Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2255 ggr
sofiamargareta
0

brun engobe

Hej!

tänkte höra om någon har recept på en fin brun engobe… brukar blanda engobe med ball clay + 10 % bentonit som bas. Kan mangankarbonat vara något kanske? hur mycket tror ni skulle vara lagom?

Istid
0

Mörk eller ljus? För mörk tycker jag det är fint med röd järnoxid, och så pytte, pyttelite kobolt. Har en tråd om det här någonstans. Om jag kommer ihåg ska jag kolla hur mycket jag tog nästa gång jag kommer till verkstan. Om det nu var mörk du var ute efter.

sofiamargareta
0

ja, jag är framför allt ute efter en mörkbrun/brun engobe… så du får gärna kolla nästa gång du är i verkstan!

Istid
1

5 röd järnoxid gav en varm rödbrun färg, en brunaktig falurödfärg ungefär.

5 röd järnoxid och 0,5 koboltoxid blev till en kall, mörkbrun nyans som i alla fall jag själv tycker är väldigt vacker. Möjligt andra tycker den är tråkig.

5 röd järnoxid och 1 koboltoxid blev väldigt mörkbrun, på gränsen till svart lite grann beroende på vilken lera den var på.

5 röd järnoxid och 1,5 koboltoxid eller mer blev svart.

Engoben var gjord av porslinspulver, men det nog ungefär samma med andra engobeer också tror jag.

Planen var väl att göra fler tester med runt 0-1% koboltoxid, men det har inte blivit av än.

ramjambam
0

Jag skulle ta rödlera som bas till engobe.

Mangan flussar väldigt mycket, ger en guld glasyr i tillräckligt höga halter.