på en bra kavalett.

Finns det att få tag på panduro eller bör jag vända mig till dyrare konstbutiker?

[perlennart]1
0

en stor träkavalett är ju bra om man skulpterar stora saker men om man ringlar mindre saker i lera så är en av metall att föredra då den oftast har ett fint kullager så den löper lätt. Oftast så är dom små bra att ha, en stor kan ju vara lite i vägen när man arbetar med mindre saker så du får se på vad du skall använda den till. Kom ihåg att en liten kavalett kan man ju ha en större skiva på om nödvändigt. En riktig stålkavalett håller mycket länge så satsa på en gedigen tung sak.

[Solbacken1]
2

Kolla under länkarna på tex Cebex och se vilka modeller de har. En i metall med kullager är ju bra om man behöver "bra snurr" vid dekorering tex. Den billigarste träkavalletten hitta du på IKEA fast där kallas den för ostbricka Snudda för 49 kr.

LenaR
0

Solbacken, det tipset tycker jag du kan lägga in i tipstråden! Den behöver väckas till liv då och då. =)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

mulen
0

Ikea har jag inte tänkt på :) dom har ju bra saker som funkar till lite allt möjligt Skrattande jag har hört att kavaletter i metall ska ha bra snurr, men dum fråga kanske, visst kan man snurra dom långsamt i sin egen takt också bara för att vända på det jag skapar av leran???

Leramani
0

Ja man kan snurra långsamt för att slippa gå runt bordet för att titta på sina verk från alla håll. Men en snurrbricka på Ikea går inte jämnt och är inte garanterat plan när den roterar, som en tung liten metallkavalett på Cebex är.

De Lapsus Resurgam

[perlennart]1
0

Nej det har du rätt i, bättre att kosta på lite och få något ordntligt som man blir glad för.

mulen
0

Jo, kan förstå att ikeas inte är helt jämn. Hur stora är cebex variant, hittar ingen info om den. Har även kikat runt lite på andra ställen, har någon erfarenhet av panduros variant? http://www.pandurohobby.se/Katalog/50-Skapa-Dekorera/5030-Lera/503030-Tillbehor-till-lera/1/045125-Kavalett-metall-diam-18-cm

Leramani
0

De på cebex funkar jättebra, jag har en c-260.  Jag misstänker att den är 26 cm i diameter, dvs 260mm, därav C-260. Ring dem och fråga.
Den är i alla fall tung, stabil, roterar jämnt och tyst som en ugglas vingar.

De Lapsus Resurgam