Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2696 ggr
sucilia
0

Min ugn :(

Öppnade idag en glasyrugn trevligt till en början.. men så upptäckte jag att längts ned i min toppmatade ugn hade det brännts av en tråd, rätt stor mörk fläck och så hade det krupit ned i stenen…

Ser ju ut som om jag fått en bra bit lergods på elementet som smält eller nåt? men jag har inte haft något som gått sönder i ugnen som skulle hamnat där.

Jag köpte ugnen begagnad och på samma element så fanns det lite mörka fläckar men jag damsög och togbort alla glasyr rester jag kunde hitta. Kan en liten skada på elementet bränna/skada stenen så det blir en stor mörk fläck/hål? :/…

Måste i alla fall fixas och vill gärna göra det själv, för att få ned priset. I alla fall montera slinga och ta bort de mörka. Men så blir det ett rejält hål under elementet…?

Tar gärna emot tips :)

[perlennart]1
0

Du måste ta bort allt mörkt och i hålet kan du se om du får fatt i en bit ugns sten som du kan ta en bit av och fylla i hålet.

sisela
0

I vår verkstad gjorde vi ett slags ugnskitt av kvarts, kaolin och vattenglas (Verkar det rätt, perlennart?) och lagade en massa stenar som gått sönder. Det sitter bra fortfarande. Om det godkänns här på sidan, kan du ju använda det för att sätta fast den extra bit du behöver i hålet.

sucilia
0

Tack!=) ugnsten, kan jag ta en bit från en söndrig ugnsplatta kanske?  och de där ungskittet har du nåt recept på de? vet du varför man tar i vattenglas?

[perlennart]1
0

Jo det fungerar med sådant kitt. Personligen vill jag undgå det där det är stora ytor som ligger öppna, men till att sätta ihop sten med är det ju fint. Så om du kan få stenen att passa in i hålet så kan du ju sätta fast den med kittet.

sisela
0

Jag tror faktiskt bara att det var en del av varje. Volymmått tror jag. Typ en sked kaolin, en sked kvarts och en sked vattenglas.

Vattenglaset är bindemedel. Det gör det vått först, sen hårt när det torkar.

Ugnssten- det ska nog vara sådana där lite porösa stenar som är på insidan av ugnen.

[perlennart]1
0

Jo klart att det skall vara den porösa stenen så att dom passar samman.

sucilia
0

Tack så mycket! nu har jag beställt element och en sten! =)

[Ante333]
0

Lite klur och fixa en topmatad ugn speciellt om de e in dom nedre regionerna.. undrar vad dom tog betalt för en sten? Man kan ju såga ut själv om man e keramiker för då e man juh händig väl..Glad

sucilia
0

Hej ja det kan nog va lite klurigt, men det skall nog gå,!..Hade inte någon extra sten så köpte en, 40 kr ca tror jag de var…. blir bra