Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1378 ggr
Leramani
0

Surdegsglaserat

Var på Foteviken i helgen, de hade nåt euprojekt där hantverkare från sverige, polen och litauen presenterade gammalt hantverk, typ medeltid.
Där var en kille från Litauen som drejade i lergods, brände, tog ut de färdiga sakerna ur ugnen i 1000 grader och slängde ner dem i surdeg ! där de fick svalna. Det blev fläckigt gods med en slät yta och han kallade det surdegsglasyr.

Vad tror ni?  Blir det någon sorts glasyr av det?

De Lapsus Resurgam

[perlennart]1
0

Nej men kol i godset kan det väl bli, askmängden blir nog för liten och temperaturen likaså.

LenaR
0

Det låter som en sorts Raku ju! Den moderna definitionen av Raku är ju gods som man plockar ur ugnen glödhett och efterbehandlar på något sätt.

Gick det att baka på surdegen sen?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

Den blev väl bakad vid 1000 graders värme så det blir nog ett hårt bröd!

j-aan
1

Det är en variant på obvaratekniken. Har gjort det med mina elever på Hellidens fhsk i ett par år.

Leramani
0

Beskriv gärna hur den tekniken funkar! Intressant.

De Lapsus Resurgam

kittabiggan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det fungerar bra här ser du resultat av min keramik.

Kitta

Bo§e
0

Den var fin…! 🙂

Kanske inte glasyr, i ordets betydelse, men definitivt en kul dekorteknik.

Funderar på om man kan få olika slags mönster om man t.ex. blandar in havregryn, riskorn m.m i degen…eller varför inte granbarr…. (ja nu skenar fantasin…😀 )

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
0

En teknik som jag ännu inte prövat på. Det närmaste jag har kommit var när LenaR gjorde förberedelser för att bränna obvara. Minns att det hade någonting med vetemjöl och jäst att göra. Och kanske öl? Det var några år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

bjorn.lindberg
0

#8: Som jag fattar det gör man en mäsk på vatten, vetemjöl och jäst som man låter jäsa tre dagar ungefär. Oklart vad jästen har för funktion, tror inte det handlar om att man vill ha alkohol, gissar att man vill bryta ner mjölet till enklare sockerarter som bränns lite snyggare.

Ulla
0

Det verkar i alla fall bli spännande resultat, att döma av kittabiggans keramik. (Tack för att du visade! #6 )

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2022-04-15 22:35 av Ulla
L.A.E
0

Det ska vara öl i Obvara också