Glasera om?
Ok, då har jag glaserat och bränt på egen hand för första gången, och det blev ju inte så bra såklart 
Några saker var alldeles för tunn glasyr på och hade fläckvis saknades glasyr..
Kan man glasera om och bränna igen? Eller kommer glasyren rinna av?
Det finns lite tricks som gör att det går att glasera om, man kan t.ex. värma föremålen lite så att glasyren torkar fortare, MEN mitt råd är att göra nya saker, det blir aldrig riktigt bra när man glaserar om, tycker jag.

Har du någon bild på hur det blev?
Nej tyvärr ingen bild, men jag har glaserat om en av prylarna och den blev liiite bättre iallafall. testar nog att glasera om dom andra också..trots varning ;)
Man kan ju ha i glasyrlim och då väljer man ett kortkedjigt lim så behöver man inte så mycket vatten i glasyren, eller ett normalt lim och ett ställmedel kan man också använda. Men kom ihåg att ha inte för mycket på så det rinner. Bäst är det om du kan spruta på glasyren och låta torka imellan varven. Får du inte tag på lim och sådant kan du ju också använda lite extra bentonit i glasyren och lite tapetklister eller socker eller något annat organiskt klistrigt ämne, finns många användbara.
Ojojoj, det där låter avancerat för en nybörjare som mig!! Socker? Ska man lägga i den i glasyren då??
ja man löser upp sockret i vatten eller kokar det till en sirap och tillsätter det till glasyren, men jag skulle nog satsa på vanlig tapetklister om jag nu inte hade haft glasyrlim. Det är inte så komplicerat så bara arbeta på så skall det nog bli bra till sist.
Kan vara för tjockt, men kan också vara damm eller annat. Men förmodligen lite för mycket glasyr, den ser ut att ha hög ytspänning så du kan också prova att ha i en liten mängd av en fritta eller glasyr med låg ytspänning så kan det funka. Eller naturligtvis glasera tunnare, men det kan vara att du mister lite av den där feta känslan hos glasyren om det blir tunnt. Vad är det för en glasyr?
Fritta!?? Kan jag få gå på Kurs hos dig tack!! Färdigköpt glasyr från Seeman i Stockholm
Glasyrkurs kunde ju vara kul men lite svårt eftersom jag bor i Köpenhamn.
Måste bara förvarna om att socker eller tapetklister i glasyren ruttnar, så det blir en glasyr man ska använda upp rätt snabbt…
Men bentonit håller jag med om att du skulle köpa hem, Lottaoh, det kan man blanda 1-3% av i snart sagt alla glasyrer.
Om glasyren är köpt från Seeman kan du ju fråga Håkan vad han tror. Han vet ju vad det är i glasyren, så han kan ge råd.
#10 Vi kan ta tåget… 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Om man gör en stamlösning med lim så konserverar man den, funkar bra med lite atamon så ruttnar det inte.
Atamon, finns det fortfarande?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja det finns i vanliga affärer i alla fall här i DK, men det finns väl andra konserveringsmedel som kan användas t.ex. preventol om man nu får tag på det.
Tåg får det bli!