Keramik iFokus

Keramik

Etikettvideo
Läst 5014 ggr
stefanandersson
3

Dreja 2012

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gott nytt till alla! Vill dela med mig av en liten film om att "dreja" vattenlöst.

Denna kommentar har tagits bort.
[perlennart]1
1

vad är meningen med denna teknik? det blir ju inte ens bra.

LenaR
7

Om det blir bra eller inte, det är ju en smaksak. Jag tycker hon gör en del roliga saker.

Vad är meningen med olika tekniker? Tja, det finns väl många anledningar till att prova något nytt. Att man söker utmaningar, att man testar knasiga idéer för att se om de fungerar, att man är ute efter ett särskilt resultat som man inte får på annat sätt, att man leker lite…

Jag tycker det är riktigt roligt att hon tar en så udda teknik och driver den så långt. Vem vet vad hon kommer att hitta på med den?

Och jag älskar hur snyggt de klippt ihop drejningen till musiken!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
1

Jag är helt enig med dig att man skall vara öppen för nya saker och nya tekniker, men om det inte finns något filter som sorterar skit från något som är värt att ta till vara på så blir det meningslöst. Och just denna lilla film är ett exempel på någon som mycket gärna vill visa sig utan att det finns något att visa.

LenaR
8

Man kan inte tycka om allt, och man kan inte förstå allt. Jag tror inte på någon universell "god smak".

Det där med filtret är ändå intressant. För alla vet vi ju att om man börjar kritisera eller ifrågasätta sina idéer för tidigt (eller får för tidig kritik av andra) missar man utvecklingen av dem.

Det som börjar som klafs och kladd och inte liknar nå't kan utvecklas till något enastående. Och det som ser rätt hyfsat ut på första försöket kan vara en återvändsgränd, som bara ger banala och reaktionära saker. Det tror jag alla har upplevt?

Jag vet inte hur man förutsäger vad som blir bra eller dåligt i slutändan. Så det där smakfiltret tror jag på att sätta in så sent som möjligt. Hur ska man annars kunna hitta på något nytt?

[perlennart]1
1

Jag pratar inte om smak utan om det rent tekniska, och i detta tillfälle är det inte svårt för mig att säkert kunna uttala mig om att det ser meningslöst ut, ingen fördel jämfört med andra tekniker. Det ser mer ut som någon som inte kan dreja och har kommit på en teknik att urholka en lerklump så det nästan ser drejat ut, men tråkigt nog fortvarande ganska klantigt resultat.

Kissinger
0

Kan bara inte låta bli att älska ditt helt underbara tålamod Lena. Önskar att jag var mer som du.

pyromanen
0

Jag tycker filmen är inspirerande!  Ser inte tekniken som en ersättning för våt drejning (vem vill vara utan härligt klet i händerna Skrattande ) utan som en (en till!) möjlig teknik att forma föremål med lite anorlunda uttryck.  Blev sugen på att testa med porslin!

LenaR
0

Det är ett provocerande klipp, helt klart. Och därför extra intressant… Oskyldig

#6 Jag förstår inte hur du menar. För mig låter det som om du pratar om smak. Det är ju slutresultatet du inte tycker håller måttet? Kan man alls ha synpunkter på en teknik utan att ha åsikter om huruvida slutprodukten är bra eller dålig? Och i en bedömning av hur bra något är kan man inte bortse från personligt tycke och smak.

Agree to disagree? Flört

#7 Jag har svårt att ta åt mig, för jag vet att jag har snabbt humör och kan vara väldigt hetsig. Dessutom tycker jag inte den här tråden har prövat mitt tålamod. Men det var snällt sagt ändå!

#8 Du måste fota om du testar!

[perlennart]1
1

Det ser helt enkelt amatöraktigt ut, slutresultatet altså. Och jag förstår att det naturligtvis provocerar  att jag tycker så men det ändrar inte min inställning till det. Och klart att en amatör kanske kan vara tillfreds med ett sådant resultat men jag skulle gå gråtande i säng om det var jag som åstadkommit det och samtidigt skulle visa hela världen resultatet. Klart att det är resultatet jag beskådar och på så vis kan man ju säga att det handlar om smak. Jag har också svårt att se varför alla känner sig stötta av att det finns någon som har en mening om keramik på ett kritiskt sätt, kan det verkligen vara så farligt? #9 du skriver att man inte kan förstå allt och det är ju riktigt, det hänger väl ihop med vilken utbildning man har på området och vilken erfarenhet man har!!!

Ulle
3

Jag kan hålla med om att slutresultatet ser amatörmässigt ut. Och jag tror inte att det skulle vara ett alternativ att jobba på det sättet.
Men jag tycker, precis som några föregående, att det är kul när folk testar olika tekniker och visar upp det. Jag såg en film där någon drejade med fötterna. Resultatet var, även där, amatörmässigt men det var kul att se…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

LenaR
1

#10 "#9 du skriver att man inte kan förstå allt och det är ju riktigt, det hänger väl ihop med vilken utbildning man har på området och vilken erfarenhet man har!!!"

Naturligtvis hör det ihop med både utbildning och erfarenhet och begåvning och inställning till konsthantverk som konst och som hantverk, förutom personlighet, intelligens, klasstillhörighet, kulturellt ursprung, uppfostran… Det är väl därför det är så bra med diskussioner - man har en chans att få inblick i en annan människas värld. Glad

Är det farligt att ha olika åsikter om något? Jag tycker inte det, och jag diskuterar gärna vidare. Alltid lär man sig något!

För den som vill bilda sig en egen uppfattning om Hories keramik finns hennes hemsida här. Hennes muggar och tekannor och tallrikar är uppkäftiga, roliga och väldigt svåra att nonchalera. Mina mungipor åker upp!

Jag ser inget amatörmässigt i uttrycket. Tvärtom ser jag en mycket medveten lek med både amerikansk popkultur och ruffig japansk keramik med spår av hantverket kvar i det färdiga godset. Men det är bara min åsikt.

Mycket hallå kring ett litet klipp med ett udda sätt att använda drejskivan. _Flört
_

solei
3

hej! Hon drejar inte utan vatten… hon svarvar ju! det blir ju inte alls samma resultat…svarvade skälar!!Flört

[perlennart]1
1

#13 Du har rätt där, man måste hålla begreppen åtskilda, det är svarvning och inte drejning. Kanske hon skulle få en svarv i julklapp så hon kan börja med trä i stället.

j-aan
4

Det är bara att välkommna ännu en teknik att uttrycka sig i lera. Tror man att det kan leda till något spännande så är det bara att prova. Annars kan man ju alltid låta bli.

[perlennart]1
0

Nu är ju inte torrdrejning något nytt, frågan är bara hur det blir utfört.

[rolnor]
0

Tror att den här filmen varit med tidigare här på sajten Det blir inte snyggt och sen blir det en massa spill, inget som inspirerar mej, men visst som kortfilm är det underhållande, hunden med lera på nosen är bäst!

Jag tycker att det är farligt om man inte får vara negativ mot något här på sajten och får höra "ja, men det är väl en smaksak" Självklart är det en smaksak, men det är ju också ett viktigt inslag i debatten, usch och fy om vi alla ska bli "ja-sägare"!

Skrikandes

LenaR
1

Ja-sägare, är inte det när man håller med om allt vad andra säger? Oskyldig

[perlennart]1
1

Ja Rolf JAG kan ju inte vara mera enig i det
du skriver. Jag tror Lena att Rolf menar kritik av keramik och det är inte
myntat på att kunna säga emot vad andra menar. Det verkar ju ibland som om att
varje form för kritisk hållning till just keramiken är förbjudet, och det är
synd. Jag vet att det kan vara svårt att ha en dialog när man står på väldigt
olika ställen i karriären, men som utgångspunkt borde man vara öppen för att ta
emot kritik, det är vägen fram till utveckling och lärdom. Konst och konsthantverk
är inte bara någon form för flummig hippie verksamhet där allt är så vackert
och bra och kul. Nej det finns ganska många regler även här liksom det finns
det i alla andra former för verksamhet. Det finns estetiska sanningar och rent
tekniska sanningar, tänk om en läkare konstaterade att någon var sjuk och så
började han eller hon att helt sporadiskt att skära upp patienten för att leta
efter något fel, eller om byggaren som skall bygga ett höghus på 300 meter inte
har lust att följa ritningarna utan bara vill bygga på efter känslan, risken
för att det går galet är stor. Och det blir meningslöst. En läkare och en
bagare och alla andra som har ett ide till något som skall utföras har väl en
ide eller utvecklar väl en ide till det som skall göras och så måste man ju
välja en lämplig teknik till just det specifika ändamålet. Och i den lilla
filmen som visas så kan jag inte komma på något som helst tillfälle där denna
metod var att föredra. Nu skall jag också erkänna att det i någon form för
terapi eller liknande kanske kunde vara en förträfflig metod att åstadkomma
något på. Men då pratar vi ju inte längre om keramiken som keramik betraktat.

pyromanen
7

Kritik är mycket värdefullt. Framförallt konstruktiv kritik.  Att helt såga en teknik utifrån ett enda exempel på vad man kan åstadkomma med tekniken tycker jag inte är speciellt konstruktivt. Om det handlar om att hitta egna uttryck och utvecklas så måste man testa saker, leka med metoder, slå på grejerna, vända dom upponer, tappa dom på golvet med flit, gunga dom i en hängmatta, stoppa dom i frysen, sätta sig på dom, svarva dom med en eltandborste…  Finns inga dåliga tekniker, det beror på vad var o en kan göra med en teknik.

[rolnor]
0

Då ska jag vara konstruktiv;

SLUTA SVARVA, BÖRJA DREJA!

[perlennart]1
0

Det är just det jag menar, kan fortvarande inte se vad den där tekniken skulle kunna bidraga med, men det är kanske jag som är dum, men vill gärna bli klokare så om någon som gillar denna teknik kan visa mig ett resultat som inte kan göras med andra tekniker så är jag väldigt intresserad i att se detta.

jenast
0

Åsikter har vi alla om allting och att åsikter går isär är bara positivt då kreativiteten ej skulla kunna flöda alls om vi alla gick åt samma håll. För egen del ( men jag är ju bara en obildad nybörjare ) tycker jag att tekniken är intressant och inspirerande. Flört

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

Ulla
0

Det är tydligt att hennes keramik väcker känslor och inte går spårlöst förbi. Inte bara här. På hennes hemsida finns ett flertal länkar till bla Ceramics Monthly där hon fått en hel del utrymme.

Länk till länkar

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Ja, "Ceramic Artist of the Year" är ju en tung titel, men det har väl inte så mycket med den här tekniken att svarva att göra, eller? Det jag beundrar mest hos henne är dekoren, i övrigt tycker jag inte att det är nyskapande (och det är en smaksak, jag vet…).

j-aan
5

#21 Om man vill svarva ska man defenitivt göra det. Om man inte vill kan man  låta bli. Det är min åsikt.

[perlennart]1
0

Verkar som om det är omöjligt att få igenom budskapet, klart att man får svarva eller dreja om man vill vi lever ju i ett liberalt samhälle så man kan ju äta lera och skita ut det och bränna om man vill det.

[rolnor]
0

Och jag får ha min uppfattning, att det är bättre att dreja, jag har också rätt att missionera om detta om jag vill.

j-aan
5

#28 Självklart har du rätt att ha din uppfattning. Men jag tycker att det är upp till var och en att avgöra hur man jobbar. Det tror jag att du tycker också.

[rolnor]
0

Jag hänvisar till #27!

pyromanen
3

Tråden är stängt för kommentarer.

[rolnor]
0

Jag vill bara säga att jag också varit nybörjare och gjort enklare saker och jag förstår att det kan uppfattas negativt av någon som är i början av sin keramiska bana att läsa att t.ex. jag tycker att krukan hon gör med sin nya metod  ser ganska djävlig ut, men som sagt, hon är en erkänd världsberömd keramiker och då tycker jag att det är OK att nagelfara hennes alster.

Glad

stefanandersson
3

Då kan diskussionen ta vid igen. Personligen ser jag kvalite i hennes grejer och det är klart att hon hade kunnat jobba fortare med vanlig drejning. Jag kan tänka mig att hon som Japan har ett ganska tungt arv att brottas med vid drejskivan och att den här metoden var hennes flykt undan det oket.

[perlennart]1
0

Helt suveränt formulerat Stefan! Det har jag väntat
på att få höra att det inte handlar om en relevant keramisk teknik utan om
någon form för terapi. Det skall det ju också finnas plats till. Och jag hoppas
att hon snart slipper för oket.

kinnekulle
5

Nu kan jag inte vara tyst längre, jag är en beundrare av hennes keramik och har varit så i många år, älskar hennes långsamma #torr# drejning vad jag tidigare läst så har hon något, kommer inte riktigt ihåg vad, men något är det med lera och vatten i den kombon som gör att hom inte kan använda vatten vid drejningen utan använder sig av svarvtekninken. Jag antar att hon genom åren fått utstå ganska mycket, både ris och ros, det är många pekpinnar i luften!

jag tycker hon är modig och frimodig och presis som Stefan säger det är ett tungt arv hon har att fightas med, men hon gör verkligen keramiken till sin egen, go Ayumi go!

Ulle
4

Tänkte inte delta i diskussionen mer men nu har jag tittat mer på Ayumi Hories hemsida. Jag tycker också om hennes keramik och då speciellt dekoren.

Det jag inte har förstått tidigare är att hon tydligen använder torrdrejningstekniken (svarvningen) mest hela tiden. Jag trodde att det bara var ett kul experiment på filmen.

Det jag menade när jag höll med om att krukorna på filmen såg amatörmässiga ut var att de såg lite klumpiga och ofärdiga ut men när jag tittar på bilderna på hennes färdiga keramik tycker jag mycket om det jag ser.

Jag tycker fortfarande att metoden ser besvärligare ut än traditionell drejning och det det blir ju onödigt mycket spill som man måste ta vara på.
Däremot välkomnar jag alla som tänker "outside the box" och vågar experimentera. Det är ju grunden för all utveckling.

Kul att tråden öppnades igen, diskussion är bra om man respekterar att alla har rätt till en åsikt även om den inte stämmer med den egna.

Ulla
0

#35 Rolnor

Vad jag har förstått så är det ingen ny teknik som hon testar, utan den som hon alltid använder sig av eftersom hon tycker om det uttryck som metoden ger. Det skulle inte förvåna mig om just den tekniken är en bidragande orsak till att hon skiljer sig från mängden och har blivit världskänd.

Jag skulle gärna vilja se hennes keramik på riktigt (Är det IRL det heter på dataspråk?)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

jenast
0

(IRL= In Real Life) Skrattande

Mycket fina alster på hennes hemsida! Muggarna ser "organiska" ut. Som om de långsamt växt ut som en svamp på en trädstam. Nästan lite "Jugend". Sen gillar jag hennes stilsäkra dekor!

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

[rolnor]
1

Men det var väl skönt att det blev både ris och ros, visar ju helt klart att det var rätt beslut att öppna tråden igen!

Glad

[feddersen]
0

Jag har sett hennes hemsida och tycker att det finns
kvaliteter på linje med allmogekeramiken, bonde keramiken för ett par hundra år
sedan.

O.K. resultat men
det är samtidigt allt annat än spännande, ganska intetsägande, men gulligt

Det är ju inte
sofistikerat och heller ingen punk.

Sen hur det nu
står till med sättet att arbeta kan man ju ha olika meningar om, jag skulle
vilja veta om hon kan dreja och varför hon valt att avdreja i stället för?

[rolnor]
0

Jag fick eksem av att tvätta händerna för ofta under en period, kanskeär det så att hon har känsliga händer?

En fundering är om hon utsetts tiil "Årets Keramiker" p.g.a. sin teknik eller trots den?

[perlennart]1
0

Av vem har hon utsetts till årets keramiker?

Ulle
0

Av Ceramics Monthly och Pottery Making illustrated, 2011.

Här är en länk:

http://ceramicartsdaily.org/ceramicarts2012/#/10/

[rolnor]
1

Jag tycker att sakerna på hennes hemsida har en väldig charm, naivistiskt. Undrar dock hur hon gör tekannor och pipen till dom med sin svarvmetod??

Det föremål som hon svarvar fram i videon är inte alls representativt för det hon gör, överhuvudtaget.

Ulle
0

Ännu en krånglig metod, men såhär kanske hon görSkrattande:

http://ceramicartsdaily.org/daily/features/how-to-make-a-properly-functioning-handbuilt-spout-for-a-teapot/

Hittar ingen länk nu men jag såg en film med en kinesisk liten tant som handbyggde tekannor som blev otroligt fina. Någon som vet vilken film jag menar? Hon gjorde jättefina små pipar för hand, rullade dem på något sätt, vill jag minnas. Ska se om jag kan hitta länken senare.

Ulle
0

Nu hittade jag tanten. Här är ännu ett sätt att tillverka finfina saker:

del 1

http://www.youtube.com/watch?v=dKqwuS-UHkk&feature=related

del 2 (här tillverkas pipen)

http://www.youtube.com/watch?v=jOcrwGAff8s&feature=related

Jag tror att den lilla tanten har tillverkat en och annan tekanna, hon är väldigt skicklig tycker jag.

[perlennart]1
0

Vet inte men det liknar det ionte, jag tror att hon har gjort sina pipar så som jag skrivit om tidigare i ett annat inlägg med en gipsform som man lägger en kavlad lerplatta på och drar den som man drar en hank, så kan man få svulsten med.

Ulle
0

Ja, just det. Där finns det ytterligare ett alternativ.

[perlennart]1
0

Ja och jah måste tillägga att jag också är väldigt impad av tanten, hon har en oklanderlig teknisk kunnande.

[davidskeramik]
0

7: Det där ser bra ut!

Leramani
1

Herregud måste man ta allt så allvarligt, som om Ayumi hotar alla drejares existens. I slutänden är det kunden som avgör vad som blir lönsamt, det måste vara oerhört irriterande för vissa, eftersom att kunden inte har gått högskola i vad man får tycka om.

Ni kan vara helt lugna, drejning kommer inte att förbjudas.

De Lapsus Resurgam