Thekannor
Jag har för mig att jag läst en lång tråd om vad ni brukar tänka på när ni drejar thekannor, men jag kan inte hitta den! Är det någon som vet var den ligger?
Den tråden skulle jag också vilja hitta. Älskar att göra tekannor. :)
Jag tror, som med alla saker man skall lyfta upp, att det är viktigt att tekannan är jämt drejad/byggd så att den inte blir bottentung eller liknande.
Pipen skall ha en vass kant som skär av strålen bra.
När man gör locket är det viktigt att det torkar i samma takt som kroppen/falsen så att det inte uppstår några obehagliga överraskningar som att locket blir för litet eller för stort i förhållande till hålet. Mät ordentligt vid tillverkningen!
Det är bra att under hela torkprocessen se övr hur locket ser ut, om man behöver fila lite på falsen för att få det att passa bättre.
Gällande hänkel handlar det ju dels om att göra en som ser bra ut i förhållande till pipen och kroppsformen men som också ligger bra i handen och ger en kraft när man lyfter kannan. Det värsta som finns är hänklar som är för smala - då känns det som att man skall tappa kannan.
Som sista touch gillar jag att göra kannorna riktigt personliga med skojiga knoppar på locken, enogber och inristningar mm.
Kannan på bilden gjorde jag klart inför skröj idag. Den är drejad i mörk fylelera och på den har jag ringlat dekorationer i lera som jag sedan har penslat koppargrön engob på. Kannan skall glaseras i vitt och den gröna engoben kommer lysa igenom och bli ljus havsgrön med skiftningar eftersom jag lagt på den olika tjockt.
Lycka till med dina tekanneprojekt! :)