Beskicka...
Hejsan, har lite funderingar hur ni gör när ni beskickar tex en mugg, äggkopp eller dylikt smått som har tunna väggar? Tycker det är ganska svårt att de inte slår sig. Använder ni chuckar eller direkt på skivan?
Och… hur drejar ni en äggkopp som har hög fot, sä´tter ni ihop delar eller drejar direkt? Brukar själv sätta ihop delar men tycker det är så tråkigt!! Nån som har lite trevliga tips:)

Jag har alltid använt mig av lerkorvar till muggar. Godset måste ha torkat så att det är hårt men fortfarande fuktigt. ibland har jag svårt att vänta utan chansar, är det då för mjuk blir det inte bra. Äggkoppar och vinglas drejar jag i delar, som jag sammanfogar på drejskivan under rotation och "inknackning".

Jag har lite fuktad drejskiva o centrerar muggen e dyligt som ska beskickas genom att slå försiktigt på sidan o hålla en finger på bottnen. Den suger då fast. Idag har jag beskickat snapsglas o vinglas med hög fot och då satte jag dit lerkluttar som extra säkerhet eftersom de har så smal yta att stå på. Det händer förståss att det flyger iväg nåt emellanåt men mer o mer sällan.
Snapsglasen o vinglasen drejar jag i ett stycke med massiv fot som jag sedan beskickar ur lite. Jag drejar dem på oglaserade kakelplattor
För att det inte ska slå sig så ska leran förståss vara tillräckligt torr, du kanske beskickar lite för tidigt eller extremt tunnt?? E det lite för blött kan man ju alltid hjälpa till med värmepistol eller dyligt…
Hinner du förresten jobba nåt med din 5 veckors bebis? ;)

Tack för tipsen! Ja, än så länge har jag faktiskt kunnat jobba en del. Mina två "stora" går dagis fram till sommaren 15 timmar och då har den lilla bara sovit! Men det är ju en övergående period så fort hon blir mer medveten om allt roligt runtomkring:) Man får passa på så länge det går! Sen blir det bara att ha öppet butiken och kanske ta emot nån beställning eller så. Har även lite kurser till hösten med då kan maken rycka in.

Vad betyder "inknackning"? Vad menar du med att du använt dig av lerkorvar till muggar?
hej
jag gör som vävra drejar i ett stycke men jag drejar dom med hål i botten och när jag drar in ploppar jag ner en liten v form som jag snoppat av leran när jag centrerar, som jag stoppar in där jag dragit in som mest. den blir alltså botten sen fortsätter jag att dreja upp vinbägaren, så gör jag höga ljustakar oxå.

Poja… jag måste fråga dig igen… vad betyder "inknackning"?

Jag slår på godset upprepade gånger under rotation då hamnar den tills slut exakt i mitten. Sen sätter jag fast med lerkorvar om det är mindre föremål, är det stora saker behövs det inte om man kör sakta.

Aha.. tack.. låter smidigt!! Det skall jag prova… har du drejskivan lite fuktig då?

#8 Nej, jag kör torrt. Men man kan ha den fuktig, så gör Vävra.