Bästa bindemedlet för oxider?
Vad är det bästa bindemedlet för oxider? För att kunna användas till målning.
Det ska kunna vara täckande.
Har du en kulkvarn?

Lite glycerin kanske?
#1 Nej, jag har ingen kulkvarn. Är det så att ju mindre partiklar av oxiden ju bättre chans för en icke separation av oxid och vatten. Det måste vara så. Ska testa detta.För att se om lösningen med vatten delar sig mindre. Annars får jag ge mig till tåls tills jag får tag i min svarta färg från en växt.D.v.s nästa sommar.:(
#2 Ja, glycerin vet jag går att använda. Men det blir en lite fet blandning. Inte så bra till min yta som jag målar.
Det kanske går att blanda oxid med akrylfärg?? Ska i så fall vara nån färg som brínner upp utan att lämna nån rest såklart…

Man kan ju "riva" oxiderna på en glasskiva. Det borde vara lite samma som en kulkvarn.
#4 Kanske går. Men jag strävar efter att kunna använda oxiden som den är utan tillsatser.
#5 Det kan man också göra. Men jag tror kanske med på ren grinding.

Vad är "ren grinding"?
#7 att riva oxider mellan två stenar. Som ej innehåller järn helst. Såvida det inte är järnoxid.
Enda raka är en kvarn oavsett om det är en kulkvarn, slagkvarn eller stiftkvarn.. Många pigment till keramik är så hårda att det knappast går att riva dom, och man hinner nog bli tokig innan det är klart.

Använd en mortel, det fungerar utmärkt för mig ialla fall.
Hur går det med korund pigment i en mortel?
#9 Ja, tokig är man ju ändå ibland. :)
Testade mortel idag. Sådär. Inte helt tillräckligt.
Egentligen skulle jag nog ha nytta av en kulkvarn. Men finns det små och som inte kostar skortan, förståss?
Jo det finns små maskiner som inte kostar så mycket, det dyraste är nog själva behållaren i hårdporslin. Men har man en sådan så är det ganska lätt ett få fram bra färger till rimliga priser. Pigment, lite lera och något fluss, men det kan vi ju komma tillbaka till senare om det skulle bli aktuellt. Det finns också pigment som är väldigt fina, sådana som man använder till trycktekniker och dom som kallas instant är också OK, problemet är här mera dom andra ingredienserna.
Undrar om det inte går att dreja egna porslins behållare? Det är ju klart attt det inte blir lika bra som dom dyra hårdporslin behållarna men mycket billigare. Jag får nog ta och prova någon gång.
Har man ugnen till det så är det ju möjligt, också att producera hårdporslinet.
Tack för era svar!
Ska kolla lite vad det finns för kulkvarnar.