Järnoxid
Vad är skillnaden mellan de olika järnoxiderna: röd syntetisk, svart syntetisk och spansk?
Hur påverkas glasyrerna?
/Sofia
Bra fråga, men väldigt omfattande att svara på. Den svarta kan man använda till svarta glasyrer vid LÅG temperatur, och den är också bra till reducerbara glasyrer med ett lågt innehåll av järn. Man kan ju få svart med röd järnoxid också men då skall glasyren vara gjord till just det ändamålet. Vad skall järnet användas till frågar man sig och så får man helt enkelt se på hur finkornig den är och så vidare. Oftast så kan alla användas till normala glasyrer.
Du skriver svart järnoxid till svarta glasyrer vid LÅG temperatur - vad händer vid HÖG temperatur?
Jag har nämligen problem med en glasyr som förut var så jättefin och skön, men nu får jag inte till den när jag blandar ny. Och jag har aldrig funderat över järnoxiden förut, men upptäckte att den järnoxiden jag har nu är svart (och tror att den jag hade förut var röd).
Vid högre temp så upplöses den i glasyren och blir som den röda oxiden. Kanske du har bytt runt på röd och svart oxid men det kanske också kan vara andra saker som ändrat sig? sänd ett medelande om du vill ha hjälp med denna glasyr.
Svart järnoxid har den kemiska formeln FeO och Röd järnoxid har formeln Fe2O3. Det betyder att man får mer järn per gram av den svarta än den röda. (För den röda innehåller en större del syre). Inte för att jag vet vad det har för praktisk betydelse i glasyrerna, men ändå. Kanske man behöver räkna om mängden om man byter till svart?
Jag har förstått det som att spansk järnoxid är röd järnoxid med lite mer föroreningar än den syntetiska, och att det gör den kanske något svagare i färgen, något mindre förutsägbar och något mer spännande. Men andra, som kan det här på riktigt får korrigera!
Och gul järnoxid är kanske en blandning av de två, med en del föroreningar i?
#1: så om man har lust att göra en "fuskceladon" med kiselkarbid och tenn, så kan det vara en fördel att ta svart järnoxid? (Jaja, jag vet att det inte blir samma sak som de riktiga grejorna och att det är mer "äkta" att koncentrera sig om såna glasyrer som elugnar är ägnade för, men det hade vart så kul att prova ändå, bara för att!)
Fusk celadon med kiselkarbid blir nog svår att få fram!
Varfördå? Flera ställen står det att kiselkarbid och tenn kan ge självreducerande effekt på järn och koppar?
Jo det är ju möjligt men en jämn och fin reduktion av järn som blir till en celadon tror jag inte på men jag väntar med spänning på att se ett resultat som visar att jag trodde fel.
Ja, jag förväntar mig inte att det ska bli i klass dom fina celadonerna som proffsen gör i sina reduktionsugnar, men det hade vart kul att testa om det går att få järnet att bli grönt!
Fast jag hade 2% järn i en vanlig, blank glasyr som jag la på en vit chamott-lera, och den blev nästan lite grönaktig trots att jag inte ens försökte. Inte sån grön som jag förknippar med celadon, utan lite dovt, jordigt gulgrönaktig.
Ang. röd och svart järnoxid så testade jag att färja vit engobe med dem. Den röda blev vackert djupt rostbrun, den svarta blev absurdt tråkgt, mesigt "datagrå". Ni vet, den där grå färgen som alla datorer hade på 90-talet. Riktigt, riktigt tråkig.
Det som orsakar den gröna färgen i din glasyr är när järnet är upplöst i en glasyr med mycket kalcium och bor och lite magnesium så blir det olivgrönt så länge det inte finns mer än ett par max 3 % järn i glasyren.
Aha!
Den innehåller 5% colemanit och 29% wollastonit. Inget magnesium. Så spännande hur mycket olika färger det går att få fram från järn!
Har man en extremt fin mald kiselkarbid,, 1000 mesh under…så går det lättare att reducera järnglasyrer…
Ja gult, grönt, blått, roströd, orange, brun, svart och så
#8 jag har nyss testat en mycket enkel enbobe gjord av min vanliga lera och järnoxid - och den blev som du säger skittråkig! Måste nog ta och skaffa hem röd järnoxid så det blir ordning i verkstan igen …