Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 10232 ggr
pyromanen
7

Snåljåptips

Ju lägre kostnader desto mindre inkomster behöver man….  Själv blir jag på så gott humör när jag kommer på billiga eller gratis lösningar istället för att köpa dyra "specialsaker".  Allra roligast är det när det handlar om att ta rätt på något som annars skulle slängas…. eller när något billigt blir ännu bättre än "dyra originalet"

Vill gärna dela medmig av såna tips och vill jättegärna få fler såna idéer från er andra!

pyromanen
1

De håller på å byter panel på församlingshemmet.  Kör förbi flera ggr varje dag… Panelbytet är helt onödigt i mina ögon,brädorna är helt friska, den vita linoljafärgen var lite gråfläckig, alger, inget farligt alls, tunnt färglager, brädorna är inte alls gamla.  Stannade till o frågade prästen himselv om de skulle slänga brädorna…. och om jag i så fall skulle kunna få dom eller köpa dom billigt..nu ringde han, de ska slängas och jag kan få dom, och de kör hem dom till mig!! och lastar av varje gång containern är full…. och betalningen de vill ha: en påse bullar til hantverkarna, för sisådär 150 kvadratmeter helt friska brädor med lite spik i och ett tunnt lager linoljafärg på ena sidan, hemkört!!!  Ska bli verkstad…. 

Det slängs så mycket!

pyromanen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rakutång. 

I den katalog jag har från ett keramikgrejs-företag kostar en rakutång 360 kr.  Denhär har min sambo bockat till av plattjärn för under 20 kr och en bult+mutter. 

Jag har mest gjort bilder i Raku, som består av många små "kakelbitar" och för dessa småkakel är denhär tången dessutom Bättre än den köpta!!  (däremot är den för tunn för tunga saker och ska man ha den för större grejer bör man även ha en annan vinkel på yttersta "pincetan"

Bruzapetra
1

Vilken bra tråd:) Har själv en verkstad ihopsatt av gammalt gojs. Alla hyllor satt uppe när vi flyttade hit. Målarfärg fanns i källaren då han som bodde här innan var målarmästare! Hus färg, knutfärg, stuprörsfär, väggfärg, you name it! Diskbänk fick vi av en husvärd vi känner. Bänkar är gjorda med ga,mla köksskåp som underdel som vi rivit ut från köket. Det finns grejer att hitta överallt!!!!

avalon
2

Min man jobbar på byggen, stora och små, häromkring och det är helt galet vad det kastas saker när dom renoverar. T.o.m. kommuner som är så fattiga lastar all inredning i containrar när dom rustar skolor m.m. och bara kör till tippen. Så mannen har en liten pickup som ofta är fulllastad med roliga grejer när han kommer hem. Nästan hela inredningen i min verkstad kommer ifrån en skola, och många grejer ser i prinicip nya ut t.e.x. lysrör och diskbänk. Så känner ni nån som jobbar på byggen så be dom ha ögonen öppna när grejer ska slänga, ofta blir dom glada när man vill släpa hem nåt för då är det någon som slipper köra bort det !!

Godsagare
2

Jag ringde till firmor som gör finmaskiga nät till industrier. Jag frågade om de kunde skicka provbitar till mig i olika mesh. Sen köpte jag några stumpar plaströr, la alufolie på spisplattan, på med plattan, vänta tills varm, lägg på metallnätet och tryckte fast röret mot det så det smälte fast.

Bara putsa bort överflödigt nät och fin glasyrsikt var skapad!

Bruzapetra
0

Men så smart!! Är det hållbart när kör runt med diskborste ody.? Sikten alltså.

Godsagare
0

Jag har inte haft några problem. Skulle det lossna kan man väl alltid smälta fast det igen?

Hubert
0

Den här tråden gillar jag verkligen! Har inget i huvudet direkt som jag kan dela med mig av men ville visa min glädje över en matnyttig tråd!/Louise

LeWE
1

Har en liten ask m gamla olika skruvar och muttrar, blir jättefina mönster när man trycker skruvhuvudet i leran.

GulleboKeramik
0

Jag håller på att inreda min keramikverkstad i ena hörnet av min mans gigantiska loppmarknad… behöver jag säga mer!?*s*

Inte mkt nytt hos mig inte… och fri tillgång på prylar och pryttlar i det oändliga… Men, ännu har jag inte kommit på nåt revolutionerande. Suger i mig av era tips… som vanligt! Jättekul att läsa!

pyromanen
0

Temperaturmätare modell billigare, kanske många vet att man kan fixa sig, men jag visste det inte innan. 

En riktig pyrometer modell ny kostar ju typ 2000 kr.  Min sambo (oj vad jag skryter om honom ofta, tur han inte läser i fokus :))  fixade en sån (och en till) åt mig.  Den består av en bit kabel som heter "kompensationskabel, typ K". Han råkade ha en rulle med sånt.  Den kan annars köpas i elektronik/elfirmor t.ex. ELFA och kostar då runt 100 kr/meter. Det räcker med ca ½ meter till en mätare.  Man avisoler ca hälften, håller de två "ståltrådarna" isär utom ute i spetsen där man löder eller punktsvetsar eller tvinnar ihop de två.  Temperaturen mäts i punkten där de två trådarna sitter ihop och den ändan sticker man förståss in i ugnen på lämplig plats.  Sen avisolerar man en kortare bit i andra ändan och stopper "ståltrådarna" in i ett mätinstrument "multimeter" (går att lyxa till det med en liten stickpropp).  En sån multimeter har många som håller påmed el, elektronik och apparater. Min prylsamlande fixarsambo hade 2 stycken.  En sprillans ny sån multimeter som kan mäta upp till 1300 grader fås på Biltema för 369 kr.

Denhär temperaturmätaren är nog inte tillräcklig noggran för civiliserade ugnar med shinkiga glasyrer där det är viktigt med 10 grader mer eller mindre.  För sånna däremot med pyromaniska tendenser som jag som använder käglar för dom "viktiga besluten" men ändå vill följa med i ungefärliga tempen, om tempen går uppåt eller neråt och i vilket tempo så funkar dett alldeles utmärkt.  Jag har användt den i mina 7 saltbränningar och ser att denhär kabeln far illa av saltet, så den nästa ska jag doppa i aluminiumgägga ….

lotta2
0

Pyromanen, stoppar du bara in den lös i ugnen? Isf kan du väl köpa ett skyddsrör till pyrometrar  en hylsa till den?? den kostar inte mer än max en hundring tror jag hos keramikleverantörerna. Då håller den nog ännu längre.

Jag gillar budgetvarianten. Häftigt att man kan komma undan lite med utgifterna. Dessutom om man har grejerna liggande hemma så är det ju lite extra kul att kunna använda dom till något vettigt  :D

abbis
0

Varning..Man bör veta hur en kompensationskabel fungerar och hur den sakll kopplas..det går inte att chansa..tro mig…

Jag hade en gång en naberugn som skulle kopplas in av en behörig elektriker.Keramikexperterna hade skickar en kompensationskabel Men glömt att märka den.Dom hade fått en leverans från Canada som skulle vändas annorlunda.Resultatet blev att min Naberugn gick upp i 1800 graderoch hela innanmätet smälte ..Plattor tegel keramik va en degelklump..Ugnen fick kasseras och min försäkringsbolag ersatte…men det blev ett avbräck mitt i högsäsongen..fick dock ersättning för detta …

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Keraleij
0

Om ni behöver packmaterial: kartonger och bubbelplast tex.
Fråga i närmsta presentbutik! Min förra verkstad låg granne med en sådan och ägarinnan var bara glad om jag tog hand om en del av allt emballage som hon fick över när hon packade upp varor. Det skulle hon annars demolera och frakta till återvinningsstationen.

Det blir ju inte så "snyggt" packmaterial, så det duger kanske inte ut till butikskunderna, men bra när man själv ska skicka iväg keramik eller ta med till någon marknad.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

pyromanen
0

#12, vad finurligt med ett skyddsrör,finns det hos typ Cebex eller var får man tag i ett sånt?

#13  Vilken skräckhistoria!  Det finns bara två trådar i kabeln så det är bara två möjliga sätt att koppla, rätt eller fel och stämmer man av mot en vanlig termometer och har käglar också så är det inte så avancerad att få det rätt.  Men tack för varningen!

lotta2
0

Pyromanen, ja det finns på Cebex ex. Det sitter ju och skyddar avkännaren / pyrometern i vanliga elugnar , som en porslinshylsa ungefär. Vad det heter men korrekt term vet jag faktiskt inte, men dom vet nog vilken grunka det är. :D

abbis
0

#15Jovisst är det två trådar men problemet är att den kopplas olika beroende vilket land den är tillverkad i…så det går inte att köra på gammla kunskaper…kopplar man fel så stänger aldrig ugnen av…

pyromanen
0

#16 tror du det här skyddsrörsmöjsen tål salt?

pyromanen
0

#17, Ok, jag kanske inte heller skulle ge mig på att koppla saker i en elugn med automatik medmindre jag var helt säker på vad jag gjorde, mitt snåljåptips gällde snarare mer "primitiva" bränningar typ vedeldning, Raku mm, där man använder sig av käglar eller kollar på sakerna när de ska ut, men ändå också vill kunna följa med i temperaturutveckligen på en mätare.

lotta2
0

#18, det står i en av mina böcker att den slits givetvis hårdare med salt än utan, men att nyttan med att ha en temperaturgivare överväger kostnaden. Dessutom är det  ju en skitkostnad i sammanhanget. En 50-100  lapp mot den info den ger.., misstänker att den håller iaf lika länge som sättplattorna.

Godsagare
0

Jag står just inför problemet med att fästa dessa tunna trådar på pyrometern i "porslinssockerbiten" på baksidan av ugnen.

Dessa trådar är dock "lika" och jag vet då inte vilken som ska in var?

Hur vet jag då att jag kopplat rätt?

Bregotta
2

Jag har köpt en ostbricka i trä på IKEA, den har rulllager under och jag använder den som kavalett. Kostade 79 kr!

bosse-cebex-gbg
0

Först av allt:  Godsagare, om trådarna till givaren har samma färg, är detta ingen givarkabel, och den kan inte användas. (!!!)   Har någon satt dit en "lampsladd"..?

Det finns några olika mätsystem: Typ S (PtRh 10%)    Typ R (PtRh 13%) och typ K (NiCr)       Typ S är vanligast nu för tiden, och varje system skall ha sin särskilda kabeltyp, om man vill undvika felläsning. Det här kan man inte kompromissa med, eller gissa…  Automatik, kabel och givare måste vara av samma typ, och kabeln skall vändas rätt. Alla sorters givarkablar är tvåfärgade, för att man inte skall kunna förväxla polariteten.

Hälsningar  Bosse

bosse-cebex-gbg
0

Utvecklar förra meddelandet litet:

Typ K (NiCr)  = mäter max 1200°C…i praktiken mindre, pga att givaren snabbt förbrukas vid upprepade 11-1200-gradersbränningar.  K var vanligt förr, till s.k. "lergodsugnar".

Typ S (PtRh 10 %)  = Mäter upp till 1400°C, och är det vanligaste systemet idag.

Typ R (PtRh 13 %) = Som S, fast något annan legering.  R är förrädisk, eftersom den kan vara svår att med ögat skilja från S.  R förekommer ibland hos automatiker med engelskt/australiskt/amerikanskt ursprung…men inte alltid…..det här har vi fått "för våra synder"….  :)

Och, som sagt, hela "linan", automatik, kompensationskabel och givare måste vara av samma typ, och rättvänd.  Kabeln får gärna kortas av, men får INTE skarvas, eftersom man då har skapat en "extra" mätpunkt, som kan ställa till stor förvirring….kabeln skall vara obruten.

Hälsningar   Bosse

troll
2

Bra tråd!!!

Jag använder mig av en "avtorkningsmaskin" bestående av diskunderlägg (tunna, tunna skummgummi trasor) som jag fuktar och lägger på ett bord. När jag glaserat sätter jag sakerna på dem och virder lite på dem när de går att ta i. Saken blir då avtorkad under. Diskunderläggen köps på Rusta, ÖB eller matvarubutiken för några kronor.

Marie

Godsagare
0

De jag menar är de tunna tunna trådarna som sitter skilda åt i två kanaler i ett porslinsrör, som i sin tur ligger i ytterligare ett porslinsrör. (Hoplödda i änden som ska vara i ugnen)

Det är möjligt att den ena tråden är något mörkare än den andra men inte tydlig skillnad.

Finns det något säkert sätt att ta reda på vilken som ska sitta var?

Det är en svensktillverkad ugn och jag tvivlar på att det är nåt skumt med den.

Godsagare
0

Jag kanske kan ta en bild på trådarna och lägga in här? Får bli när jag kommer hem…

bosse-cebex-gbg
0

Svar till Godsagare:

Aha….du menar själva givarens trådar…ja, det enda sättet är att prova. Om automatiken är någorlunda modern, kommer den att "tala om" att givaren är felvänd. Ingen fara m.a.o.  Det bör stå i bruksanvisningen hur det meddelandet ser ut på displayen. 

På gamla automatiker, kan man värma givarens spets med en tändare, och se vilket håll visaren strävar åt.

Hälsningar   Bosse

bosse-cebex-gbg
4

Ett snåljåpstips är att kalibrera sitt brännprogram till exakt rätt värmearbete.  Om du t.ex. jobbar med "kägla 8-glasyrer", sätt en 8-kägla innanför lämpligt kikhål, var med och se precis när käglan står "rätt", och titta i samma ögonblick vilket gradtal displayen visar. I fler fall än man anar, visar då displayen ett lägre gradtal än man förväntar sig. (beror på temp/tidsfaktorn, som varierar mellan alla ugnar). Det är inte ovanligt att 1235°C eller så, lägger kägla 8 precis lagom…i vissa fall är skillnaden ännu större.   Ändra i programmet till den avlästa temperaturen, då 8:an stod rätt, eller anteckna, om du kör manuellt. 

På så sätt erhålls mer konstanta bränningar, i vissa fall tätare skärv, bättre färger, inga "lerkokningstendenser", lägre elförbrukning, samt inte minst längre livslängd på element och ugnstegel.

I t.ex. amerikanska glasyrböcker anges ofta bara lämplig kägla för olika glasyrer, och inga gradtal ("cone 8 glazes" osv) och det är egentligen ett tydligare/ärligare sätt att beskriva hur en glasyr skall brännas, eftersom man här även får med tidsfaktorn.  Eftersom vi inte kan påverka tidsfaktorn (ugnen kan ju bara ge sin maxeffekt…), är gradtalet det som vi kan laborera med, för att få ett optimalt resultat.

Den här kalibreringen får man upprepa ibland vartefter elementen slits i ugnen, och uppdatera sitt program.

Hälsningar   Bosse

Godsagare
0

Så här ser pyrometern ut som ska påtas ihop…

Trådarna var omärkta när jag tog bort dem. Jag tog isär allt för att byta porslinsrör då detta hade gått sönder.

Vet inte hur det funkar med den röda och vita plasten på stiften? Ska de smältas fast? Stiften är olika tjocka… Ska de kanske klämmas fast i "porslinssockerbiten"?

Hoppas få igång den här ugnen snart så att jag hinner testa den innan Hjo.

carriz
0

Kolla in i barnens leksaks lådor där finns mycket man kan ta vara på  tex playdoopressar att göra fina handtag med och gamla spruckna plasthinkar kan klippas till drejsken…mm

CarrizGlad

pyromanen
0

kul tips, det ska jag göra!

bosse-cebex-gbg
0

Hej Godsagare !

Stiften med plasthylsorna verkar vara till för att trä på givarens tåtar, strax före sockerbiten, för att förhindra att trådarna kommer åt varandra. Röd skall indikera + (men vi vet ju inte vilken det är än…)   Om givaren är momterad bakom en plåt, eller är skyddad mot beröring på annat sätt, behöver du inte de här hylsorna. De är faktiskt ganska onödiga.

Kompensationskabeln från automatiken har troligen en röd och en vit ledare. Skruva den röda ledaren vid sockerbitens röda märkning, och den vita på andra sidan, så blir den delen rätt.  Prova sedan att montera givarens tåtar, och testa om den är rättvänd. (se tidigare inlägg)

Sedan kommar allt att fungera (förutsatt att automatik, kabel och givare är av samma system)

Hälsningar   Bosse

Godsagare
0

Tusen tack Bosse!

Jag ska testa att skruva i de små tunna trådarna i sockerbiten.

Dock har jag ingen nyare variant på automatik… Vete tusan hur jag ska veta om det blir fel/rätt? Du skriver att man ska kolla om visaren strävar åt rätt håll?

Jag har ingen visare…

Nåja, kanontråd är detta. Tack alla för era tips och jag ska försöka komma på fler tips jag också.

Har jag skrivit om att man kan fråga "sopkillen" på våren om man kan få såna där metalborst? Jag fick flera knippen men jag har däremot inte gjort så många verktyg av dem.

Spaghetti kan man använda att trycka in i lera om man vill ha små hål, torkas långsamt då spaghettin sväller och leran krymper… Men man behöver inte ta bort nåt eftersom allt bränns bort. 

Tack igen och jag får väl återkomma om det krånglar med min lilla ugn.

pyromanen
0

Här är rakutången (och annat trevligt)

[rolnor]
1

Byggde den här ugnen, teglet är köpt men hela vagnen är ett ihopsvetsat hopkok av gamla jordbruksmaskiner. Brännaren är en villaoljebrännare som jag modifierat, oljan finfördelas med hjälp av tryckluft som jag får från en gammal vakuumpump som min arbetsgivare skrotat, använder då "utblåset" på pumpen. Vidare så har jag kopplat utblåset från en gammal dammsugare till oljebrännaren för att kunna pressa temperaturen ytterligare, speciellt vid reduktion så krävs bra tryck i brännaren. Blev spännande resultat i Reduktionsbränning, det kom alltid in lite luft så t.ex. oxblod blev lite "flammig" på en fint sätt. Gamla bönder fick sej ett gott skratt när dom såg mackapären, dom kände igen delarna från maskinerna.

rakuLotta
0

Gud så bra tråd. Ska jag genast bokmärka!

lerfan
0

Vilken härlig samling på enkla billiga tips. Måste bara lämna ett eget tips. Gamla vistitkort blir utmärkta drejsken. Använd som de är eller klippt till en egen form.                                                        Har ett gäng liggandes i min verkstad.                                          Ät pinnar från kina resturangen är toppen att röra upp engob mm med. Har även en drös sådan i en mugg.                                  Man hittar användbara grejer över allt! Passar mig som smålänning!

abbis
0

#38 Menar du kreditkort i plast?

Rozzy
1

Vilka bra tipps

Ja Raku handskar är så dyra Första paret jag köpte kostade 450:- hos en etablerad keramikleverantör. Svetsarhandskar för 45:- mörkgröna i läder som räcker till ambågarna på verktygsboden, skyddar bättre de har även en lyxigare variant för 80 spänn.

Jag hittade rejäla skinnförkläden för 100:- på rusta, det kan finnas fler kvar…

Får gratis hinkar från ett storkök till glasyrer och blå stapelbara korgar Champinjon typ helt oumbärliga när man glaserar inne och ska bränna utomhus. Småprylar är snyggt förvarade i godislådor, gratis såklart!

Fixa egna skärtrådar, rota efter verktyg på loppis, snickra i hop skär verktyg med enepinnar, ståltråd och järn. Eller bara tälja till lite goa modellerings pinnar (går ju önska sig en favorit modell av någon händig om man inte hinner framför brasan)

Eva-Karin
0

Vilken toppen tråd!

Jag gör knivar av gamla bågfilsblad. Suveräna. Bara att slipa till en egg och form på kniven som man önskar.

Att göra egna verktyg är verkligen både roligt och lönande.

Ett tips vi fick när jag gick keramikutbildningen var att ta reda på stålbanden runt stora försändelser, typ pallar. Inte lika vanligt nu, plast är vanligare, men förekommer fortfarande. Dessa kan man göra bra beskickningsjärn av. Böj till en slinga och montera på en pinne, likt en mirett. För att få profil kan man klippa upp med plåtsax.Funkar jättebra.

pluppan
4

när jag glaserar lite större saker som behöver två hållpunkter (jag doppar) då använder jag klammerborttagare (kostar ca 10kr) att hålla godset med .de har fina små piggar som inte lämnar mycke märke bara att borsta över

lerfan
0

Ja, plastkreditkort blir utmärkta drejsken. Tipset med klammerborttagare var bra. Ska genast testa det när jag ska doppa glöggmuggar till julen.

Vanja-K
0

#41 Jag har också knivar av gamla snedsågade sågfilbld. Mina bästa knivar.

Troll Jag har också fått lära mig med skumgummiunderlägg när man skrpar glasyr. Då flyger inte pulvret omkrin. Superbra1

Kreditkort som ni skriver är super.

Jag har två knyppelpinnar i min verstad. Den kan man göra mycket snyggt med!

Vilka smrta tips nihar!

abbis
0

Tryck ner en anpassad tjock bit av en madrass i vatten hoa (diskbänken).Sen är det bara att spola av med vattenkranen när ni har torkat av botten på krukkorna.Stadigt och bra att dra av på*L*

Vavrakeramik
0

#45 bäst om man har en plan botten i diskhon… ;-)

lotus
0

fiffiga tips är det bästa som finns!själv har jag anv.gamla visitkort till degskrapor.Sparar alltid gamla kläder som inte går att använda och använder i verkstan till att torka av med och sen kan man ju slänga dem.Kollar alltid runt på loppis om det finns några ev.verkstadsfynd.

abbis
0

Jag botaniserar på bygghandeln*L*

Månvind
0

Jag köpte tidigare på Bauhaus skyddsplast på rulle att täcka torkande alster med. En rulle kostade ca 50 kr och räckte hur länge som helst. Plasten var av en förträfflig tunn, mjuk sort och hade även "rätt" bredd. Så smidigt att klippa av en längd och slänga över en bräda med gods. Nu har de slutat med denna och jag har inte hittat någon riktigt bra ersättningsplast för samma braiga pris. Någon som har tips?

abbis
0

Grossistföretag till bagerier har den breda "gladpacken"..

Ulle
0

Har du kolla måleriaffär? Min man är målare och jag fick en rulle av honom men jag har ingen aning om vad den kostar. Skulle tro att han har köpt den på Flügger i alla fall…

Men det är ju också ett bra snåljåpstips - att få saker av sin man!! Guld i mun

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Månvind
0

Tack för tips!  Ska kika på båda. Ja det är ett synnerligen bra tips att få saker av sin man… men jag får nog pallra mig iväg till affären trots allt. Redig kvinna reder sig själv! Glad

LeWE
1

49# Köpte rulle med avfallspåsar, lite större än vanliga och i väldigt tunn plast på företagsvaruhuset, bra att täcka nydrejat medGlad På rusta köpte jag även plast att täcka möbler med när man målar  om, har inte testat än men verkar också vara tunn plast.

Grodan77
0

Man tager vad man haver…o bor man nära Ullared som jag så fungerar det ypperligt med GeKås påsar!

Månvind
0

Skrattande tack alla! kollar rustas plast också - ligger nära - väldigt mycket närmre än ullared…

Doriz
1

Köp klädförvaringspåsar - de är mjuka, stora och suveräna. Dock finns det olika sorter. De bästa som vi har hittat, är de som har ett kvinnonamn, Maria, tror jag att det är, eller Pia. Jag kommer i alla fall ihåg att ljusen som är lika smala som julgransljus men längre heter Birgittaljus så Birgitta är det inte. Det är nog Maria …

LenaStina
0

Jag var precis på Claes Olsson och köpte 4x5 meter tunn fin målarplast för 19 kr. Perfekt! Tack för tipset!

Godsagare
0

Tyg funkar också bra, då slipper man kondensen som ibland bildas under plasten.

lotus
1

håll utkik efter engångsregnkappor,brukar ibland finnas i sådana där fyndlådor.suveräna till täckning

Månvind
0

SkrattandeSkrattande Det verkar som om alla har sitt eget lilla snåljåpknep när det gäller att täcka gods! Uppfinningsrikedomen frodas. Härliga tips!

[Solbacken1]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

putt

Ulla
0

Kul när gamla trådar dyker upp igen. Tipsen blir ju inte sämre för att de skrevs för några år sedan. Nu har jag bokmärkt den här så att jag lätt hittar tillbaka. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ramjambam
1

Man kan gör egna avskärningstrådar av grov fiskelina. Handtagen gör man av rundstav, som man sågar i lämpliga bitar och borrar ett hål i. Fiskelinan träs igenom hålet och knyts av - det krävs lite speciella knutar, fråga en fiskeentusiast och dem säkert visar.

Det går också att köpa ståltråd som man kan trä igenom hålet - peta ändan tillbaka i hålet så att en öglaformas, och lägga en droppe lödtenn på/i öglan. Tråden som funkar bäst kommer från KeilKraft, och är avsedd som styrvajer till modellflygplan.

Någon visade mig en gång hur man gör tvinnade metalltråd, men jag har glömt hur det gick till. Någon tips?

[perlennart]1
2

Tvinna tråd kan man på drejskivan, ta bara en lagom lång tråg och sätt fast den på mitten av tråden med en klump lera, hål i ändarna och låt drejskivan köra runt så kan man ändra avståndet mellan händerna beroende på hur tätt snoningen skall vara.

[leijna]
1

Vilka supertips!:) kanske inge nytt men för mej kom jag på det själv;).. Köpte billiga badsvampar på rusta klippte dom i småbitar o tar en ny för varje drejad.. Så slipper man blöta leriga under drejningens gång:)

ramjambam
0

vilken sorts ståltråd ska man använder, perlennart?

pyromanen
1

Den bästa ståltråd jag testat är sånt man sätter på ramar i bikupor.  Har kvar sådan sen vi hade bin för många år sedan. Kan köpas hos såna som säljer tillbehör till biodlare. Den är tunnare och smidigare än sånt man kan köpa i järnaffären och ändå stark.

ramjambam
0

vad bra! Jag känner två biodlare som är hobbykeramiker. Tack för tipset!

Jordemor
2

som fuktskåp använder jag ett gammalt uttjänt kylskåp. sätter inte i nån ström förstås utan har det bara för att det behåller fukten fint. Ofta kan man få dom gratis på tex. sopstationer. Funkar bra för mig!

[perlennart]1
0

#66 jag tycker inte det spelar så stor roll, har provat olika och om den är böjlig och inte styv i det så fungerar det fint.

LenaR
0

#69 Supersmart!!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sisela
0

Blir inte kylskåpet mögligt och läbbigt av att vara stängt utan att vara igång?

abbis
0

#69 Måste ju bli lika tätt som en plasthink..Då blir det väl aldrig läderhårt?

[perlennart]1
1

Kylskåpen blir inte mögliga av det det fungerar perfekt och tar betydligt mindre plats än det traditionella fuktkammare som man annars också lätt kan bygga av plastfilm och lekablock i botten som man vattnar.

lotus
0

jag brukar få min mans avlagda gitarrsträngar,som jag använder som skärtråd

Verkstan i Trosa
0

#0: hEJ JAG HAR KURS I SNÅLJOPS LÖSNINGAR T KERAMIK KOLLA KOMMANDE DATUM PÅ kAPRIFOLINREDNING. SE PÅ VERKSTAN